Rondreis Indonesië 6 weken?!

Hallo allemaal,

Van 2 juli tot 11 augustus gaan mijn vriend en ik door Indonesië reizen met de backpack. We hebben al eerder met de backpack door Brazilië gereisd. We vliegen op Jakarta en van daaruit ook weer terug. Door alle berichtjes die ik inmiddels op dit forum gelezen heb zit mijn hoofd zo vol met ideeën en weet ik niet goed wat we moeten doen :confused:. Mijn vriend zou heel graag naar Sumatra gaan en verder willen wij sowieso naar Java, Bali en een paar daagjes naar de Gili-eilanden. Is dit haalbaar in 6 weken? Zo ja, hoe zouden we onze reis dan het best kunnen indelen? Zo nee, wat raden jullie ons aan sowieso te bekijken? Alle tips zijn van harte welkom, ik hoor graag van jullie! :dag:

Groetjes, Maartje

PS. Gaan de Ramadan en het Suikerfeest ons veel ‘overlast’ bezorgen?

Het is beslist niet mogelijk om heel Java, Bali, Lombok en Sumatra te zien in 6 weken.

Ikzelf ben in 3 weken Sumatra van Banda Aceh/Pulau Weh naar Medan gereisd. Op Java ben ik in totaal een week of 5-6 geweest. Op Bali heb ik een tijdje gewoond, mijn tijd daar is niet te tellen. Op Lombok en de Gili’s was ik een week of twee, verdeeld over meerdere trips. Je kán sneller reizen dan ik doe, maar dan moet je keuzes maken wat je echt wilt zien. Vaak zie je meer als je langzaam reist.

Je gaat zeker hinder ondervinden van de ramadan. Treinen en bussen op Java en Sumatra zitten vol aan het eind van de ramadan. Gebruik even de zoekfunctie van het forum en je vindt diverse ervaringsverhalen.

Zelf vind ik 6 weken een mooie tijd voor Java, Bali en als je tijd over hebt voor Lombok. Als je naar Sumatra wilt, zul je iets over moeten slaan. Er staan veel tips op dot forum voor 2-3 weken Java. Even zoeken.

Zie verder mijn website voor reksverhalen van indonesie.

1 like

Hoi Maartje,

Van de ramadan zelf zul je denk ik niet al te veel hinder ondervinden. Houd rekening met mensen die vasten en ga dus overdag niet al te opvallend eten. Zeker in de steden zijn er altijd nog wel enkele restaurantjes open. De grotere hotels hebben ook wel gewoon ontbijt 's ochtends (maar dat kun je het beste wel even vragen).

De weken voor en na het Suikerfeest (vanaf ongeveer 1 augustus) is het zoals Jenny zei enorm druk op de wegen. Als je zorgt dat je tegen die tijd op Bali/Gili bent, dan zal het wel meevallen. Boek wel ruim op tijd je vlucht terug van Bali naar Jakarta!! Zo net na de ramadan willen vele mensen weer terug van hun geboorteplaats (waaronder Oost-Indonesië) naar hun werkplaats (Jakarta), en de vliegroute Denpasar-Jakarta is daarbij heel belangrijk en dus heel druk.

Verder ben ik het met Jenny eens dat 6 weken goed is voor Java-Bali-Gili-Lombok. Mocht je echt naar Sumatra willen dan zou ik een klein gedeelte van Sumatra uitkiezen (bijvoorbeeld de omgeving Medan/Tobameer) en daarna van Sumatra rechtstreeks doorvliegen naar bijvoorbeeld Jogjakarta (en dus ook een stuk van Java overslaan).

Groeten, Erwin

1 like