Ik ben nieuw op dit forum, dus hopelijk zit ik hier op de juiste plek. Zo niet, dan hoor ik dat graag. Mijn man en ik willen dit jaar in juni een reis maken naar Indonesië. Ik ben al aan het lezen geslagen, maar kan door de veelheid van informatie eigenlijk het bekende bos niet meer zien. Welke eilanden moeten we zeker zien? Welk vervoer kunnen we het best regelen? Moeten we vooraf alles al gepland en besproken hebben of kun je ter plekke nog zaken regelen?
We zijn in 2009 naar het zuid-westen van de V.S. geweest; een fantastische reis, maar toch erg veel in de auto gezeten. Deze keer willen we ook veel zien, maar daarnaast ook het idee hebben van vakantie. We hebben natuurlijk wel een paar voorwaarden:
mijn moeder komt van Java (Salatiga), dus daar zouden we alleen al om die reden heen willen, nog afgezien van het landschap en bezienswaardigheden
we hebben zo’n 24 dagen ter beschikking
we willen niet georganiseerd, maar alleen met z’n tweeën op pad
zoals gezegd willen we ook kunnen uitrusten, als ik het goed begrijp wordt dat dus eindigen op Bali.
Mijn idee was om te landen op Jakarta, dan het eiland Java door en met de boot naar Bali, maar heb dus geen idee of dit genoeg of juist teveel is in 3,5 week. Is het te doen om 3 eilanden aan te doen zonder teveel haasten?
Ik hoor heel graag jullie reacties, adviezen en tips. Bij voorbaat hartelijk dank!
Ik heb zelf meer tijd uitgetrokken voor Java en Bali, maar op zich kun je in 3,5 week een aardige indruk krijgen.
Je kan de reis starten met een retourtje Jakarta, en eindigen op Bali. Wanneer je met Air Asia terug naar Jakarta vliegt, spaar je veel tijd uit. Lokale maatschappijen vliegen natuurlijk ook, maar het voordeel van Air Asia is dat de tickets vanuit hier te boeken zijn.
Java en Bali zijn erg gevarieerd. Mooie stranden, vulkanen, tempels en wen diverse cultuur. Lekker eten.
Het is niet moeilijk om ter plekke vervoer en accommodatie te regelen. Een reisgids als de Lonely Planet kan helpen.
P.S. Andere Indonesische eilanden zijn ook prachtig. Maar aangezien een bezoek aan Java voor jullie al min of meer vast staat, zou ik me gezien de tijd beperken tot Java evt. in combinatie met Bali.
Wij zijn net terug van (een klein stukje) Sumatra, Java en Bali.
Op Java zijn het lange afstanden rijden als je de echte bezienswaardigheden wilt rijden. Aangezien het verkeersnetwerk erg vol is, doe je hier lang over. Wat wij achteraf anders hadden willen doen, is niet vliegen op Jakarta maar rechtstreeks naar Bandung. Jakarta is gewoon een grote stad waar je continu in de file staat en tussen Jakarta en Bandung is weinig noemenswaardigs.
Toen we naar 2 weken Java op Bali aankwamen, zei mijn man als eerste: heerlijk vakantie
Hartelijk dank voor jullie reacties. Goeie tip om op Bandung te landen lijkt me. Heb nog een tip gekregen over Antarin reizen, iemand ervaring mee? Inmiddels heb ik begrepen dat een auto huren en zelf het land doorrijden geen goed idee is. We vinden het wel fijn om zoveel mogelijk vrijheid te hebben, maar wellicht is het toch verstandig om vooraf route en overnachtingen vast te leggen?
Je wilt vrijheid. Waarom zou je dan vantevoren dingen vastleggen?
Het is goed om je in te lezen zodat je weet wat je ongeveer wilt zien. Als je dat gedaan hebt kun je ter plekke beslissen wat je doet. Eventueel leg je de dag voor aankomst op een nieuwe plek met een enkel telefoontje je accommodatie vast.
Inderdaad combinatie Java-Bali voor de 3,5 week, die jullie hebben. In juni is het nog geen hoogseizoen. Ik zou derhalve niets vastleggen. Zo blijf je lekker flexibel. Verder sluit ik me aan bij het advies over vliegen op Bandung i.p.v. Jakarta. Neem vanuit Denpasar een vlucht met Airasia naar Jakarta als je een retourtje Amsterdam - Jakarta boekt. Je kunt echter ook retourtje Amsterdam - Denpasar boeken en in het begin van de reis een enkeltje met AirAsia naar Bandung. Neem dan wel een paar dagen aan het begin van je vakantie op Bali om even uit te rusten van de vliegreis.
In 3,5 week kan je goed Java, Bali en Lombok doen. Lombok vond ik persoonlijk het minst interessant. Bali is toeristisch maar dit kan leuk zijn, als je er van houdt. Toeval wil dat mijn vrouw van Midden Java komt en wij een kennis hebben die uit Salatiga komt. We kennen Midden Java dan ook erg goed. Onze vakantievilla staat daar (vlakbij Yogyakarta) en we kennen daar veel mensen. Ook hebben wij goede contacten met Tirta Bianca Tours en Travel (biancatours.com). Dit is een lokaal reisbureau met twee vestigingen op Java (1 in Yogyakarta en de andere in Oost Java). Als je niet georganiseerd wilt, kan ik je aanraden een auto met chauffeur te huren. Dit kost zo’n 65 euro per dag (incl. chauffeur en benzine). Allemaal te regelen via Tirta Bianca Tours. De eigenaar (Guntur) spreekt goed Nederlands en reageert altijd snel op e-mails. Laat maar even weten of je meer informatie wilt. ook op onze website is veel informatie te vinden (en op onze Facebook pagina staan heel veel foto’s van Midden Java (en Salatiga)).
Als je 3,5 week hebt is het ook een idee om te vliegen op Yogjakarta (Midden Java), daar een paar dagen verblijven (genoeg te zien en te beleven) en van daaruit doortrekken richting Oost Java via Malang bijvoorbeeld Bromo vulkaan aandoen en Kalibaru (oost java) (jungle, plantages, Ijen vulkaan, etc.). Vanuit Kalibaru ben je ook redelijk snel bij de ferry naar Bali.