Ik heb me wat ingelezen op het forum, maar het is toch nog niet helemaal duidelijk, graag jullie advies
Mijn vriend en ik willen waarschijnlijk eind juli begin agustus 3 weken reizen door Indonesie. We hebben ons eerst verlekkerd op een georganiseerde trip door Sumatra, Java en Bali, maar het reisschema ziet er nogal strak uit. Veel bus zitten, weinig vrije tijd. En de kosten lopen toch vlug op als je misschien 's middags wordt gedropt in toeristische restaurantjes, en als je op Bali ook zelf nog wat wil zien ipv alleen strand liggen. Daarom hebben we beslist toch maar zelf te gaan reizen (dat zou onze eerste ‘alleen’ reis zijn). Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk zien, maar ik heb begrepen uit het forum dat je de keuze toch beter tot 2 eilanden beperkt, gezien onze korte reistijd.
Nu weten we niet of we voor de combi Sumatra-Bali zouden gaan (wat ons heel mooi lijkt, aangezien je op Sumatra de orang oetangs hebt en het Toba meer) of voor de meer logische keuze Java-Bali (de Bromo vulkaan, de treinreis van Bandung naar Yogja, de Borobudur lijken ons ook mooi). Wat zouden jullie adviseren? Ik weet dat het een kwestie is van persoonlijke smaak, maar beide lijken zo leuk! Mijn voorkeur gaat licht naar Sumatra omdat ik lees dat er zo’n mooie natuur zou zijn, maar dan mis je natuurlijk weer wat cultuur op Java… En mij lijkt het alsof Sumatra met Bali combineren, niet vaak gedaan wordt. Ik had gedacht aan 1.5 tot 2 weken Java of Sumatra en 1 week Bali, is dat voldoende tijd?
Verder weten we niet wat het voordeligst is met vluchten. Mijn zoektocht leert dat je in die periode al gauw aan een retour vlucht (Brussel of Amsterdam - Jakarta) van 1200-1500 euro komt. Ik vraag me daarom af of er goedkopere alternatieven zijn, bv via Kuala Lumpur of Bangkok een lowcost nemen?
Als we bv Sumatra en Bali zouden combineren, zou het leuk zijn een vlucht naar Medan te nemen, om vervolgens met een binnenlandse vlucht van Padang naar Denpasar te gaan en zo terug naar huis te keren. Maar een enkeltje boeken lijkt nog veel duurder. Is een retour Jakarta (en van daaruit bv nog met een binnenlandse maatschappij naar Medan of Denpasar) toch voordeliger? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Tot slot nog een domme vraag: ik had gedacht om de lonely planet als reisgids te gebruiken. Zijn de goedkope slaapadresjes die daar in staan, over het algemeen goed te noemen of zijn ze toch van mindere kwaliteit? Ik hoef namelijk geen luxe, maar een proper bed en proper toilet met eventueel een warme douche vind ik toch een minimum (met de nadruk op proper!).
Allereerst kan ik je gerust stellen dat zelfstandig reizen in Azie heel goed te doen is en erg leuk. Wij doen dit al jaren met onze kinderen.
Wij vliegen bijna altijd op Kuala Lumpur omdat je van daaruit met Air Asia alle kanten op kan. Vluchten naar KL zijn ook wat goedkoper dan naar bijv. Jakarta. 1200 tot 1500 euro is wel heel duur overigens. Het ligt er natuurlijk waar je woont maar het is zeker aan te raden om ook te kijken vanaf Brussel, Dusseldorf of zelfs Frankfurt. Afgelopen zomer zijn wij vanaf Frankfurt gevlogen en dat scheelde ons p.p 200 euro. Dat is dan 800 euro in de pocket die je daar heel goed kunt uitgeven.
Nu vliegen we met Air Asia vanaf Parijs voor 700 euro p.p. in Juli. Wacht niet te lang met je ticket boeken want hoe langer je wacht hoe duurder.
Een vlucht van KL naar bijvoorbeeld Medan kost maar een paar tientjes.
Wat je bestemming is dat inderdaad een persoonlijke keuze. Beperk je inderdaad als je 3 weken hebt tot 2 eilanden. Java is leuk en ook daar kun je van natuur genieten. Sumatra zijn we nog niet geweest maar ik heb me er al wel in verdiept om daar een volgende keer eventueel heen te gaan. Als je Java neemt kun je van KL naar jakarta vliegen, over land naar Bali en van Bali weer terug naar KL.
Wij reizen altijd met de LP. Dat is een prima leidraad hoewel je onderweg vanzelf van alles tegen komt. De prijzen zijn vaak wel iets hoger dan in de LP. Je kunt voor weinig in een prima middenklasse hotel slapen. wij willen ook altijd wel een schoon bed en toilet.
Qua verdeling is twee weken Java of Sumatra en 1 week Bali prima.
Veel succes en plezier met de voorbereiding.
1. Dit is geen goede tijd om naar Indonesië te gaan. De Ramadan is van 1 tot 30 augustus en dat brengt veel problemen met zich mee (reizen, eten e.d.) 2. Sumatra heeft (nog) een schitterende natuur, het Gunung Leuser park met de orang utans, het prachtige Tobameer (Samosir), West Sumatra (Bukittinggi en omgeving), de stranden dichtbij Padang (Bungus Bay) genoeg om 2 weken door te brengen. 3. Kijk eens op de site van Garuda Indonesia, deze staatsmaatschappij vliegt van Amsterdam via Dubai (tussenstop van 1 uur en 30 minuten) naar Jakarta. Vorige week heb ik geboekt A’dam-Jakarta-Padang voor een kleine €700! Tot 31 maart zijn de aansluitende binnenlandse vluchten vanaf Jakarta gratis… 4. Binnenlandse vluchten zijn naar verhouding heel goedkoop en er is keuze genoeg.
**5. **De LP (laatste editie) is een goede leidraad. Voor een eenvoudig hotel met warme douche kom je al terecht voor ca. 150.000 Rp = ongeveer €12 per kamer.
Mijn advies: Met Garuda naar Padang via Jakarta, (Bungus Bay 2 dagen aan het strand. Daarna per bus, huurauto, taxi naar Bukittinggi. Daar kun je gemakkelijk 4 dagen doorbrengen. Vanuit B’tinggi naar Parapat met de bus. Samosir. 3 dagen. Parapat naar Bohorok (Bukit Lawang orang utan) 2 dagen, 2 nachtjes in Medan en dan per binnenlandse vlucht via Jakarta naar Denpasar. Denpasar-Jakarta-Amsterdam.:vak01:Lees ook eens HIER.
Garuda bleek toch niet zo goedkoop, momenteel hebben we een andere vlucht gevonden voor 910 euro pp, dat is de laagste prijs die ik vond (op Jakarta). Misschien volgend jaar maar al in januari op zoek naar exotische tickets
We zijn er nog steeds niet uit welk eiland we kiezen. Mijn voorkeur gaat heel erg naar Sumatra, maar het gedoe met de binnenlandse vluchten is mss niet handig voor een eerste keer Indonesië? We zouden bij aankomst 2 dagen Jakarta doen om op adem te komen, dan een vlucht nemen naar Padang of Medan, Sumatra doorreizen, terug een vlucht nemen naar Jakarta en vandaaruit door naar Bali. Op het einde weer Bali-Jakarta. Dat zijn dan al 4 binnenlandse vluchten: veel geregel en geld dus. Daarom lijkt Java een verstandiger keuze (we kunnen dan alles per trein/bus/ferry doen). Maar ik ben er niet uit of ik Java aantrekkelijk genoeg vind, momenteel spreekt enkel de Bromo vulkaan tot mijn verbeelding. Dit omwille van het feit dat ik wel hou van tempels en dergelijke, maar die in Cambodja en Thailand al uitgebreid heb bezocht. Orang Oetangs en huisjes op Samosir lijken me dan wel eens wat anders. Maar mss heb ik alleen vooroordelen? Verder vroeg ik me af of de binnenlandse vluchten ter plaatse nog geboekt kunnen worden (bv een dagje voordien naar de luchthaven gaan) of dat dit al van thuis uit vastgelegd moet worden)?
Wat de ramadan betreft, we zijn van plan Sumatra (of Java) te doen aan het begin van onze reis (15 juli tot 27ste ongeveer) en dan door te reizen naar Bali waar we dan tot 7 augustus verblijven. Ik heb gelezen dat het begin van de ramadan niet zo’n probleem moet zijn (maar dat het vooral 14 dagen voor het suikerfeest problematisch is qua verkeer en transport). Kan iemand dit bevestigen? Zullen we problemen hebben met bv het vinden van een vlucht Medan/Padang-Jakarta-Denpasar of het nemen van de ferry van Java naar Bali rond eind juli? Verder las ik dat in Bali de ramadan niet zo’n issue is vanwege het overwegend hindoeïsme?
Tempels in Indonesie als de Borobudur en Prambanan zijn absoluut niet te vergelijken met de tempels in Thailand! Veel tempels in Thailand zijn nieuw en rijkelijk gedecoreerd met veel blingbling, terwijl de tempels in Indonesie uit de 8ste-9de eeuw stammen. Sukothai en Ayuthaya in Thailand zijn natuurlijk wel oud, maar daar heb je niet zulke imposante muurversiersels als in Indonesie. Bovendien zijn de Borubudur en de Prambanan stukken groter als de tempels in Ayuthaya (in Sukothai ben ik niet geweest). Een beetje appels met peren vergelijken dus.
Als de Bromo je aanspreekt, kun je wellicht ook overwegen om maar Dieng te gaan (kleine tempels, maar ook zwavelmijnen en meertjes), de Merapi bij Yogya of de Tangkuban Perahu bij Bangung.
Als je aapjes wilt zien (geen orang utans!), dan kun je naar Pangadaran, waar een klein stukje regenwoud is.
Binnenlandse vluchten kun je prima ter plaatse boeken.
Maareh, als je ‘maar’ 3 weken naar Indonesie gaat, waarom wil je dan perse Sumatra en Bali combineren? Je kan je op Sumatra alleen makkelijk 3 weken vermaken, en dan heb je je Orang Utans en je huisjes. Als je nog wat strand wilt, kun je bv Pulau Weh bezoeken.