Goedemiddag allen,
Mijn vriendin en ik (eind 20gers) willen van midden november tot begin december 3 weken naar indonesie. We willen ticket gaan boeken bij air singapore en dan heen vliegen naar jakarta en terug vanaf dispensar. We houden van een combi van actief, luieren in luxe en wat gezelligheid qua uitgaan. Plaatsen waar we zelf aandenken zijn jakarta, yogjakarta, lombok en gili eilanden. Aangezien we nog nooit erheen geweest zijn, zijn we benieuwd wat jullie aanraden. Zouden graag weten waar, hoe je er het snelste komt (hoeven niet perse met de bus of iets dergelijks als bijv trein sneller is) en hoeveel dagen je in die plek zou blijven.
Hardstikke bedankt alvast
Beetje onduidelijk verhaal ,althans voor mij
Neem aan dat je met dispensar -Denpasar bedoelde.
Luieren in luxe in combinatie met actief en"wat" gezelligheid…
Sorry heb het een paar maal gelezen ,maar kan er geen chocolade van maken.
Ik denk dat je eerst moet bedenken welke eilanden je wilt bezoeken. Je wilt heen vliegen naar Jakarta en terug vanaf Denpasar dus is het logisch om Java en Bali te bezoeken. Lombok en de Gili’s erbij wordt allemaal wat krap als je 3 weken hebt en je ook nog wilt luieren. Waarom wil je alles zo snel mogelijk doen (niets gaat snel in Indonesie)? Het snelste kan je alles met het vliegtuig doen maar dan zie je natuurlijk niet zo veel. Hoeveel is je budget? Ga je backpacken en reis je met het openbaar vervoer of ga je met een prive auto met chauffeur en ga je in de duurdere accommodaties overnachten? In Indonesie kan je erg goedkoop overnachten maar ook extreem duur.
Op Java zijn goede spoorlijnen dus dat is zeker iets om te doen. De spoorlijn loopt van Jakarta naar Bandung, Yogyakarta, Solo, Surabaya, Banyuwangi. Vanuit Banyuwangi kan je de oversteek maken naar Bali. De meesten doen het traject Bandung - Yogyakarta per trein. Jakarta is een enorme stad met hele rijken buurten maar ook hele arme buurten. Bogor is bekend om de botanische tuinen. Bandung is vooral bekend om haar architectuur, vulkanen en warmwaterbronnen. Yogyakarta is bekend om cultuur (Sultanspaleis, gamelan, Ramayana ballet, Borobudur, Prambanan) en Oost Java om natuur (bijv. de vulkanen Bromo en Ijen). Ook op Bali is veel te zien en te doen maar dat hangt er ook weer vanaf in welke gebied je zit.
Gerben,
Realiseer je wel dat je dan in de regentijd zit, musim hudjan, vanaf een uur of 2 begint het te regenen, soms wel de hele avond door.
Als ik jou was zou ik in de droge tijd gaan, musim panas, bijv. in aug./sept. En hou ook rekening met de Ramadan ( 09-07 t/m 09-08 ) Als het je eerste keer is zou ik echt gaan voor een door een reisburo georganiseerde groepsreis, bijv. Merapi of Slamet Jalan. En je reisplan is ook veel te ambitieus, Indonesie is te groot om veel in 3 weken te zien. Java- Lombok is een mooie combinatie, Lombok is nog weinig bedorven door touristen. Bandung is ook een leuke basis om er een paar dagen door te brengen. Als je nu een groepje van 4-6 man kan vormen, zou je een indivuduele reis in een minibusje kunnen maken, niet veel duurder dan een groepsreis. Mijn vriendin in Bndg. is een tourguide en ik heb ook kontakten met een chauffeur met minibus in Bndg. Die zouden je reis ook kunnen regelen voor iets goedkoper dan het reisburo. Ik zelf reis ieder jaar voor 2-3 mnd. naar ID. Als je meer tips wilt kan je mij mailen jpfpetbaratyahoo.com
Het is absoluut niet nodig om een groepsreis te boeken in Indonesië. Er zijn zoveel faciliteiten voor toeristen! Wel is het misschien wat veel van het goede om ook naar de Gili’s te willen: ik zou me binnen de tijd focussen op Java en Bali.
Heb je al een Lonely Planet in huis? Daar staat heel duidelijk aangegeven hoe je van A naar B kan reizen. Vaak is een shared taxi (een taxi die je deelt met andere mensen) de snelste optie. Bussen en treinen zijn meestal langzamer.
Wat het regenseizoen betreft: ik zou me er niet door laten weerhouden naar Indonesië te gaan. Mijn ervaring is dat het zelden meer dan 1-2 uur per dag regent - al zijn er altijd uitzonderingen. Maar ook in het droge seizoen is het niet altijd droog 
Als je in Indonesie woont ,in dit geval dus Bali ,zie je het wat anders .
Iig heeft Jenny gelijk in haar posting, 3 weken is te kort, regenseizoen ??? droogseizoen ???
en een groepsreis is niet nodig.
Wat misschien ook nog een optie is, is om via Jakarta meteen door te vliegen naar Yogyakarta! Dan is het denk ik wel te doen om in 3 weken midden-oost Java en Bali te zien en een paar dagen af te sluiten bij de Gili Islands. Dan heb je mooi cultuur in en rondom Yogyakarta, natuur in oost Java met de Bromo, Ijen en eventueel Kalibaru. Ontspannen en cultuur op Bali (dan zou ik naar Ubud gaan en wellicht een paar dagen Oost-Bali. Behalve als je wilt stappen, dan kan je beter naar het Zuiden, maar is wel een beetje de Costa Brava van Australie. Moet je van houden) en een paar dagen luieren op de Gili’s.
Uiteraard heeft West-Java ook zijn mooie dingen, maar je komt zo wel wat ruimer in je tijd te zitten. Om ook nog Lombok mee te pakken is wel wat veel van het goede voor 3 weken.