4 weken: Sumatra - Java - Bali (tips?)

Eind maart is het eindelijk zo ver! Ik vertrek voor 4 weken naar Indonesie. >>> Ik vlieg 29 maart via Kuala Lumpur naar Medan en vertrek 28 april vanaf Denpasar (Bali) terug. Ik reis alleen en ben nu bezig met de invulling van mijn reis.

In grote lijnen is mijn planning alsvolgt:
Sumatra: Medan- Bohorok- Samosir

• Binnenlandse vlucht naar Jakarta
    Java: Bogor- trein naar Yogyakarta- Bromo
    Binnenlandse vlucht naar Denpasar
  • Bali: Sanur- Ubud- Gili eilanden

HELAAS heb ik maar 4 weken, ben me er van bewust dat ik beperkt ben gezien mijn beschikbare reistijd. Geen idee ook of mijn reisschema realistisch is… Ik heb (tot nu toe) alleen de heen- en terugvlucht geboekt, dus kan altijd schuiven in de planning. Daar komt bij dat het mijn eerste verre reis alleen is (ben eerder in Azie geweest, maar met een georganiseerde groepsreis) en dit ook maakt dat ik niet goed zicht heb op de haalbaarheid van mijn plannen…

Alle tips zijn dus meer dan welkom!

• Zijn er bijvoorbeeld plekken die ik echt niet mag missen? Bekende of minder bekende plekken?
  • En is het verstandig om de binnenlandse vluchten vast te boeken of ter plekke?
  • En hoe zit het met de temperatuur 's nachts?
  • Andere tips?

Groeten,

LaLuna

Ik zou Sumatra deze reis schrappen. Beslist niet omdat het niet mooi is, maar wel omdat je te veel wilt in 4 weken.

(Het kan in theorie wel, maar dan ben je echt alleen maar aan het reizen en aan het rennen.)

Binnenlandse vluchten boek ik altijd ter plekke.

Haha, ik vlieg op Medan en terug vanaf Bali… Sumatra schrappen gaat dus lastig! Volgens jou zijn 3 eilanden in 4 weken te veel? Was ik al bang voor…

Waarom 2 keer dezelfde posting op dit Indonesië Reisforumforum? Zie mijn antwoord elders…:slapen:

La Luna, ik wil dezelfde reis als jou gaan maken en ben erg benieuwd hoe de reis, en vooral ook de afstanden waren. is het te doen of raad je het me af?

alvast bedankt voor je reactie.

La Luna is de afgelopen twee jaar niet meer op deze site geweest.

Voor reistijden kun je een kijkje nemen in een reisgids als de Lonely Planet.

Op m’n eigen website heb ik ook vaak vermeld hoe lang ik er over heb gedaan om van A naar B te komen (alleen heb ik deze route niet in een maand af kunnen leggen vanwege de afstanden en zijn het meerdere reizen).

Stel je eens voor dat je een maand door NL gaat trekken en dat je graag een indruk wilt krijgen van alle provincies, voordeel hier is, dat, onder andere, de wegen goed zijn en zo’n 80-100km/uur kunt afleggen in Indonesië haal je dat echt niet wij zijn 2 jaar geleden op Sumatra geweest daar ontbreekt soms een stuk weg of is er een aardverschuiving geweest in de bergen waardoor de weg geruimd moet worden of er is een overstroming door een net iets te heftige bui etc. Plan je reis zo dat je de vrijheid hebt om daar te blijven waar je het leuk vind en wat eerder te vertrekken waar het minder is. Leg je niet zo vast in een volgepropt reisschema. dat is ook de reden waarom ik niet met groepsreizen ga, omdat je dan bijna iedere dag om 6 uur je bed uit moet om met de grote stroom mee te gaan langs alle toeristische bezienswaardigheden die je afjakkert en waarvan je nadien niet goed meer weet met wie je contact hebt gehad en wat de betekenis nou eigenlijk was van wat je gezien hebt.

Bedankt voor jullie reacties. Het is ook niet zo dat we heel Sumatra willen doen. We hebben in gedachten 1 week rondom Medan (jungletrekking e.d.), vliegen naar Yogykarta, in een week ongeveer van daar naar bali en daar nog Gili eilanden. We hebben dan 2 weken die we zelf in kunnen vullen. En kunnen elders nog wat meer tijd pakken mocht dat nodig zijn. Zelf denk ik dat dit prima te doen is. Een dag of 4-5 Yogyakarta, 1 reisdag naar Bromo. 1 of 2 dagen Bromo. Zijn er nog meer dingen op de route Yogyakarta-Bali die de moeite waard zijn om te bezoeken?

Kawah Ijen vond ik indrukwekkender dan Bromo

Ik zou Ijen niet overslaan.

Daarnaast vind ik de route die je hierboven beschrijft erg vermoeiend. Maar als je perse wilt dan kan het. Ieder zijn eigen reisstijl :wink:

Ik zou Sumatra NOOIT van de planning schrappen. In bovenstaand geval zou ik de backpackerwalhallas Bali en de Gili eilanden schrappen. Op Sumatra zijn er ook zat stranden en paradijselijke plaatsen waar je kan genieten van witte zandstranden en palmbomen, maar dan minder (of eigenlijk niet) toeristisch. Het probleem is vaak wel dat deze plaatsen over het algemeen wat minder goed bereikbaar zijn omdat de gemiddelde reiziger deze plaatsen simpelweg niet kent.
Zelf hebben wij deze plaatsen bezocht met een lokale gids. Gewoon direct te boeken zonder dure reisorganisaties en je helpt de lokalen met werkgelegenheid.
Zelf heb ik een zeer goede ervaring met http://yacubinsumatra.nl
Yacub is meer als een gids en zal de reis volledig aan de persoon aanpassen. Daarnaast bezoek je plaatsen waar het lokale transport gewoon voorbij dendert.
Wij hebben in ieder geval geen spijt van dat we de reis op deze manier hebben gedaan en hebben uiteindelijk het ‘echte’ Indonesie leren kennen.