Wij zijn van plan met 6 volwassenen een rondreis te maken door Sumatra, Java, Bali en Lombok ( totaal 4 weken)
Kent iemand een goede, nederlands sprekende gids met een minibusje, die wij kunnen benaderen om ons te begeleiden op Sumatra en Java.
:chin:
Zijn erg veel eilanden voor 4 weken!
En ik kan je ook geen antwoord geven op je vraag, ik ken alleen een goede gids in Sulawesie…
Jenny,
bedankt voor je reactie. Bent u ook bekend op de door mij genoemde eilanden.
Wat betreft de tijd, het is de bedoeling op Lombok alleen de Gili eilanden te bezoeken en op JAVA en Sumatra alleen de highlights zoals Tobameer, Bromo en de tempels bij Yogya.
Er is een organisatie, genaamd “Bali online” die verschillende bouwstenen voor een rondreis Bali aanbiedt. Is dit een leuke optie of kun je beter ter plaatse iets regelen ???
Ik ben nog nooit op Sumatra geweest. Op Java ben ik in totaal 5 weken geweest (4+1), op Bali een half jaar en op Lombok een kleine 2 weken (incl Gili).
Het zou in principe misschien mogelijk zijn alle highlights af te gaan in die 4 weken, maar dan zit je alleen maar in de bus en in het vliegtuig. Wil je dat? Je vliegt dan vanuit Sumatra naar Yogya. Daar zou je de Prambanan en de Borobudur in een dag kunnen doen, maar persoonlijk vind ik dat je dan de tempels te kort doet. Bovendien sla je dan de stad Yogya, met zijn waterpaleis, kraton, Batik en traditionele dans geheel over. Zonde.
Van Yogya naar de Bromo is een trip van ruim 16 uur. Je kan dan een uurtje de vulkaan bezichtigen en dan in een keer door naar Bali met de bus en de boot. Supervermoeiend!
Van Bali naar Lombok is ook een boottocht van 4-5 uur. Je kan vliegen, maar met transfers en 60 min vantevoren inchecken levert dat niet eens veel tijdswinst op.
Ik heb wel eens van Bali Online gehoord, maar persoonlijk regel ik alles bij http://www.balihappytour.com. Alleen hebben die geen Nederlandstalige gidsen…
Succes met plannen!
Jenny
Hoi Jenny,
Ik vertrek 19 november voor een maand naar Indonesie. Alleen ticket Jakarta geboekt met stopover van 3 dgn in Hong Kong. Heb je nog tips voor must-see dingen?
Ik denk zelf aan Java-Bali-Lombok.
In Jakarta zelf ben ik nog nooit geweest, er waren altijd wel plekje die hoger op mijn lijstje stonden
Mooie dingen in Java:
- het koliniale Bogor met het presidentiele paleis en de botanische tuinen
- Bandung met de vulkaan Tangkuban Perahu
- YOGYA!!! De culturele hoofdstad van Java met eromheen prachtige tempels als de Borobudur en Prambanan
- de Bromo in het oosten
Mooie dingen Bali:
- Meer cultuur in Ubud, ga vooral ook naar een dansverstelling (is wel touristisch…)
- De Tanah Lot tempel
- Duiken (of snorkeler) bij Tulamben in het oosten, of nog mooier: Pulau Lembongan
- Geniet van de sawa’s, de mooiste vind je bij Tabanan
Lombok:
- Relaxen op Gili Trawangan
Voor meer info moet je maar ff op mijn sites kijken (teveel om over de typen :)):
IkReis - Route langs de hoogtepunten van Java (Java; mei 2001)
Out of Asia.nl - Indonesie (Bali, Gili; feb/mrt 2006)
http://www.outofasia.nl/set.php?cid=150 (Bali, Yogya e.o.; okt-dec 2006)
Out of Asia.nl - (nog meer Bali, zomer 2007)
Groet,
Jenny
Hallo,
Mischien kun je hier informeren voor een gids op Sumatra : www.rumahbelanda.com/#Nederlands
Als jullie echt in 4 weken veel willen zien is wellicht en georganiseerde reis handiger…
Of ik kan vragen of mijn man geen zin heeft in een tripje met jullie (haha), hij is Sumatraan, spreekt goed Nederlands en heeft een rijbewijs. Hij kent Java en Bali en Lombok ook goed. Maar ja…om hem nu in te vliegen gaat wat ver!
Veel plezier!
Zelf wonen wij op Java en hebben daar een guesthouse. Via ons kunnen diverse trips worden gemaakt. Kijk maar eens op www.rumahsenang.com