Mijn vriend en ik willen in september een maand gaan backpacken in indonesie. We willen veel gaan zien en doen, maar het moet wel haalbaar zijn. Eigenlijk willen we niet alleen de standaard eilanden java en bali aandoen, maar sumatra en de natuur met zijn oeran oetangs willen we eigenlijk ook niet missen. Zijn er mensen die een soortgelijke reis gemaakt hebben?
Hebben jullie adviezen over bepaalde route?
En heb boeken van de vliegtickets? Retour boeken, of van adam-medan en van denpaser-adam terug?
Alle informatie is welkom, we zijn nog zo goed als blanco en hebben geen backpackervaring.
Het is niet mogelijk om heel Java en Bali te zien in 4 weken, laat staan om er ook nog een deel van Sumatra bij te doen. Ik heb geen soortgelijke reis gemaakt, dat wil zeggen dat ik een aantal maanden over het traject Sumatra-Java-Bali heb gedaan (verdeeld over meerdere vakanties).
Je zou echter wel kunnen kiezen om een week in de buurt van Medan te blijven (bv. Bukit Lawang voor de Orang Utans) en Lake Toba, en dan naar Java te gaan. Als je twee weken op Java bent, heb je de tijd om in een redelijk rustig tempo van Yogyakarta naar Bali te reizen. Op Bali kan je dan ook een week blijven, en bv. een paar dagen naar Lovina gaan voor de dolfijnen, dan naar Ubud voor de rijstvelden en wat cultuur en evt. nog een dagje in het zuiden.
Als je keuzes maakt, dan moet bovenstaand schema lukken. Maar je moet vooral ook kiezen wat je NIET wilt doen, want je tijd is zeer beperkt.
Qua vliegen is het waarschijnlijk het gpedkoopste als je een retourtje boekt naar bv. Jakarta, Kuala Lumpus (Maleisie) of desnoods Bangkok (Thailand), en daar vandaan een enkeltje boekt naar Medan en Bali.
Wij gaan in augustus naar Sumatra en Bali.
We hebben zelf qua vluchten van alles naast elkaar gelegd.
Wij hebben gekozen voor een retourtje Ams - Denpasar met zowel heen en terug een stopover in Kuala Lumpur ( Malaysian airlines).
Een stopover kost niets of maar iets extra en een retourtje Ams - Denp is goedkoper dan dat je Kuala Lumpur - Denpasar nog weer extra moet boeken.
Wij hebben nu alleen extra een retourtje KL - Medan hoeven kopen. ( ook met Malaysia airlines, heenreis worden de koffers doorgelabeld, werd mij verteld, ook al is het 1 bij intern. geboekt in NL en de ander via de website van Malaysia airlines.com. ( moeten we alleen even doorgeven)
Ook wel gekeken naar heen op Medan vliegen, terug vanaf DP. maar dan waren we meer kwijt omdat we dan zelf nog een enkeltje Medan - ( Jakarta of KL als tussenstop) - Denpasar moesten boeken. Nu sluit onze vlucht niet aan maar overnachten we 1 nachtje vlakbij de luchthaven. Was voor ons de beste optie. Terug doen we een stopover omdat we ook nog een dagje willen winkelen en rondkijken in Kuala Lumpur.
Jullie gaan natuurlijk ook nog naar Java. Dus dan is het even kijken wat het handigst is. Ik zou dan op de heenweg i.i.g. kiezen voor een stopover in KL, zodat je het traject Jakarta ( of Denpasar) naar Sumatra niet zelf extra hoeft bij te boeken. KL ligt het dichtstbij Medan.
Succes met de voorbereiding…
Tot en met vandaag heeft Malaysa Airlines nog hele goedkope tickets. Je zou kunnen vertrekken op 3 september en een maand later weer terugvliegen van A’dam-Kuala Lumpur voor 571 euro pp als je bij Kilroy boekt. Als je met hen naar Bali wilt vliegen is het laagste tarief van MAS 751 euro. Dat is toch 180 euro meer!
Vanaf KL kun je met b.v. Airasia of Firefly goedkoop een enkeltje naar Sumatra kopen. De tickets voor binnenlandse vluchten in Indonesië zijn erg goedkoop, dus je kunt vliegen naar b.v. yogyakarta en een stuk over land doen naar Bali en vanaf daar weer terugvliegen naar KL…
Bedankt voor alle reacties tot nu toe…!
Jenny we hebben jou internetsite helemaal gevonden, prachtig zeg! Dus daar gaan we even de tijd voor nemen om te bekijken wat we in ieder geval niet willen missen! En dan idd goede keuzes en een planning maken. Het zal idd iets worden in de trant van jou voorstel; 1wk sumatra-2 java en 1wk bali.
Qua tickets zal het idd waarschijnlijk een retourtje kuala lupmpur worden, maar we redden het niet om vandaag te boeken. Hoezo zouden ze tot en met vandaag goedkoop zijn? Nunu?
Alle binnenlandse vluchten zijn vanuit daar goed te regelen heb ik begrepen? Alleen KL-medan is denk ik wel het meest handig om vanuit hier vast te regelen denk ik?
En hoe zit het precies met het regelen van visum?
Kijk maar even op hun site. De aanbieding geldt tot en met vandaag. En daarna wordt het weer duurder. ( 404 ) Diezelfde tickets zijn iets goedkoper bij Kilroy, waar je ook een ticketverzekering af kunt sluiten.
Het voordeel van MAS is, dat je dan een directe vlucht hebt.
Voor Indonesië kun je als je korter dan 60 dagen blijft voor US$ 25 een visum on arrival (VOA) krijgen, maar daarvoor heb je wel een bewijs nodig dat je het land verlaat. Bijvoorbeeld een ticket van Denpasar naar KL.
Wat grappig ik precies hetzelfde plan in mijn hoofd, ook in september!! Ik heb niet veel verstand van reizen in Azië; maar er is 1 ding dat ik wel goed kan en dat is tickets zoeken. Skyscanner.nl is heel erg aan te raden. Vliegen met emirates 1 x overstap, rond de 560 / 570 euro naar Jakarta.
Sowieso goed kijken welke data je kiest want het kan per dag een hoop geld schelen!! Veel succes nog met regelen!
Heb even snel gekeken… Goedkoopste wat ik zie:
€ 681 met Emirates via Tix.nl. Volgens mij kan je ook via Emirates boeken, is denk ik een actie ofzo, want ze zijn echt aanzienlijk goedkoper dan andere maatschappijen en gewoon goede service (van wat ik heb gelezen, niet uit eigen ervaring…).
Als je tickets gaat zoeken - tip: altijd dinsdagen en/of woensdagen vliegen is veel goedkoper.
Ik heb bij jou 26/06 tot 24/07 via Jakarta gedaan…
Zo, weer wat geleerd