In augustus willen we graag met ons gezin Bali, Java en Sumatra doen. We zouden alles zelf willen regelen, al vind ik dat echt reuzespannend!
Zijn de 3 eilanden te doen op 21 dagen? Of is dat te overmoedig?
We zouden Sumatra kunnen schrappen maar de orang-oetans lijken me zo magisch… Strand is niet zo zeer ons ding, tenzij er must see dingen zijn op strand, dan hoor ik dat graag als tips.
Voor de rest zijn alle tips zijn welkom: wat te doen, wat net niet. Hotels die warm aanbevolen zijn of super goede gidsen of chauffeurs.
We moeten zo snel mogelijk onze vluchten vastleggen, ook daar vraag ik me af waarop we best vliegen en van waaruit we best naar huis vliegen. Op Denpasar landen en op Jakarta vertrekken naar huis?
In principe kan je in 21 dagen best Sumatra, Java en Bali bezoeken, maar dan moet je wel keuzes maken voor specifieke gedeeltes van de eilanden, en met binnenlandse vluchten snel afstanden overbruggen. Als je inderdaad die drie eilanden wilt bezoeken dan zou het ideaal zijn als je heen kan vliegen naar Medan*, en terug vanaf Denpasar, of andersom. Denpasar/Jakarta zoals je aangeeft kan ook, maar dan is Sumatra wat uit de route (en vlieg je dus eigenlijk om).
Voor het geven van tips over hotels en gidsen lijkt het me handig eerst te kijken welke bestemmingen je wilt bezoeken. Als je bijvoorbeeld kiest voor een week op elk van de eilanden, zou je op Sumatra kunnen kiezen voor Noord-Sumatra (orangoetans bij Bukit Lawang en bijvoorbeeld Berastagi of het Tobameer) en op Java voor Midden- en Oost-Java (Jogjakarta met de Borobudur en de Bromovulkaan), en vervolgens Bali. Dan zou je dus kunnen heenvliegen naar Medan, dan van Medan naar Jogjakarta, dan na Bromo vanaf Surabaya of Malang naar Denpasar, en dan vanaf Denpasar weer terug naar huis.
Als je Sumatra wel overslaat zou je langer op Java kunnen blijven. Dan kan je vanaf Jakarta over land richting Bali (bijvoorbeeld Bogor-Bandung-Jogjakarta-Bromovulkaan-Ijenkrater-Bali), of als je het iets rustiger aan doet over land tot aan Bromo en dan naar Bali vliegen. Ook zou je dan Bali nog kunnen combineren met bijvoorbeeld het eilandje Nusa Lembongan.
Groeten,
Erwin
Vanaf Schiphol kan je het snelste naar Medan vliegen met KLM/Malaysia Airlines (via Kuala Lumpur) of Singapore Airlines (via Singapore). Een andere optie is met KLM/Garuda Indonesia via Jakarta, maar dan vlieg je dus eigenlijk nog steeds om.
Vluchten kan je sowieso het beste vooraf boeken, maar voor de meeste routes is een paar dagen van tevoren nog wel goed mogelijk. Wel heb je dan natuurlijk de kans dat de prijzen omhoog gegaan zijn. Je kan vluchten van de meeste maatschappijen vrij makkelijk boeken via de websites van de maatschappijen zelf, en anders kan het ook via www.traveloka.com. Op mijn weblog staat een artikel met wat informatie over de verschillende maatschappijen: ‘Overzicht: binnenlandse vluchten in Indonesië’.
Als een vlucht van Amsterdam naar Medan niet goed of goedkoop mogelijk is, kan je ook kiezen voor een vlucht naar Singapore of Kuala Lumpur, en dan los een vluchtje naar Medan boeken (bijvoorbeeld met een budgetmaatschappij zoals AirAsia vanaf Kuala Lumpur of Jetstar vanaf Singapore). Sowieso zorgt de combinatie met Sumatra ervoor dat je vrij veel moet vliegen; als je alleen Java en Bali bezoekt kan je het eventueel zonder binnenlandse vluchten doen.
Sorry dat ik je wat als mijn persoonlijke assistent gebruik, maar je advies is zo waardevol! Ik had al gezien dat je op andere topics ook altijd super goede tips gaf, bedankt alvast hiervoor!
In de Archipel is ook super om te bekijken en te doorzoeken, nu effe weinig tijd omdat ik de vluchten zsm wil boeken, maar de komende weken wordt dit zeker dagelijkse lectuur
Je tip over de te dure vlucht en naar Kuala L en dan naar Medan via AirAsia is echt een topper. Véél betere prijs!
1 probleem: als je om 17.50 in Kuala L aankomt met Malaysia Airlines, kan je dan met AirAsia om 18.45 vertrekken? Of is dat te weinig tijd?
Geen probleem, ik vind het leuk om advies te geven, daarom ben ik hier
Die overstaptijd is véél te krap. Malaysia Airlines vliegt op de hoofdterminal van Kuala Lumpur International Airport (KLIA), terwijl AirAsia vliegt vanaf de lowcost-terminal genaamd ‘klia2’. Je moet achtereenvolgens dan dus langs de immigratie (gratis stempel in je paspoort voor het binnengaan van Maleisië), je bagage ophalen, van KLIA naar klia2 met de trein (dat duurt maar 3 minuten maar inclusief het station zoeken en wachten op de trein e.d. natuurlijk langer), opnieuw inchecken, weer langs de immigratie en beveiliging, en naar de gate.
AirAsia vliegt ook nog naar Medan om 20:00 en 20:55, dat is een stuk realistischer (ik heb een willekeurige dag in augustus bekeken. Ik weet niet of die vluchttijden precies hetzelfde zijn elke dag, maar sowieso zijn er elke dag wel avondvluchten).
Een andere optie die misschien relaxed is, is om een nacht in een hotel op het vliegveld van Kuala Lumpur te blijven, en de volgende ochtend vroeg te vliegen. Dan kan je die ochtend na aankomst op het vliegveld van Medan meteen door naar je bestemming.
Ik denk het wel; al ben ik nou ook weer niet zo bekend op de luchthaven van Kuala Lumpur. Als de vlucht op tijd is of in elk geval niet zwaar vertraagd lijkt me dat het met ruim 3 uur overstaptijd makkelijk moet kunnen.
Als je dan dus 's avonds aankomt in Medan zou ik wel niet al te ver van de luchthaven een hotel/onderkomen zoeken (eventueel in de stad Medan, maar niet meteen richting ‘de jungle’). In Indonesië is het altijd rond 18:00 donker, en het lijkt me persoonlijk niet ideaal om in het donker voor het eerst kennis te maken met het chaotische verkeer. Van de luchthaven naar de stad is een treinverbinding, die rijdt volgens de huidige dienstregeling 's avonds vanaf het vliegveld om 19:40, 20:15, 20:55 en 23:55.
De laatste dagen zijn zowel mijn als de hersenen van mijn man gepeinigd Het is onze eerste keer dat we zoiets ondernemen en dat maakt het dan echt super spannend. Ook zijn we onzeker en iedereen die je advies geeft, zegt iets anders Lol.
Mijn vraagjes naar jou toe: we kunnen vroeger aankomen op Medan, om 15.00 ipv om 18.45. Dat kost ons 300 euro in totaal voor ons vier. Ik vind dat veel geld. Bijkomend nadeel van het traject van 300 euro minder is dat dat met een low cost maatschappij Air Asia is en dat mensen ons aanpraten van “is dat wel te vertrouwen”. Wat denk jij ervan?
Hoofdbreker is dan ook nog eens of we Sumatra erbij nemen of niet. Gisteren beslist van wel, vandaag weer twijfels, om verscheidenen redenen:
de duurdere reis
of die jungletocht wel geschikt is voor ons
Ik ga het zeggen zoals het is en ik hoop dat jij mij dan advies kan geven. Ik ben geen prinsesje, maar ook zeker geen avonturierster. We zijn het niet gewoon van te backpacken en eerlijk gezegd kan ik ook geen zware rugzak dragen met mijn rug die af en toe eens niet mee wil door een hernia in het verleden. We zouden dus naar Indonesië gaan met koffers en het hoeft heus niet super luxueus te zijn, maar een beetje comfort heb ik wel nodig. Ik ga bv wel mee koken op een kamp van de jeugdbeweging in omstandigheden zonder stromend water en elektriciteit, maar ik heb dan wel een zachte luchtmatras nodig om op te slapen
Ik vraag me dus af: kunnen we bagage in een nabijgelegen hotelletje/lodge/whatever achterlaten en dan met beperkte bagage in bv 1 rugzak naar de jungle trekken? Kan je daar in een bed logeren of is dat op een matje op de grond?
Over AirAsia: dat is zeker te vertrouwen, net als je in Europa ook lowcost-maatschappijen zoals Transavia, Ryanair en Easyjet kunt vertrouwen. De maatschappij staat ook niet op de zwarte lijst van de Europese Unie, dus ook de EU ziet de maatschappij als veilig.
Ik ben niet echt een expert op het gebied van jungle-trekking, maar ik weet wel dat je het zo makkelijk of moeilijk kan maken als je zelf wilt. Zie bijvoorbeeld ‘Relax in the rainforest (1-day tour)’. Dan kan je dus gewoon in het dorp overnachten. Bagage achterlaten bij een hotel of iets dergelijks zal ook geen probleem zijn over het algemeen, trouwens.
Als je niet naar Sumatra gaat, maar alleen naar Java en Bali, dan kan je natuurlijk geen orang-oetans zien. Maar er zijn ook op die eilanden genoeg plekken waar je (kortere of langere) wandelingen of trektochten in de natuur kunt doen (de aap die je daar op veel plekken ziet is de Java-aap).
Zo spannend, de reis begint echt vorm te krijgen. Mag ik ons voorlopig programma bij jou aftoetsen en wat tips vragen?
21/7 vliegen we vanuit Brussel
22/7 slapen we in Medan
23/7 tot en met 26/7 zijn we in Bukit Lawang, 26/7 slapen we in Medan om dan vroeg naar Yogy te vliegen
27/7 tot en met 31/7 in Yogy
31/7 verplaatsing van Yogy naar Lawang normaal gezien, we twijfelen of we toch niet beter naar Malang gaan?
1/8 van Lawang (of waar dan ook) naar Lava View cottages
2/8 Bromo doen en verplaatsing naar Banyuwangi
3/8 Ijen doen