3 eilanden in 3 weken

Is het mogelijk om Java, Sumatra en Bali in 3 weken op het gemak te bereizen. Ook willen we nog een bezoek aan Komodo brengen.

Nee en zeker niet op je gemak!
Ik zou er dan voor kiezen om niet naar sumatra te gaan. Voor de “standaard route” Jakarta-Bogor-Bandung-Yogya-Bromo moet je toch zeker wel een dag of 12 uittrekken. Het voordeel op Java is dat het vervoer wel relatief makkelijk gaat (net zoals op Bali trouwens). Om Bali te zien heb je ook wel een dag of 3-4 nodig. Ik ben nog niet op Komodo geweest, maar het is al een hele reis om er te komen. Sumatra is supermooi en supergroot. De afstanden zijn groot, wat maakt dat je er zeker wel 2-3 weken voor nodig hebt om van noord tot zuid te reizen (op je gemak dan hè). Afgelopen zomer zijn we (met vrienden die voor het eerst in Indonesië waren) vanaf Jakarta naar Medan gevlogen en hebben bij Bukit Lawang (orang oetans) een jungletrek van 2 dagen gedaan. Zeer aan te bevelen! Vervolgens hebben we bovenstaande route over Java gedaan en 12 dagen in Bali verbleven. En toen waren de 4 weken om. Dit om je enig idee van tijd te geven.
Wat je ook nog in acht moet nemen, is dat je alles zelf moet regelen. Is allemaal prima te doen en vooral ook leuk en avontuurlijk, maar het kost allemaal wel net iets meer tijd.
Kortom, ik zou als ik jullie was lekker naar Java en Bali gaan, gewoon in Jakarta beginnen en ter plekke kijken hoe het loopt. En indien nodig, gewoon in de toekomst nog een keertje terug gaan :slight_smile:

Succes!