5 weken Sumatra, Java & Bali

Komende vrijdag willen we onze trip beginnen naar Indonesie, alleen twee overnachtingen in Medan liggen vast om bij te komen van de jetlag, daarna gaat het echt beginnen :wink:

Er zijn veel vulkanen in Indonesie nu hadden we iig op Sumatra Sibayak staan maar op Java komen we er ook veel tegen bij Yogyakarta zitten er al 4 en opweg naar bali komen we er nog 7 tegen, ik weet dat Bromo beklommen moet worden maar wat adviseren jullie over de rest? Welke zijn goed te bewandelen in iig een dag en dat ze wel anders zijn dan de vorige, dat het niet te veel op elkaar gaat lijken.

Verder vroeg ik mij af of het onderstaande goed te doen is, voor sumatra hebben we een chauffeur maar er zijn geen hotels verder geboekt en ook de binnenvlucht moet tijdens de trip geboekt worden.

Datum Bestemming
27-sep Vertrek A’dam (21:00)
28-sep Aankomst Medan (17:40)
29-sep Medan
30-sep Medan → Tankahan
1-okt Tankahan → Bukit Lawang
2-okt Bukit Lawang
3-okt Bukit Lawang
4-okt Bukit Lawang → Berastagi
5-okt Berastagi
6-okt Berastagi → Samosir (Tuktuk)
7-okt Samosir
8-okt Samosir
9-okt Samosir → Sipirok
10-okt Sipirok → Bukittinggi
11-okt Bukittinggi
12-okt Bukittinggi → Lake Maninjau
13-okt Lake Maninjau → Padang
14-okt Padang → Yogyakarta
15-okt Yogyakata → Wonosobo
16-okt Wonosobo → Yogyakarta
17-okt Yogyakarta
18-okt Yogyakarta → Malang
19-okt Malang → Bromo
20-okt Malang → Kalibaru
21-okt Kalibaru → Bali
22-okt Bali
23-okt Bali
24-okt Bali
25-okt Bali
26-okt Bali
27-okt Bali
28-okt Bali
29-okt Bali
30-okt Bali
31-okt Bali
1-nov Vertrek Denpasar
2-nov Aankomst A’dam

Sumatra heb ik nagenoeg hetzelfde gedaan, alleen iets sneller. Jouw tempo lijkt me prima.

Op Java mis ik Bogor in je overzicht. Dat vonden wij heel leuk.

In Pangandaran kun je goed surfen. Surfles is heel betaalbaar.
Het bijbehorende restaurant ligt op het strand en is goed.

Je rijdt wat heen en weer bij Yogya. Zorg dat je daar voldoende tijd hebt. We vonden het een erg leuke stad.

Wanneer je de zonsopgang bij de Bromo gaat doen, zou ik deze niet vanaf de Bromo gaan zien, maar van de berg er tegenover.
Dan heb je een veel mooier uitzicht.
Daarna ga je naar de Bromo en bekijkt daar het surrealistische landschap.

1 like

Dank je voor je reactie, Bogor heb ik nu niet in de planning omdat we van Padang naar Yogyakarta willen vliegen. Dit hebben we zo gekozen om het vele reizen wat te beperken en Jakarta leek ons niet intressant. Als nadeel is het dan dat we idd Bogor overslaan maar als we dat wel zouden willen doen dan moeten we dingen op bali gaan schrappen terwijl het daar al krap gaat worden met alles wat ik daar zou willen doen. zie onderstaande lijstje.

Bedankt voor de tip voor yogya en Bromo ik zal erop letten wanneer we die tocht willen regelen.

Locatie	Wat
Pemuteran	Snorkelen/duiken (Pulau menjangan)
Lovina, beach	Dolfijnen
		Zwart strand
Kebun Raya Eka Karya	Botanische tuinen
		Rijst velden (Jatiluwih/Munduk)
		Pura Ulun Danu Bratan
Kintamani	Mount Batur (zons opgang)
Karangasem	Tirtagangga Water Palace
		Mother Temple of Besakih
Padangbai	Snorkelen blue lagoon
		Batcave (Gua Lawah)
Gili eilanden	Blauw koraal Snorkelen/duiken
Ubud		Monkey Forest
		Bali Bird Park
		Elephant Cave (Goa Gajah) Jungle
		Mas (wood carving)
		Tirta Empul (heilige water)
		Pura Tanah lot

Jakarta hebben we inderdaad ook overgeslagen, maar we zijn er wel geland.
We zijn meteen doorgereden naar Bogor, waar we een erg leuk hotel aan de rivier hadden.
In Bali ben ik in Lovina gebleven; daar hadden we van huis en auto geruild.
Pemuteran is erg mooi om te duiken.
Je maakt daar 2 duiken vanaf een boot.
Mocht je parels willen kopen: Atlas zit daar vlak om de hoek. We veel duurder dan de zoetwaterparels die je op het strand krijgt aangeboden.
Daar in de buurt zit ook het biorock reef. Daar kun je geweldig snorkelen.

Als je dolfijnen gaat kijken bij Lovina moet je voor zonsopgang vertrekken. Je gaat dan met zo’n 80!! boten het water op. Mooie zonsopgang.
Je kunt niet met de dolfijnen zwemmen. Er zijn zo’n 3 groepen. Wanneer je later gaat, zijn ze alweer weggezwommen.
OP de terugweg kun je nog een uurtje gaan snorkelen vanuit de boot. Dat is wel aardig.

Als je van zilver houdt: Buddha to Buddha bij Saraswati silver

Ik zal m’n reisverslag zodadelijk even posten

1 like

Als je het over vulkanen hebt dan zou je de Ijen vulkaan (Oost-Java) toch nog in overweging kunnen nemen.

1 like

Hallo erwin, reisschema ziet er prima uit, zou persoonlijk alleen ervoor kiezen om 1 nacht in Medan te overnachten en dan door te reizen naar Bukit Lawang en de extra dag ergens op Java tussen te voegen omdat ik de tijd daar wat kort vind. Veel plezier en goeie reis!

Groetjes,
Anita

1 like

De reden voor een extra nacht in medan is om van de jetlag bij te komen, we landen za avond volgende dag eerst lekker uitslapen en halve dag daar onze tijd te verdoen en de dag erna echt te beginnen. Als java te krap is komen er dagen van bali te vervallen. Wat ik ook niet heel erg vind aangezien ik ook een keer van Bali naar lombok flores etc zou willen.

Mattheus: dank je voor de tip alleen vraag ik me af of het niet op een gegeven moment “weer een vulkaan” wordt, daarom vroeg ik mij dus af welke volkanen echt het mooiste zijn om te beklimmen.

bpsmits: Bedankt voor het advies ik zal op bali zeker veel willen duiken/snorkelen neem ook een onderwater casing mee voor mijn camera. Voor zilver kunnen we altijd gaan kijken en kopen zien we dan wel. Parels hebben we goedkoop uit qatar mee kunnen nemen, daarbij is hoe ronder hoe duurder die zijn, terwijl bv bij oorbellen de druppelvormige mooier zijn. Als je je reisverslag zou kunnen posten ben ik daar erg blij mee :slight_smile:

Ik begrijp je opmerking, maar als ik op Java voor vulkanen zou moeten kiezen dan zou ik “op zeker” voor de Bromo en de Ijen gaan. Google nog eens even op de Ijen en wellicht krijg je dan een beter beeld van deze vulkaan met z’n zwaveldragers en het prachtige azuurblauwe meer. Maar idd het gevoel van “weer een vulkaan” moet je voorkomen. Fijne reis in elk geval.

1 like

Zelf vond ik Ijen en Sibayak de mooiste vulkanen om te beklimmen. Maar als je er toch bent mag je de Bromo ook niet missen…

Bij deze een linkje naar mijn reisverslagen van Indonesie.

1 like