1 maand indonesie, sumatra, bali java, of alledrie?

Beste allemaal,

20 april vliegt mijn vriend op Kuala Lumpur om mijn reis van een half jaar gezamenlijk af te ronden op indonesie. Ik vlieg 24 mei weer terug naar nederland vanaf bangkok. We hebben dus een maand de tijd.

Ik heb fantastische verhalen gehoord over sumatra, dat het er niet te toeristisch is, een onontdekte parel. De prachtige stranden en duikgelegenheden op Bali en de Gili eilanden staan echter ook hoog op mijn verlanglijst. We zijn eigenlijk op zoek naar de volgende elementen: Prachtige stranden, niet te toeristisch, mooie natuur, trekkingen, vulkanen.

Mijn vraag is, is het de moeite waard en niet veel te optimistisch om van sumatra naar java, en dan door naar bali te gaan? Ben ik dan niet meer in de bus dan dat ik wat van de omgeving zie? Het antwoord lijkt duidelijk, maar wat ga ik dan overslaan? Ik ben het spoor compleet bijster. Wie kan mij helpen???

groetjes, Mandy

Ja Mandy, als je het uitgesleten pad volgt zoals de meeste groepsreizen dat volgen is Sumatra, Java en Bali te doen in een maand. Je ziet dan alle hoogtepunten in een zeer korte tijd aan je voorbij trekken zodat je aan het eind van de reis aan het strand van bijvoorbeeld Lovina op Bali nog steeds confuus bent van alle indrukken. Lange dagen in een bus of huurauto is geen pretje. Vergeet dan het duiken of een trekking maar. Ja je zult moeten kiezen en voor je eigen prioriteiten gaan…:zon02:

Oke, maar waar ga ik al die prioriteiten vinden? Op Bali, Java of Sumatra?? Zijn bijvoorbeeld de stranden van Sumatra te vergelijken met die van Bali en lombok? Of veel minder toeristisch (vast) maar daarnaast ook een stuk minder mooi?? En de is de natuur op Bali net zo indrukwekkend als op SUmatra? Of is dit appels met peren vergelijken? Wie kan me een tip geven?

Zeker wanneer je ook de tijd wilt nemen om te gaan duiken op Bali, en ik neem aan meer dan een dagje, dan zou ik absoluut niet Sumatra - Java - Bali in 4 wkn willen proppen.

Het reizen in Azie gaat niet zo snel als in Europa, daar ben je na al die maanden vast wel achter. In een huurauto is het wellicht enigszins te doen, maar aangezien je al maanden op weg bent denk ik dat je liever met het OV reist. Reistijden worden dan NOG langer, omdat je vaak moet wachten op een bemo en regelmatig een aantal keer moet overstappen. Het is dan absoluut onmogelijk om de eilanden ECHT te zien.

Ik zou me dan ook beperken tot 2 eilanden. Aangezien je in KL bent, kun je met Air Asia makkelijk naar Medan vliegen. Deze stad kun je gebruiken als uitvalsbasis voor Sumatra. Na een tijdje kun je vervolgens met Air Asia Indonesia, of een andere willekeurige maatschappij, naar Den Pasar vliegen (meestal via Jakarta). Je hebt dan nog lekker de tijd om Bali te verkennen. Als je evt nog naar de Gili eilanden of naar Lombok wilt, dan ben je daar ook binnen een dag.

Wat je ook kan doen is om vanuit KL naar Jakarta te vliegen, Java te doorkruisen en dan met de ferry naar Bali te gaan. Java is weliswaar touristischer en drukker dan Sumatra, maar ook op die eiland zijn nog altijd zat plekken waar nooit een tourist komt.

Het is inderdaad appels met peren vergelijk.

Op Sumatra kan gedoken worden, maar de duikindustrie staat daar nog in de kinderschoenen. Acjeh en Pulau Nias zijn opties (ik ben er niet geweest), maar naar het schijnt kan er flink wat stroming staan. Bovendien is het op Sumatra niet echt gebruikelijk dat je op je bikini op het strand loopt. Wat wil je dus, mooie stranden ZIEN, of ook zonnen en zwemmen zonder kleren aan (dus met alleen badkleding) :vak02: Op Java kun je overigens ook niet zonnebaden, en duiken kan alleen bij Pulau Seribu. Vervoer daarheen is echter zeer aan de prijs.

Qua natuur is Bali best leuk, maar Bali is beslist geen tropisch regenwoud. Als je Orang Utans wilt zien, dan moet je naar Sumatra. Is een stukje bos met wilde apen en wat varkens enzo voldoende, dan is Java een optie. Zijn apen bij een tempel ook goed, dan kun je je tot Bali beperken.

Wil je imposante tempels zijn, dan is Java een aanrader met de Borobudur en de Prambanan. Daarbuiten zijn nog ontelbare kleine tempeltjes te vinden die eigenlijk nooit bezocht worden (dus als je dan toch die touristen kwijt wilt…). Wil je tempels in gebruik zien, en ceremonies bijwonen, dan moet je weer op Bali zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

De eilanden Karimun Jaya (boven Semarang) worden altijd " vergeten" maar daar kom je geen andere toeristen tegen. Schijnt erg mooi te zijn, ik heb wel eens een " ranger" gesproken die daar werkte. Vervelend dus, nee dan Kut-ta, waar ik nu zit al dat getattoeerde lidderende vlees… getverdemme wat een smeerlappen :smiley: :smiley:

Als het je niet bevalt, dan ga je toch gewoon weg??? Ik heb Yeh Gangga (in Tabanan) al vaker aangeraden voor mensen die een prachtig en verlaten strand willen :wink:

Nee hoor, ik heb een twee masochistische dagen ingelast, ik kom zelden op Bali, ik heb nu even de tijd genomen om dat Kutta eens uitgebreid te bekijken. Ik zit trouwens in een uitstekende kamer aan de Jl. Pantai Kutta, die AP inn zat mij een beetje te dicht bij de road to hell :D,Morgenochtend vlieg ik om 6 uur naar Yogya, dan is het leed weer geleden en kan ik hier weer heerlijk op Bali kankeren, 5 dagen geweest evenveel als de laatste 10 jaar in totaal.

Je lijkt Indoosco wel. Is ergens een paar dagen geweest, ziet niet meer dan een piepklein stukje, en denkt meteen het hele eiland te kennen :slight_smile:

Het zal je toch maar gebeuren dat je met Indesco wordt vergeleken. Ter Uwer informatie ik was in 1980 voor het eerst op Bali, vond Kutta toen te druk heb toen 14 dagen in Lovina Beach gezten, dat toen 3 losmen kende. Ik heb toen Bali verkend. Ben tussen 1991 en 2002 daar nog een keer of 5 geweest, voor zaken. In 2002 ben ik rechtstreeks van Amsterdam naar Den Passar gevlogen, heb 2 dagen in een hotel gezeten wachtend op een Balinees voor een belangrijke zaak, de kl:D:Dtzak kwam niet opdagen. Ik heb toen gezworen nooit meer in Bali te komen. Ik had in de loop der jaren diverse Balinezen op Oost Java leren kennen toen ik daar op koopjesjacjt was, ik moet ze niet. Anderhalf jaar geleden heb ik komend van Maumere 1 nacht in Kutta verbleven. Nu dus 3 dagen en 2 dagen. Dat is allicht te weinig Bali-ervaring. Dus laat ik Bali maar aan jou over, want ik ben het tegengestelde van een Balilover. Op dit forum moet toch alles mooier voorgespiegeld worden dan de werkelijkheid en de toeristen in spe worden allemaal naar dezelfde plek gestuurd. Mijn zegen hebben ze, dan heb ik de rust :smiley: