Over een maand gaan ik en mijn vriendin voor drie weken backpacken in Indonesië. In de eerste instantie zouden wij naar Maleisië gaan en hebben wij een vlucht geboekt naar Kuala Lumpur, met een tussenlanding in Turkije . In plaats van Maleisië hebben wij nu toch besloten om naar Indonesië te gaan, waarbij wij nog niet weten hoe wij de drie weken gaan invullen.
Inmiddels zijn wij vier reisgidsen verder, hebben wij het halve internet doorzocht en iedere keer als wij denken het te weten, lopen wij weer vast. Wij hopen daarom dat jullie ons hierbij kunnen helpen.
Persoonlijk ben ik negen jaar geleden op Bali geweest en het mysterieuze en het geloof trekt mij heel erg. Dat we naar Bali gaan staat dus vast. Wij zoeken natuur, mooie stranden en cultuur. Wij verwachten de cultuur op Bali aan te treffen en de natuur en stranden bijvoorbeeld op Lombok. Graag zouden wij ook Java willen zien, alleen zijn wij bang dat drie eilanden teveel zijn in drie weken. Anderzijds hebben wij het gevoel dat alleen Bali en Lombok te weinig biedt voor die drie weken.
Omdat ik, zoals gezegd, al op Bali geweest ben, wil ik het deze keer anders doen. Ik kom hier nu niet voor de stranden en het toerisme, maar wil echt het authentieke Bali en het Hindoeïsme ervaren. Hebben jullie hier tips voor?
Wij hebben uitgebreid naar Lombok gekeken, maar ons gevoel zegt dat je hier alleen de Rinjani hebt en wat mooie stranden. Dat er hier dus vrij weinig te doen is. Het lijkt ons geweldig om de Rinjani (driedaagse tour) te beklimmen alleen lezen wij overal dat je hier een uitstekende conditie voor moet hebben. Iets wat wij nou niet echt van onszelf kunnen zeggen… Is het waar wat wij in de gidsen lezen of is dit voor een gemiddeld mens prima te doen? :so:
Wij hebben ook gekeken naar Java. Zo’n beetje de standaard route: Jakarta-Yogyakarta-Borobudur-Prambanan-Bromo-Ijen. Alleen vragen wij ons af of deze plekken niet mega toeristisch zijn. Wij vermoeden dat de Bromo en de Ijen best wel zullen tegen vallen, zeker in vergelijking met de Rinjani. Zijn deze bezienswaardigheden de moeite waard om naast Bali en Lombok in die drie weken ook nog jaar Java af te reizen?
De opties nu zijn dus:
9 dagen Bali + 9 dagen Lombok
6 dagen Java + 6 dagen Bali + 6 dagen Lombok
Als jullie zelf andere voorstellen hebben, horen wij dit graag.
Over de standaardroute Java (de route die je beschrijft) doe je meer dan twee weken. Als je in Yogya begint kan het misschien in 1,5 week, maar dan ben je behoorlijk aan het racen en kom je niet verder dan de hoogtepunten. Dat zou ik persoonlijk niet doen: bewaar Java tot de volgende week. Of begin in Surabaya en pak alleen de vulkanen mee.
Rinjani heb ik niet beklommen. De Bromo heb ik inmiddels twee meer gezien, Ijen één keer. Ijen is toch wel (met Kelimutu) mijn favo vulkaan in Indonesie.
9 Dagen Lombok vind ik best lang. Dat is 3 dagen Rinjani, een bezoek aan Kuta, Sengigi (plus tempels in de omgeving), misschien wat relaxen op de Gili’s en een bezoek aan wat Sasak-dorpen.
Op Bali is veel te doen. Qua onbekende tempels is de Pura Batukaru misschien een aanrader. Een van de heiligste tempels, maar bijna niet bezocht.
Yeh Gangga is een plek waar bijna geen toeristen komen. Dit is een vissersdorp zo’n 8 kilometer ten westen van Tanah Lot. Je kan er paardrijden en prachtig wandelen door de rijstvelden.
Je kan ook eens kijken op de website van I like local. Deze organisatie kwam ik laatst tegen op Twitter, en hun excursies zien er leuk en authentieke uit!
Tijdens mijn eerste reis naar Indonesie heb ik 3,5 week op Java gereisd. Ik vond dat erg mooi. Voor Bali had ik toen geen tijd meer.
Hoe lang je op Bali moet blijven hangt af van wat je wilt. Ik heb er in 2006 een paar maanden gewoond, en ik ben in 2007, 2009, 2011 en 2012 terug geweest. Over een paar weken ga ik weer. Elke keer probeer ik een nieuw stukje van het eiland te zien, en dat lukt nog steeds. (Daarnaast bezoek ik altijd vrienden en bekenden, dat is voor mij de belangrijkste reden om terug te gaan.)
Ik zou je plan trekken, en de tijd die je over hebt vullen met Bali. Er is genoeg te doen voor 1 dag, 1 week of zelfs een maand.
Ik zou even de zoekfunctie van het forum gebruiken. Niet iedereen heeft zin deze vraag tientallen keren te beantwoorden
(En dat is het jammere aan dit forum, mensen stellen een vraag en vertellen daarna niet hoe het geweest is. Het zijn dus altijd dezelfde die antwoorden. Ik hoop dat jij over een tijdje laat weten hoe het was!)
Ik had gekozen voor 4 dagen Bali even bijkomen… Ben toen verder gegaan en heb de laatste 3 dagen weer op Bali gezeten. Eerlijk gezegd vond ik Bali het minste eiland. Java vond ik zeker de moeite waard zoveel te zien en te doen…en lange afstanden haha. Ben toen 6 weken weggeweest. Vanaf java ben ik naar Sumatra gevlogen en vanaf daar naar Sulawesi en terug naar java om met de veerpond naar Bali terug te keren. Heb alleen het bovenste stukje van Sumatra gezien omdat ik ook graag naar Sulawesi wou.
Ik zou ook niet teveel hooi op je vork nemen in 3 weken anders race je van het een naar het ander en dat is zonde. Persoonlijk zou ik niet meer als 2 eilanden (misschien zelfs maar een) kiezen en dan zou mijn voorkeur 1) Java zijn eventueel met Bali of Lombok. Of kiezen voor Java en Karimunjawa een paar dagen
Om voor wat extra verwarring te zorgen, het volgende
De afgelopen twee jaar zijn wij naar Thailand geweest en zijn daar stiekem best wel verslaafd aan geraakt. Overwegen nu om na bali een paar daagjes strand mee te pikken in Thailand. Hier willen wij vooral genieten van de mooiere stranden+het lekkere eten.
Vliegen terug vanuit Kuala Lumpur. Het is inderdaad een lastige keuze. Grapje kost al snel 250 euro om naar Thailand te gaan en weer terug. Waar zijn er volgens jou dan de mooiste stranden van Indonesie? Beetje van het niveau phi phi en koh tao (mooie snorkelplek)
Veel mensen vinden de Gili-eilanden heel mooi. Deze liggen bij Lombok, en zijn direct te bereiken per boot vanuit Bali.
Ik vind Amed op oost Bali leuker. Qua snorkelen is dat diverser, omdat er zowel riffen als wrakjes zijn die je snorkelend kan bereiken. Ook kun je een dagtrip naar Tulamben maken. Zie ook IkReis - Oost Bali: Sidemen, Amed en nog veel meer voor tips voor oost Bali.
Ook Menjangan in het noorden van Bali is geweldig om te snorkelen. Dat kan als dagtrip vanuit Lovina of Pemuteran.
Wil je verder weg, dan zijn er bij Labuan Bajo op Flores mooie snorkelplekken.
Ik vind de stranden van Kuta Lombok erg mooi. Je kan in die buurt ook surfen, maar ik weet niet of je er ook kan snorkelen of dat er te veel surf staat?