Sumatra en Java in 3,5 week? Advies gevraagd!

Hallo!

Ik ben Jacco. Mijn vriendin en ik willen het komende zomerseizoen (hoeft niet perse in het hoogseizoen) gaan backpacken in Indonesië. We zijn al wel eerder in Peru geweest, maar nog nooit in Azië. Na ons wat verdiept te hebben, lijkt ons Sumatra en Java erg mooi. Maar is dit te doen in 3,5 week. Ik heb hier zo mijn twijfels over.

Ik denk dat we gedwongen zijn om van beide eilanden een deel te bezoeken. We zouden bv in Sumatra het noorden kunnen bezoeken (Gunung Leuser NP, Tobameer) en dan naar Java (Bandung, Yogyakarta, Bromo of Ijen).

Wat is jullie mening hierover? Ik begrijp dat deze vraag vast al eerder is gesteld, maar ik kon hem zo concreet niet terugvinden.

Alvast erg bedankt!

Groeten, Jacco

Je kan inderdaad niet beide eilanden in 3,5 week zien.

Je zou ongeveer een week in het noorden van Sumatra kunnen blijven, en de overige ruim twee weken op Java spenderen. Ik zou Bandung dan overslaan en van Yogya naar het oosten reizen, omdat je anders te veel hele lange reisdagen hebt. Als je Bandung overslaat kun je de afstanden wat breken.

Wat reizen in de zomer betreft: als je de keus hebt, zou ik niet tijdens de laatste week van de ramadan/eerste week na de ramadan (Idul Fitri) reizen. Bussen, treinen en vliegtuigen zitten dan vol, er zijn veel (extra) opstoppingen en de prijzen schieten omhoog.

Jenny, bedankt voor de info!

Handige tip over de Ramadan. In een week op Sumatra kunnen we volgens mij een jungletrekking doen. We neigen hiervoor naar Ketambe, omdat dit minder toeristisch is, wel ben ik benieuwd of je hier in 1 dag vanaf Medan (op een fatsoenlijke manier) naartoe reist. Hierna zouden we naar het Tobameer kunnen gaan. Ik zou zeggen dat het handigst is om daarna weer terug te gaan naar Medan, en vanaf hier te vliegen naar Java. Heb ik dit mis? En als we beginnen in Yogyakarta (bedankt voor de tip), welk vliegveld is dan het handigst om naartoe te vliegen vanaf Medan?

Bedankt! Mochten andere nog goede tips hebben, dan hoor ik het graag!

Je kan op een dag van Medan naar Ketambe, maar dat is best een lange reisdag (paar keer overstappen). Je kan ook met Susi Air naar Kutacane vliegen vanuit Medan.

Vanuit Ketambe kun je via Berastagi naar Lake Toba. Het lijkt me vrij ambitieus dit in één dag te doen, maar Berastagi is een fijne stad om te vertoeven.

Vanuit Medan kan je dacht ik niet rechtstreeks naar Yogya vliegen, je zult moeten overstappen in (bv) Jakarta.