Sumatra Java Bali Lombok Komodo Flores Sumbawa & Sulawesi in 8 weken?

Hallo,
Waarschijnlijk is dit een erg krap schema maar wie weet…
Ik kan gewoon echt niet uit de eilanden kiezen, kan iemand me helpen met een tijdschema?

dit is mijn plan:
sumatra 8 dagen
Java 9 dagen (vooral Yogya eo en Bromo + evt een nationaal park)
Bali 9 dagen
Lombok 5 dagen
Sumbawa 5 dagen
Komodo 2 dagen
Flores 9 dagen
Sulawesi 9 dagen

Is dit reëel?
Ik reis 8 maanden door Azie dus ik zie genoeg van alles. Met name de stranden en onderwaterwereld zie ik genoeg in andere landen dus kan ik wel missen. Ik ben altijd vooral geïnteresseerd in wildlife, cultuur en mooie natuur.

Iemand tips wat ik kan laten vallen, want overal doorheen racen is ook zonde.

Zijn er ook nog duidelijke prijsverschillen tussen de landen?

Alvast bedankt!

Ik zou het te druk vinden! Java verdient echt meer aandacht, net zoals Sumatra, Komodo en Sulawesi. Indonesië en andere landen lijken aan de ene kant wel op elkaar, maar aan de andere kant ook zeker niet. Zo is de natuur van Sumatra of Borneo niet te vergelijken met die van Thailand of zelfs Java.

Zeker voor Sumatra heb je denk ik meer tijd nodig als je wat wildlife, natuur en cultuur wilt zien. Java kan je eventueel je beperken tot de twee tempels, alhoewel dat wel erg jammer is. Onder andere de bromo vulkaan is toch de moeite waard. Ben zelf in veel nationale parken geweest op Java. Mooiste is denk ik Alas Purwo, Meru Betiri (sukamade beach) maar elk nationaal park biedt weer iets anders. In Alas Purwo zie je wel redelijk wat wildlife en natuur. Meru Betiri is gewoon ontzettend gaaf en zie je zeker veel wildlife.

Sulawesi ken ik zelf niet, maar het eiland is wel groot. Om je te verplaatsen van de ene naar de andere plek kost uiteraard ook tijd en zeker met het openbaar vervoer schiet het niet altijd even hard op. Mijn tip zou zijn: kies een aantal eilanden uit en verblijf daar voor een iets langere tijd. Zeker omdat je 8 maanden gaat zou het jammer zijn om overal alles maar half te zien.

Voor wildlife en natuur zou mijn keuze vallen op Sumatra en Komodo. Waarbij Java (van de genoemde eilanden) een goede derde keuze is met ontzettend veel natuur nog. Qua cultuur zou ik kiezen voor Java en (ik denk) Sulawesi. Voor pure ontspanning is Bali, Lombok en Flores natuurlijk heerlijk.

tldr: Ik zou meer tijd besteden op Sumatra, Java en bijvoorbeeld nog Bali en Komodo. Dan zie je tenminste echt wat van het eiland in plaats van continu te reizen en te vliegen.

1 like

Bedankt voor je snelle reactie en tips! Ik weet dat je gelijk hebt haha maar het blijft lastig. Vooral omdat ik ook nog naar Maleisisch Borneo ga, dat misschien al wel veel overeenkomt met Sumatra. In dat geval zou ik misschien het beste Sumatra kunnen laten vallen en Sulawesi erbij. Ik ga er nog maar eens goed over nadenken.

Sumatra en Borneo lijken niet echt op elkaar. Zeker niet wanneer je het hebt over Maleisisch Borneo en Sumatra. Qua natuur lijken uiteraard alle eilanden wel enigszins op elkaar, maar de verschillen zijn nog steeds enorm. Qua cultuur is het verschil uiteraard gewoon gigantisch tussen Borneo en Sumatra.

Qua natuur is Maleisisch Borneo in ieder geval erg indrukwekkend! Zelfde geldt voor Sumatra. Voor wildlife is vooral ook Way Kambas en Gunung Leuser interessant wanneer je kijkt op Sumatra. Zijn wel meer plekken die interessant zijn uiteraard, maar daar heb je een redelijk kans het een en ander te zien.

Ik zou echt keuzes gaan maken haha! Indonesië is gewoon ontzettend groot en wanneer je echt wildlife, natuur en cultuur wilt zien is een paar dagen tot een week per eiland gewoon erg kort. Daarnaast kan het flink op je budget drukken, want continu moeten vliegen maakt een backpackreis uiteraard ook redelijk prijzig.

Hallo,

Ik zou ook echt keuzes gaan maken als ik jou was, je doet jezelf anders echt tekort. Juist omdat je 8 maanden door Azië reist en zegt met name stranden en onderwaterwereld genoeg te zien in andere landen, zou ik ervoor kiezen om deze reis Lombok te laten vallen (eventueel ook Bali en Sumbawa) en op Flores 7 dagen te verblijven plus 2 dagen Komodo. Je wint daarmee 19 dagen. Die zou ik persoonlijk verdelen over Sumatra, Java en Sulawesi. Succes en veel plezier met de voorbereiding!

1 like