Mijn vriendin en ik hebben het idee om van de zomer drie weken te gaan rondreizen in indonesië. Aangezien wij nog niet zo ervaren backpackers zijn heb ik een vraag over de haalbaarheid van ons idee.
Wij willen namelijk in 3 tot max 4 weken de volgende eilanden te bezoeken Sumatra, Java en Bali eventueel met tussenvlucht hebben meer mensen deze route in dit tijdsbestek afgelegd. Is dit te doen en welke route hebben jullie globaal afgelegd.
Ben benieuwd of iemand ons even op gang kan helpen.
Ikzelf zou niet 3 eilanden in 3-4 weken willen proppen. Het kan wanneer je je beperkt tot de touristische hoogtepunten, maar als ik jullie was zou ik een selectie maken.
Wij gaan ook 3 1/2 week 3 eilanden aandoen (Java/Bali/Lombok); het ligt aan de bezienswaardigheden en wat je allemaal wilt zien/doen, moet volgens mij wel te doen zijn.
Lombok is qua grootte echter niet te vergelijken met Sumatra… Je bent in 2 uur van de ene kant naar de andere kant van Lombok, het doorkruisen van Sumatra duurt 2 dagen!
(Mijn eerste bezoek aan Java duurde 4 weken, mijn eerste bezoek aan Bali en de Gili eilanden duurde 2,5 week.)
Mijn eerste vakantie in Indonesie was in 1980, ik ben toen van Banda Aceh naar Bandar Lampung per bus gereisd, dat duurde twee weken. Er waren toen op Sumatra nog nauwelijks behoorlijke wegen. De bussen waren schaars, overvol en mecahnisch een giller. Ik stopte af en toe om een paar dagen iets te zien en vooral bij te komen, want af en toe zat je 24 - 36 uur in de bus te hobbelen. Vanaf Lubuk Linggau ben ik verder met de trein via Perabamulih naar Bandar Lampung gereisd. De trein was toen nog een op hout gestookte stoomlocomotief. Ik ben dezelfde locomotief onlangs in Ambarawa tegen gekomen, waar deze dienst deed op het toeristenlijntje aldaar.
Tijdens die reis was ik ook naar Lovina Beach geweest, dat stond net als tegenwoordig bekend als “onbedorven”, ook toen werd Kuta al als druk beschouwd. In Lovina Beach stonden toen 3 of 4 hotelletjes.
Het heeft tot 1990 geduurd voor ik weer eens terug was in Indonesia.
Dit was een aflevering uit de serie Goeie ouwe tijd die (gelukkig) niet terug komt