Eind maart is het eindelijk zo ver! Ik vertrek voor 4 weken naar Indonesie. >>> Ik vlieg 29 maart via Kuala Lumpur naar Medan en vertrek 28 april vanaf Denpasar (Bali) terug. Ik reis alleen en ben nu bezig met de invulling van mijn reis.
In grote lijnen is mijn planning alsvolgt:
Sumatra: Medan- Bohorok- Samosir
Binnenlandse vlucht naar Jakarta
Java: Bogor- trein naar Yogyakarta- Bromo
Binnenlandse vlucht naar Denpasar
Bali: Sanur- Ubud- Gili eilanden
HELAAS heb ik maar 4 weken, ben me er van bewust dat ik beperkt ben gezien mijn beschikbare reistijd. Geen idee ook of mijn reisschema realistisch is… Ik heb (tot nu toe) alleen de heen- en terugvlucht geboekt, dus kan altijd schuiven in de planning. Daar komt bij dat het mijn eerste verre reis alleen is (ben eerder in Azie geweest, maar met een georganiseerde groepsreis) en dit ook maakt dat ik niet goed zicht heb op de haalbaarheid van mijn plannen…
Alle tips zijn dus meer dan welkom!
Zijn er bijvoorbeeld plekken die ik echt niet mag missen? Bekende of minder bekende plekken?
En is het verstandig om de binnenlandse vluchten vast te boeken of ter plekke?
Een maand voor sumatra, java, en bali is heel kort. De afstanden zijn enorm. Ik zou aanraden om de reistijden te korten door veel binnenlandse vluchten te nemen. Deze kosten niet zo veel.
Sumatra vind ik fantastisch, de natuur is daar zo mooi, het reizen in sumatra, speciaal Aceh kan moeilijker zijn dan in de rest van indo.
Hallo LaLuna, misschien kun je DEZE rondreis van Djoser als basis gebruiken. Er staan veel bezienswaardigheden in die je wellicht kunt gebruiken…:chin:
De afstanden zijn voor Nederlandse begrippen enorm. Reizen met het openbaar vervoer kost veel tijd en is door de warmte vermoeiend. Probeer niet te alles te willen zien maar je te beperken tot bijv. een of twee eilanden. Je kunt altijd nog een keer terugkomen. Er is zoveel moois te zien en het zou jammer zijn als je alleen maar in de bus, de trein of het vliegtuig zit. Een binnenlandse lucht is gemakkelijk ter plaatse te boeken.
De plaatsen die je noemde zijn de moeite waard. De temperatuur is 's nachts meestal ook hoog maar in de bergen, zoals bij de Bromo, lager.
Veel succes met de voorbereiding en alvast een goede reis gewenst!
hallo LaLuna,
Je hebt het over een 4 weken reis Sumatra-Java-Bali. Om je tips te kunnen geven is het belangrijk te weten hoeveel tijd je op deze eilanden je wil doorbrengen.
Bijvoorbeeld hoe stat het met je transport plannen op de eilanden.
Sumatra is zeer zeker interessant als het om een eerste bezoek gaat. Bohorok moet je zeer zeker niet missen. Samosir is een prachtig punt om bij te komen van de tocht overland van uit Medan. Sommige punten zijn typische toeristen punten. Maar als je kan aangeven hoeveel je uittrekt voor Sumatra, dan kan ik je wat meer details verstrekken.
Wat Java betreft, hoewel Jakarta een hectische stad is, een bezoek van een dag , bijv. vanuit Bogor, is het best waard. Bijv. Taman Fathillah, Pelabuhan Sunda Kelapa, de buurt Glodok, Lubang Buaya, Mesjid Istiqlal, de Katedraal. In Bogor de Kebun Raya, waar je urenlang kan dwalen tussen prachtige natuur (wanneer je niet door toeristengroepen wordt onderbroken).
De treintocht van Jakarta naar Yogyakarta is een prachtige tocht, maar eigenlijk mis je toch heel wat. Bijvoorbeeld de Tangkuban Perahu, de Puncak pas met zijn zee van groene theetuinen. En wat denk je van de zuidkust met Pangandaran met de Green Canyon, en het natuurreservaat?
Vandaaruit naar Wonosobo voor een bezoek aan het Dieng-plateau. Dan via Magelang naar Yogyakarta.
Yogyakarta is bekend voor haar Keraton, de vogelmarkt Pasar Ngasem, Kota Gede-zilverwerk industrie, en de bekende Jalan Malioboro. Vanuit Yogya kan je de Borobudur bezoeken, de Prambanan (die nog aan de gevolgen van de laatste aardbevingen te lijden heeft ).
Daarna Malang, of Batu of Tosari, voor het bezoek aan de Bromo. Opgepast het bezoek aan de Bromo kan soms tegenvallen, kuddes van toeristen, de zware ochtendnevel die je jouw uiteindelijke doe, de zonsopgang, ontneemt.
Van daaruit naar Kalibaru om daar een dag of twee in de plantage-cottages door te brengen. Bijv. Margo Utomo of Kalibaru Cottages.
Dan in Ketapang (Banyuwangi) de Ferry naar Gilimanuk (Bali). Voor verblijf raad ik je aan Kuta, Sanur en Legian, Tuban te vermijden, kies Benoa, Padangbai, Candi-Dasa en in het binnenland Ubud. Bali is een eiland die je op rustige wijze moet verkennen. Neem bijv. één of twee dagen eenauto met chauffeur voor ong. 700.000,- Rupias per dag. om Ubud en zijn hutan monyet, Goa Gajah (olifantengrot), Tampak Siring en Tirta Empul, Gunung Batur, Gunung Agung en Pura Besakih, Klungkung met Kherta Gosa (het oude paleis van justitie) en Bale Kembam (Waterpaleis), en dan Goa Lawa (vleermuisgrot) en natuurlijk Tanah Lot (als de toeristen en de nevel je toestaan de zonsondergang mee te maken.
Zoals je ziet je zou in vier weken héél wat kunnen doen. Mocht je binnenlands willen vliegen dan raad ik je aan de vluchten voor je vertrek te boeken, en te bevestigen. In het toeristenseizoen doen de binnenlandse vluchten wel eens rare dingen.
Nachttemperaturen zijn minder warm als de dag temperaturen, maar voor de Bromo raad ik j aan een trui mee te nemen. Het kan soms vrieskoud zijn.
Zou je meer info willen hebben stuur me een e-mail naar anschel@ono.com:dag:
Ik zat met het zelfde probleem, Indonesië is te groot om in een maand te doen. ik zit er no over te denken om vanaf Singapore naar Sumatra te gaan en dan een stuk Java te doen. Bali Lombok en de rest moten dan maar op me wachten. die combineer ik wel een keer met Samoa e.d.
Vliegen is idd wel een optie, ik zou liver veel over land doen, maar je kan door vliegen wel meer plekken zien. wat kost zo’n binnenlandse vlucht dan ongeveer?
ligt eraan wanneer je boekt, welke afstand je wilt overbruggen, en met welke maatschappij je vliegt. prijzen beginnen bij 20-30 euro, en kunnen oplopen tot een paar 100 euro.