Bali voor 3,5 week, is dat mogelijk?

Nu ik me een beetje ingelezen heb kom ik er weer eens achter dat Indonesië errug groot is, had me er weer eens op verkeken :wink:
Is Bali geschikt om 3 of 3.5 week te verblijven of is dat wel wat lang?
Of is een uitstapje van een aantal dagen naar bijv. Jakarta wel aan te raden?
Zat zelf dus aan november te denken, zie dat de ticket prijzen ook wel mee vallen naar Denpassar.
Waar is Bali qua oppervlakte mee te vergelijken?
:wereld:

Bali is qua oppervalkte niet zo groot, je kan (afhankelijk van de verkeersdrukte) in een uurtje of 3 van het zuiden naar het noorden reizen.

Of 3 weken Bali lang is, hangt heel erg af van je interesses. De meeste mensen blijven minder lang op Bali, die komen niet verder dan een paar dagen zand en flink feesten in het zuiden en wellicht een dagje Ubud om toch ‘iets cultureels’ gedaan te hebben. Wanneer je echter een beetje geinteresseerd bent in vulkanen (Gn Batu, Gn Agung), tempels (Pura Tanah Lot, Pura Besakih, het onbekende Gunung Kawi), dans (Ulu Watu, Ubud), schilderkunst (Ubud), surfen (Kuta, Dreamland), of duiken (Tulamben, Amed, Menjangan) dan kan je je prima langer vermaken op Bali :slight_smile: Zie ook Out of Asia.nl - ke(m)BALI / Out of Asia.nl - Indonesie

Als je korter op Bali zou willen blijven, zou ik niet naar Jakarta gaan. Tenminste, ik vind Jakarta niet leuk. Wat ik eerder aan zou raden is om een aantal vulkanen in oost Java te bezoeken (Bromo, Iljen), naar Lombok te gaan (Rinjani, Gili eilanden) of om een paar dagen in het midden van Java te vertoeven (rondom Yogya, Solo).

Wij zijn vorig jaar ook in oktober/november geweest. Het is daar dan wel regentijd, maar een bui af en toe frist de boel wel lekker op (en duurt nooit erg lang). Drie weken Bali lijkt mij erg lang, hoewel we dat in september wel zelf doen (maar dat i.v.m. familiebezoek). Twee weken lijkt me lang genoeg om Bali te bezichtigen, ik zou zeker nog een week naar Lombok of een van de andere eilanden gaan, zoals Jenny ook al aanraadt.

Ja Lombok lijkt me ook wel mooi, was je ook in Java geweest?
Neem aan dat je makkelijk heen en weer kan vliegen?
Thanx!:wereld:

Ja, we zijn op Sumatra, Java, Bali en Lombok geweest. Jakarta is leuk voor een dag, de oude haven Sunda Kelapa is zeer de moeite waard. Java is ook een prachtig eiland wat natuur betreft. Als je daar heen gaat raad ik je aan een treinreis te maken, het traject Bandung-Banjar b.v. Vooral het 1e gedeelte is heel mooi.
Verder is een bezoek (zonsopgang) aan de Bromo-vulkaan aan te bevelen. Wij zijn met de ferry van Java naar Bali gegaan, omgekeerd kan natuurlijk ook. Veel leuker dan vliegen! Van Bali naar Lombok kan ook per boot, alleen is dit een lange reis (4 uur). Wel goedkoper dan vliegen natuurlijk.
Over Lombok kan ik niet veel vertellen, we zijn daar maar een paar dagen geweest en waren toen te moe om nog het eiland te gaan bekijken. Lombok heeft wel prachtige (en rustige) stranden.:zon02:

U kunt Bali vergelijken met provincie Utrecht
Hoorde dat er wel 25 miljoen mensen op woonde !

x

hahaha :zon02:

Oeps… Ja idd, zie het nu ook… ongeveer 5550 kilometer oppervlakte.
Goed als je goedkopere huisjes op internet sites (geen gammele woningen en in Seminyak / legian / tuban)
Wil ik het graag zien. Ik kan ze in iedergeval niet vinden.

x

Dan is idd mijn huisjes voor u niks.
Toch bedankt dat u me attendeerde

(als het niet over mij was vond ik het ook grappig :D)

Dus ontopic zijn 3,5 teveel voor bali? Zeg 2 weken en dan door naar Lombok of Java???

Ik zou zeggen 2 weken Java en 1,5 week Bali (incl 2 dagen Lombok) .

Ik vind het jammer dat je “10.000 km” heb gevlogen en veel geld uitgeven voor dure ticketprijs , relatief dure hotels (toch ongeveer 20 euro perdag incl ontbijt) , visum kosten , transportkosten etc , en dan ga je “bivakkeren” op Bali.

Ik vergelijk het met een buitenlandse toerist die naar Nederland kwam en alleen maar in 1 van de kusteilanden (Texel) verblijft.
Terwijl ze ook naar het vaste land kunnen gaan zoals Amsterdam -Den Haag-Rotterdam, Keukenhof , friesland , Limburg kunnen gaan.

Jakarta is een gewone grote drukke miljoenenstad , je kan veel zien, de oude stad van Jakarta (“Chinatown”) , de musea , Moniment National .
En niet te vergeten de omgeving, zoals Bogor (plantentuin) , bandung (West Java) etc .
Midden Java met Yogya-Solo , Borobudur -Prambanan (en andere kleinere candi’s) , Semarang , Oost Java war de steden Malang (vroeger een Nederlandse pensioenstad), Surabaya , de 2 bergen Bromo en Dieng etc .

Anders is het bijna dezelfde zoals een Amerikaanse toerist of japanse toerist die naar Nederland kwam maar alleen blijven steken in Texel en zustereilandjes.
Zonde van de tijd en geld.
Java heeft veel meer cultuur dan Bali.

Ja wij zijn 3,5 mnd onderweg… beginnen met 5 weken thailand, dan 5 weken vietnam en hadden laos en combodja staan. Hier is de omgeving en cultuur zo het zelfde dat we bang zijn het “moe” te zijn.
Vandaar de keuze om tussen thailand en vietnam even naar indonesie te gaan. We hebben dan +/- 4 weken… Dus vandaar het indonesie idee! Niet op bali bivakeren dus maar proeve van het land. Om vanuit bangkok ergens binnen te komen word dan wel bali geadviseerd?

3,5 maanden , wat een luxe.
Ik denk niet dat thailand-vietnam "dezelfde"zou zijn als Indonesia.
Het zijn verschillende soorten volkeren , de cultuur zijn anders (geworden) in de afgelopen 2000 jaar.
Vroeger kwamen de eerste migranten uit die richting naar Indonesia(Java) .
De steden zijn anders , tenminste voor zover ik het nog kan herinerren uit mijn oude reizen in Bangkok en omgeving.
Alleen zijn ze mss even vriendelijk .

Qua westerse invloeden betreft kan men Bali mss op bijna gelijke hoogte stellen zoals de toeristische plekken van thailand. Vietnam heb ik nog nooit bezocht.
Grote Aziatische steden hebben wel bepaalde zaken gemeend , groot , bijna alles te koop en vaak rommelig en vuil.
Maar Jakarta e.o moet je wel zien .

Voor zover ik weet van Indonesische vrienden en familie die naar Europa kwamen dat ze naast Amsterdam (musea etc) ook dagtochten maken naar Brussel , Gent , Knokke etc.
Meestal gaan ze ook naar Duitsland .
Als ze toevallig geld en tijd hebben(ze hebben daar niet zoveel vakantiedagen) gaan ze ook naar Italie en Switzerland . In ieder geval zoveel mogelijk Schengenlanden bezoeken .
Het is toch in "de buurt "en je weet maar nooit of je ooit weer richting Amsterdam (Nederland)en andere omringende landen komt .

Jammer dat er niet vermeld wordt waarom men Jakarta “moet” zien, in deze vorm heeft het iets van een bevel. Naar mijn inzien kan men gerust verder leven zonder Jakarta ooit gezien te hebben als men zich realiseert dat de Indonesische archipel zich uitstrekt over een gebied dat in Europa tussen London en de Oeral past, met een zeer rijke verscheidenheid aan volken en culturen. Ik kan me niet herinneren ooit vrolijk van een bezoek aan Jakarta te zijn teruggekeerd, dat waren er vele tientallen, altijd voor zaken, want voor zijn plezier gaat een mens daar niet naar toe. Ik ben de mening toegedaan dat voor een proeve van het land beter het land in kan gaan dan de vuilnisbak van dat land te gaan bekijken. Urenlange files, smerig, heet, duur en de lucht is zeer vervuild. De attracties die de stad te bieden heeft vallen in het niet bij de rijkdom aan genietingen die er in het land waar Jakarta de hoofdstad is te ondergaan zijn.

Als toegangspoort voor het land is de Airport van Jakarta, Soekarno Hatta ook al geen pretje om aan te komen, druk, taxichauffeurs die zich bij de aanblik van een blanke rijk rekenen en de afstand naar de stad toe, zeker in de spitsuren, kan een gasrijke kwelling zijn. Met het luxe Silk Air vliegt men vanaf Singapore naar Medan, Palembang, Solo, Surabaya, Mataram, Balikpapan of Menado. Is dit te prijzig dan kan men vanaf Singapore de ferry naar Batam nemen en vanaf daar veel goedkoper naar vele bestemmingen in het land vliegen.

Aangezien ik 4,5 mnd in Chennai madras heb gewoond ben ik van mening dat steden niet mijn ding zijn… Inderdaad smerig druk en bij het aanzien van een blanke zien ze de dollartekens in hun ogen!

Dus als wij via bangkok invliegen dan moeten we wel aanvliegen op jakarta, vanuit jakarta kunnen we wel direct doorvliegen richting bali???

Ik dacht dat ik al verschillende redenen heb genoemd , de musea , vooral de Nationale Museum in Jakarta waar men de geschiedenis en cultuur van Indonesia kan zien.

Als oud inwoner van Jakarta en doordat ik vaak terugkom heb ik ervaren dat het best veel te doen is in Jakarta.
Het is zelf “goed” wonen .

Jakarta “moet” je gewoon zien zoals een buitenlandse toerist Amsterdam en omgeving “moet” zien.
Als je naar Europa gaat ga je ook naar Nederland en als je naar Nederland gaat pak je gelijk Volendam (foto) , Zaansche Molen , Rijksmuseum (etc) , rondvaart ook . Daar ben je toerist voor.
Het is natuurlijk een keuze.
Vooral omdat je van “ver” komt.

Volgens mij is Jakarta geen ‘Toeristen stad’ en absoluut niet te vergeljken met Singapore en bangkok!

Er zijn directe vluchten BKK - DPS en ook vluchten via CGK (Jakarta)

Ik had de grootte van Indonesia al genoemd, als je maar 3,5 week hebt en al een paar Aziatische steden hebt gezien, dan kan Jakarta gerust van het lijstje af, ondanks het Nationale Museum. Als je direct naar Den Pasar vliegt dan zit je vlak bij het mooiste gedeelte van het land d.w.z het minst verpeste nl Oost - Indonesie.