Wat is wijsheid? Welke gebieden wel en welke niet meepakken?

Mijn vriend en ik denken erover om eind september/begin oktober voor 3 weken naar Indonesië te gaan.
Zo leuk!
Alleen komen we er niet helemaal uit wat we het beste kunnen zien en wat we het beste over kunnen slaan.

Na wat lezen op het forum was ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik Java, Sumatra en Lombok graag zou willen zien.
Maar deze gebieden liggen aardig ver uit elkaar en misschien is 3 weken dan toch wat kort?

Wij hebben veel gereisd en kunnen best wat hebben qua verkassen maar we houden van tijd tot tijd ook wel echt van een dag (of twee) rustig aan doen.
We willen graag een combinatie van af en toe op het strand liggen en actieve dingen doen. Daarnaast houden we erg van natuur (en om die reden sprak Sumatra me zo aan) en mooie slaapplekken midden in de jungle.

Wat raden jullie ons aan? Mocht er een gebied zijn wat ik over het hoofd zie; dan hoor ik het ook nog graag!
En zijn er mensen die ervaring hebben van eventueel een vlucht van Sumatra naar Java/Lombok/eventueel Bali?

Alvast bedankt voor de reacties!

Qua afstand maakt het niet zoveel uit, de vliegreizen zijn niet duur en per vliegtuig ben je er zo. De lokale reisjes van plek naar plek per bus zullen waarschijnlijk langer duren. En vliegreizen boeken is geen punt en elke fatsoenlijke stad heeft wel een vliegveld, al zal je soms op Jakarta moeten overstappen (of op Denpasar in Bali in geval van Lombok).

Het gaat er meer om wat je allemaal wilt doen. Sumatra is erg groot en als je alles wilt zien is 3 weken al erg kort voor alleen Sumatra, maar als je gewoon wat standaard dingetjes in het noorden wilt doen (Bukit Lawang, Danau Toba/Samosir eiland) dan is dat best in een week te proppen. Toch vind ik 3 bestemmingen wel veel. Maar het is te doen als je niet te moeilijk bent met ergens wat geld tegenaan smijten voor persoonlijk vervoer of een net wat duurdere trip die je dan wel de volgende ochtend meteen kan doen.

Ik heb zelf weinig ervaring met Sumatra, maar op Java is er gelukkig ook genoeg mooie natuur te vinden. Onder andere Alas Purwo, Meru Betiri, Bromo en Merapi zijn heel mooi. Alas Purwo en Meru Betiri voor het regenwoud en de dieren, Bromo en Merapi wellicht meer voor het landschap en voor de vulkanen. Alas Purwo kan je overnachten in een huisje op palen en je kan er wandelen, mountainbiken en door de mangrove varen. Als je gaat wandelen of mountainbiken kan je naar een uitkijktoren gaan vanwaar je bantengs, pauwen en verschillende hertensoorten ziet. In Meru Betiri heb je Sukamade beach en kan je schildpadden zien nestelen op het strand in de nacht. Maar daarnaast heb je er ook verschillende apensoorten en vlakbij de plek waar je overnacht zie je geregeld een zeearend en heb je een open veld waar verschillende hertensoorten komen.

Er zijn nog veel meer mooie plekjes te vinden gelukkig op Java qua natuur. Die hierboven vond ik in ieder geval erg leuk, maar er zijn nog wat mooie plekjes qua natuur.

Zelf zou ik me beperken tot Java en Lombok of Java en Bali denk ik, want de afstanden zijn toch best wel groot en je bent lang onderweg. Mocht je dan meer eilanden willen zien, zie je naar mijn mening maar weinig echt goed en ben je vooral veel aan het reizen.

Hoi suusl,

Nog een toevoeging op de goede reacties hierboven, met betrekking tot de vluchten. Als je zoals Sebastiaan aangeeft je in Sumatra beperkt tot een paar plekken in Noord-Sumatra, dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een ruime week Noord-Sumatra, een week Java, en een kleine week Lombok. Qua vluchten zijn er meer dan genoeg mogelijkheden. Voor de week Java zou ik dan kiezen voor of West+Centraal-Java, of Centraal+Oost-Java. Vanaf Medan kan je makkelijk (rechtstreeks!) vliegen naar elk gedeelte van Java, bijvoorbeeld naar West-Java (Bandung, met Citilink of Lion Air), Midden-Java (Jogjakarta met AirAsia) of Oost-Java (Surabaya met Lion Air). Vanaf zowel Jogjakarta als Surabaya zijn er dan vervolgens rechtstreekse vluchten naar Lombok.

Naar/vanaf Medan en Lombok (en nagenoeg elke andere stad in Indonesië) zijn er natuurlijk ook vluchten naar Jakarta, er van uitgaande dat je daar aankomt vanuit en vertrekt naar Nederland.

Groeten,

Erwin

Wauw super, bedankt voor de reacties! We skippen dan denk ik toch Sumatra maar.
Als ik het zo lees is dat toch wat overijverig.

En we hebben best een beetje budget maar ook weer niet zo gekke veel.
Ik ga alle aangeraden plekjes eens even rustig bekijken.
Dank jullie!

Hey Suusl,

Zelf ga ik in juli/augustus ook drie weken naar Indonesië. Wij bezoeken ook de drie eilanden Sumatra, Java en Lombok. Ik moet wel zeggen dat ons reistempo vrij hoog ligt, maar wij willen dan ook veel zien en doen :). Ons schema:

(java)
1 Jakarta
2 - 4 Bandung
4 - 6 Pangandaran
6 - 8 Yogyakatra (vliegen naar medan)
(Sumatra)
8 - 11 Samosir / Lake toba
11 - 14 Bukit Lawang
(terug naar Java)
14 - 15 Surabaya naar Bromo ('s nachts)
(Lombok)
15 - 18 Tetebatu
18 - 20 Gilis
20 - 21 terug naar Jakarta

Wow reisjevrij; klinkt goed maar is ons net te druk denk ik.
Wij hebben inmiddels geboekt; yesss!
Dus de voorpret is nu helemaal begonnen.

Ik merk dat ik nog erg twijfel wat handig is qua reizen op Java zelf.
Na de adviezen hier willen we graag naar Meru Betiri alleen dit lijkt zó ver weg van alles te liggen.

Is het een idee hier vanaf Yogyakarta naar toe te vliegen of zijn er betere/leukere manieren?

Hoi suusl,

Hoe had je gedacht van Jogja naar Meru Betiri te vliegen? De dichtstbijzijnde vliegvelden zijn Jember en Banyuwangi, en naar beide kan je alleen vliegen vanaf Surabaya (allebei eenmaal daags, met Garuda), dus vanaf Jogjakarta zou dat zijn met overstap in Surabaya. Het lijkt me persoonlijk wat omslachtig.

Ik ben zelf nooit in dat gebied geweest, maar wat ik er over lees is het niet echt makkelijk bereikbaar/begaanbaar, en ben je ook vanaf bijvoorbeeld Banyuwangi nog wel een uur of 5 onderweg (met de auto/terreinwagen).

Wellicht dat iemand anders op het forum er ervaring mee heeft en betere tips kan geven.

Groeten,

Erwin

Ik ben er dus geweest, anders had ik het niet aangeraden :wink:
Het is inderdaad wel echt een stukje rijden, ik ben er met de terreinwagen vanuit Jember heen gegaan, maar ik moet heel eerlijk zijn dat het wel lang duurde inderdaad tot ik er was, zeker wel 6 uur inclusief een aantal stops in/rond het nationale park en heel rustig rijden om wat dingen te fotograferen.

Makkelijk bereikbaar is het dus wellicht niet, maar ik had het vantevoren al geregeld destijds, dus was het niet erg moeilijk. Mocht ik nu gaan zou ik het ook alvast regelen, maar dan zonder vaste datum als dat zou lukken…