We twijfelen heel erg tussen Sumatra, Java en Bali of alleen Java en Bali. We zouden Sumatra erbij nemen om de Oerang Oetans te kunnen zien, maar dit is misschien wel heel veel gedoe voor Oerang Oetans die toch nog gevoederd worden en dus niet echt helemaal in het wild leven. Samosir doen we er op Sumatra sowieso niet bij owv de lange reistijd.
We hebben 2 routes opgesteld, graag jullie commentaar aub. De eerste is alleen Java en Bali, de 2de is met een paar dagen Sumatra erbij.
1 : Home – Jakarta
2 : Jakarta (Batavia)
3 : Jakarta –Bandung
4 : Bandung ( Tangkuban Perahu vulkaan/kratermeer Kawah Putih/Gracia Spa hotsprings)
5 : Bandung – Pangandaran Beach
6 : Pangandaran Beach (Green Canyon)
7 : Pangandaran – Yogyakarta
8 : Yogyakarta (Kraton + Tamansari Water Castle)
9 : Yogyakarta (Borobodur + Prambanan)
10: Yogyakarta – Surabaya (vlucht)
11: Bromo vulkaan
12: Bromo – Kalibaru
13: Kalibaru – Ijen crater of plantage tour (of weglaten en dag extra Kuta op het einde)
14: Kalibaru - Lovina (veerboot)
15: Lovina (excursie dolfijnen)
16: Lovina – Munduk
17: Munduk – Pura Ulun Danu Bratan Tempel - Ubud
18: Ubud – Monkey Forest
19: Kuta
20: Kuta
21: Kuta – Jakarta (vlucht)
22: Jakarta - Home
of:
1 : Home – Jakarta
2 : aankomst Jakarta - Medan
3 : Medan – Bukit Lawang
4 : Bukit Lawang (Oerang Oetans)
5 : Bukit Lawang – Medan - Jakarta
6 : Jakarta (Batavia)
7 : Jakarta - Bandung
8 : Bandung (Tangkuban Perahu vulkaan/kratermeer Kawah Putih/Gracia Spa hotsprings
9 : Bandung - Yogyakarta
10: Yogyakarta (Kraton + Tamansari Water Castle)
11: Yogyakarta (Borobodur + Prambanan)
12: Yogyakarta – Surabaya (vlucht) – Bromo?
13: Bromo
14: Bromo – Kalibaru (plantage tour)
15: Kalibaru – Lovina (veerboot)
16: Lovina (dolfijnen)
17: Lovina - Ubud
18: Ubud (Monkey Forest)
19: Ubud - Kuta
20: Kuta
21: Kuta
22: Kuta - Jakarta - Home
Je hebt je duidelijk al goed verdiept in de mogelijkheden. Over het algemeen gaat reizen in Indonesië vaak langzaam, en reistijden zijn ook vaak moeilijk te voorspellen. Ik zou dus voorkomen om te veel lange reizen te plannen, en op basis daarvan denk ik aanraden om te kiezen voor alleen Java en Bali (zeker omdat je zo te zien heel veel verschillende plekken op Java wilt bezoeken). Als je wel ook naar Sumatra wilt, zou je vanaf Medan bijvoorbeeld rechtstreeks naar Bandung (of Jogja) kunnen vliegen, en Jakarta (of Jakarta en Bandung) overslaan.
Nog een paar specifieke opmerkingen:
[ul]
[li]Zorg ervoor dat je niet op vrijdag of zaterdag van Jakarta naar Bandung reist, of in Bandung bent. Elk weekend gaan honderdduizenden mensen van Jakarta naar Bandung voor een weekendje weg, dus je staat dan gegarandeerd uren in de file.
[/li][li]Je dag in Bandung is erg ambitieus. De Kawah Putih ligt 50 kilometer ten zuiden van Bandung, en de Tangkuban Perahu juist aan de noordkant. Van Kawah Putih naar Tangkuban Perahu ben je zeker 3, maar waarschijnlijk wel 4, uur aan het rijden (als je een huurauto hebt, met het OV duurt het nog wel dubbel zo lang). Het kan wel op een dag, maar persoonlijk zou ik kiezen voor alleen de noordkant van de stad (als je maar 1 dag hebt). De Tangkuban Perahu is wel goed te combineren met de hot springs van Ciater (persoonlijk zou ik Sari Ater verkiezen boven Gracia).
[/li][li]Je geeft aan Kalibaru misschien te willen weglaten. In dat geval zou ik ervoor kiezen om vanaf Bromo (via luchthaven van Malang of Surabaya) naar Bali te vliegen. De tocht via land en veerboot duurt heel lang. Je bent dan wel in Zuid-Bali (bij het vliegveld) dus vrij ver van Lovina, maar dan kan je de dagen op Bali wellicht wat anders indelen.
[/li][li]Over het algemeen zou ik overwegen iets rustiger aan te doen. Bijvoorbeeld Pangandaran: je hebt twee vrij lange reisdagen (vanaf Bandung en naar Jogja), en je bent maar 1 dag in Pangandaran. Dat lijkt me wat zonde van je tijd.
[/li][li]En wat voor vervoer heb je gepland? Veel met het OV, of met huurauto?
[/li][/ul]
waarom niet rechtsstreeks naar Medan vanuit vertrekpunt home, bespaart je tijd. Als je graag Orang utans wilt spotten die in het wild leven dan kun je ook naar Ketambe gaan, duurt wat langer qua reistijd maar daar kun je een prachtige jungletrekking maken en Orang utan in het wild zien. van daaruit weer terug naar Medan en dan naar Java. Pangandaran en de Green Vally en Green Canyon is een prachtige belefenis. Tangkuban Perahu ook prachtig om daar vroeg in de ochtend naartoe te gaan. Neem echter niet te veel hooi op de vork en neem je tijd.
Onze zorg is inderdaad vooral dat er soms lange afstanden bij zijn en we willen uiteraard liefst niet meer tijd onderweg zijn dan genieten van Indonesië. Een grote vraag is ook nog hoe we het transport gaan regelen. Een paar jaar geleden in Thailand, hebben we dat telkens geregeld met de hotels waar we verbleven. Dat lukte prima, maar we weten niet goed of dat in Indonesië ook mogelijk is. Voor echt lange afstanden mag een vlucht of trein uiteraard ook.
Vliegen naar Medan is vanuit Dusseldorf, Amsterdam of Brussel meestal duurder dan vliegen naar Jakarta, vandaar de keuze om niet ineens naar Medan te vliegen.
We gaan nu eens bekijken of het misschien beter is om wat langer op Sumatra te blijven en vandaar door te vliegen naar Yogyakarta. Wel jammer dat de Green Canyon er dan tussenuit valt, maar dat vraagt inderdaad heel veel reistijd.
Vliegen van Malang naar Bali is ook een behoorlijke verkorting van de reistijd, maar daar sprak de Ijen crater ons wel heel erg aan.
We gaan terug puzzelen en komen binnenkort met een nieuwe route…
Ik snap je redenatie! Indonesie is super mooi en alle eilanden hebben wel iets te bieden! Wij zijn in juli/augustus ook drie weken naar Indonesie geweest en hebben werkelijk drie / vier eilanden afgesjeeds!
De route die wij gevolgd hebben is best complex maar was wel de beste optie wanneer je sumatra en java wilt combineren. Onze route:
Jakarta - Bandung - Pangandaran - Yogyakarta - directe vlucht van Yogya naar medan (Sumatra) door naar Samosir - Bukit Lawang - Directe vlucht van Medan naar Surabaya (voor bromo te zien) en toen zijn wij weer doorgevlogen naar Lombok.
Pangandaran zou ik niet uit je trip halen! Het is daar zo mooi en leuk. De green canyon was voor mij echt het hoogtepunt (geregeld via Dindin tours), echt fantastisch haha.
Als je een niet TE drukke planning wilt, dan raad ik je aan om het mooie Java en Bali te ontdekken. Deze eilanden hebben meer dan genoeg te bieden voor een geweldige vakantie!
Dank jullie wel voor alle tips! We hebben uiteindelijk besloten onze trip naar Indonesië uit te stellen en eerst Vietnam te bezoeken. Het transport lijkt daar ook makkelijker te regelen.