Hoi allemaal,
waarschijnlijk is deze vraag al eindeloos gesteld, maar ik probeer het nog een keer, want ik kan mijn
antwoord er nog niet helemaal tussen vinden (elke reis is natuurlijk weer anders)
Volgend jaar zomer (augustus) willen mijn vriend eni k voor 4 weken naar indonesie. Maar door alle
bomen kan ik het bos niet meer zien.
Vanuit amsterdam; welke luchthaven en welke maatschappij is dan het goedkoopst om mee te vliegen?
we hebben nog totaal geen voorkeur voor eilanden, maar willen graag zo goedkoop mogelijk die kant op
en aldaar onze reis verder invullen. Heeft iemand tips op welke luchthaven wij ons dan het beste
kunnen richten?
Verder voor 4 weken (inclusief reis 30 dagen) is dan 2 eilanden haalbaar? natuurlijk altijd de discussie
dat je eindeloos lang ergens iets moois in alle rust kunt bekijken, maar wij willen graag aan de ene kant
een relaxte rondreis, genoeg tijd op een locatie, maar ook graag nog een tweede eiland bezoeken omdat
er natuurlijk veel verschillen onderling zijn. Dan misschien maar iets minder locaties op beide eilanden
bezoeken? Welke eilanden zijn dan lowbudget, makkelijk te bereizen en niet super toeristisch? we willen
best basic gaan.
Anyway ik hoop dat hier mooie tips uit kunnen komen, wij zijn nog met de eerste orientatie bezig en we hebben
bij eerdere reizen al gemerkt dat er via dit forum soms hele leuke tips komen. Dus vandaar dat ik een poging
waag.
Ik denk dat je eerst moet bepalen welke eilanden je gaat bezoeken. Indonesie is een enorm groot land. Het hangt er vanaf waar jullie van houden en hoe avontuurlijk jullie zijn; elk eiland is anders. De meeste vluchten vanuit Europa zullen naar Jakarta gaan. Maatschappijen genoeg die op Jakarta vliegen maar gezien het feit dat je in het hoogseizoen gaat hoef je eigenlijk geen stunt aanbiedingen te verwachten. Veel (goedkopere) vluchten hebben ergens een tussenstop (en dus een wachttijd/overstaptijd).
Vanaf Jakarta kan je verder reizen (bus, trein, auto, vliegtuig). Veel toeristen die Indonesie voor de eerste bezoeken gaan naar Java, Bali en soms nog door naar Lombok (Gili). Dat is in 4 weken te doen. Bali is veel toeristischer dan Java maar ook op Bali zijn nog minder toeristische gebieden te vinden. Dit zijn eilanden die gemakkelijk te bereizen zijn.
Emirates is een goede Airline en redelijk goedkoop. Vlieg vanuit Amsterdam via Dubai naar Jakarta Soekarno Hatta Airport…
Indien dit jullie eerste reis naar Indonesie is zou ik kiezen voor 10-14 dagen Java, 5-7 dagen Bali en de laastst paar dagen Gili Islands/Lombok. Hoogtepunten: Botanische tuinen van Bogor, Bandung - treinreis naar Yogyakarta, Borobudur & Prambanan tempels, Mount Bromo & Kawa Ijen, veerboot naar Bali, Lovina, Ubud, Speedboat naar een van de Gili eilandjes. Laatste paar dagen Gili of Lombok…
Mijn eerste reis naar Indonesië was ongeveer 4 weken Java. Het verbaasd me dat steeds meer mensen er voor kiezen om minder dan 2 weken op Java te blijven. Het kan, maar je zit dan veel lange dagen in de bus. Mij te vermoeiend.
Als je een iets rustiger reistempo aanhoudt kun je Java en Bali combineren. Genoeg variatie.
Ik zou in die paar weken niet óók de Gili’s stoppen. Het is weer zoveel extra reistijd, en persoonlijk vind ik dat de Gili’s te druk zijn. De charme van 2006, rustig en witte stranden, waren vorig jaar op Gili T ver te zoeken. Je kan voor die korte tijd beter een mooi strand op Bali bezoeken.
Andere opties zouden Sulawesi zijn, of een deel van Sumatra. Of per bus van Maumere op Flores en dan per boot naar Lombok en Bali.
De keuze voor een bestemming zal voornamelijk afhangen welke interesses je hebt. Hou je van natuur, dan is Sumatra een goede bestemming, je kan hier prima een rondreis van 4 weken maken met veel afwisseling en een combinatie van natuur en authentieke cultuur. Ben je geïnteresseerd in architectuur en geschiedenis dan is Java een geschikt eiland. Hier kun je ook prima 4 weken rondreizen, maar meestal wordt Java gecombineerd met Bali. Maar ook Lombok en Flores zijn zeer indrukwekkende bestemmingen met beide een eigen cultuur en zeker op Flores vindt je ook bijzondere natuur (zoals de Kelimutu vulkaan) en bij Komodo de beroemde varanen. Kortom Indonesië is heel divers en vier weken lijkt lang, maar de afstanden zijn groot en reizen duurt lang. Je zult dus duidelijk keuzes moeten maken. De klassieke reis voor mensen die voor het eerst naar Indonesië gaan is de combinatie Java en Bali, maar misschien zoek je juist wel iets anders. Wil je een passend advies, neem dan contact met mij op. www.indonesieregisseur.nl
Richt je niet teveel op de eilanden maar zoek iets op de route, vlieg bijvoorbeeld op Bangkok of Kuala Lumpur en neem van daaruit een vlucht met een budget airliner, AirAsia bijvoorbeeld. Vaak ben je dan nog goedkoper uit…
Zowel ik als mijn voorouders komen niet uit Indonesie. Wel heb ik er een tijdje gewoond om stage te lopen en om vrijwilligerswerk te doen. Indonesie is mijn favoriete vakantieland, ik blijf dus teruggaan