Ik ga met een vriendin van mij 6 weken backpacken om Indonesië. Hierbij willen wij de eilanden Java, Sumatra en Bali bezoeken, als dit haalbaar is. We landen in Jakarta en precies 6 weken later vliegen vanaf Jakarta weer naar Nederland.
Tijdens de vakantie willen we graag low-budget leven en we willen proberen zo veel mogelijk mooie natuur en bezienswaardigheden te bekijken.
Heeft iemand tips over een route die wij kunnen volgen? Of anders de volgorde van eilanden?
Zelf ook nog nieuw op het forum, ik had een heel verhaal getypt maar het verzenden was mislukt!
Maar als je 6 weken wilt gaan heb je ruim genoeg de tijd.
Ik ben vorig jaar mei-juni geweest, 5 weken, en wij zijn naar Sumatra (Bukit lawang, Lake Toba), Yogyimakarta, Bali, Lombok en Gili Eilanden geweest, uiteindelij
k tijd over gehad en nog een paar dagen terug naar Bali gegaan.
Jullie hebben dus ruim genoeg de tijd, zouden er zelfs een paar eilanden meer bij kunne pakken.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat jullie willen gaan doen.
Junlge trekking in Bukit Lawang is echt aan te raden! Kunt ook een overnachting in de jungle doen(hebben wij niet gedaan maar veel mensen gesproken die dat wel gedaan hebben, dus het moet je maar net liggen’. In Tangkahan plekje in de buurt van Bukit Lawang zijn we naar de olifanten geweest, heel dier vriendelijk, de olifanten gewassen in de rivier en eten gegeven en daarna 2 uur trekking gedaan.
Op de Gili eilanden heb ik mijn duikbrevet gehaald, dit zijn een paar hoogtepunten van mijn reis.
Als route is het volgende misschien handig.
Sumatra
Jakarta
Bali
Ik zou zelf zo snel mogelijk weg van jakarta gaan, dit vonden wij helemaal niks.
Wij hebben ook een low/budget reis gehad!
Bedankt voor je reactie! Zelf dacht ik van Jakarta naar Denpasar dan vliegen naar Medan dan naar Pedang gaan en vervolgens vliegen naar Jakarta om naar huis te gaan. Misschien dat we ook wat rond kunnen reizen langs Medan (jungle en toba-meer) en dan van Medan terug kunnen vliegen naar Jakarta. Misschien dat we Bali over willen slaan omdat dat erg toeristisch is en anders hebben we niet genoeg tijd voor andere dingen.
Heb jij heel Java gedaan? En heb jij je gehaast of ben je overal gebleven zolang je zelf wou?
Hoi Nanniek,
als je de zoekfunctie gebruikt vind je veel goede tips. Ik zou zeker ook Java bezoeken als je zoveel weken de tijd hebt. Je kunt eens in een reisgids kijken wat je aanspreekt, of bijvoorbeeld op een reissite via zogenaamde bouwstenen. Middels dit forum plan je vervolgens zelf je reis en ontdek je de minder toeristische plekken. Ik vind zelf Yogyakarta een leuke stad, maar hier op het forum zul je b.v. ook vaak over de Bromo vulkaan lezen. Verder had ik hetzelfde idee bij Bali. Onterecht, want Bali heeft ook veel niet-toeristische plekken, bijvoorbeeld in het oosten. Voor een eerste bezoek aan Bali wordt Ubud vaak aanbevolen.
Wijzelf gaan over een paar dagen Java en Bali bezoeken voor een maandje
De dingen die je sowieso wilt doen zou ik vooraf een beetje boeken. In augustus is het hoogseizoen, het zou vervelend zijn om een dag te moeten wachten voor je bv op jungletocht gaat. Voor Sumatra kun je op deze site dingen boeken: www.ayo-bukitlawang.com
Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Wij zijn overla zolang gebleven we wilde. Totaal geen gevoel gehad dat wij iets hebben ovehaast. Ik ben op java in surabaya geweest (om mn reisgenootje op der stage op te halen) en daarna doorgegaan naar java met de trein. We zijn 4 nachten in yogyakarta geweest en vanuit daar naar de borobudur en prambanan etc geweest. Daarna zijn we door naar bromo vulkaan geweest.
Op sumatra zijn we eerst naar bukit lawang geweest, daar 4 nachten verbleven, vanuit daar ook een dagje maar tangkahan naar de olifanten geweeest. Daarna zijn we doorgegaan naar lake toba rn daar zijn we 3 nachten geweest. V
Opl lombok zijn wij een week geweest en hebben we indos ontmoet die ons t eiland wilde laten zie . We verbleven in senggogi en vanuit daar dagtochten gedaan. Week was iig ruim voldoende oa ook paar daagjes niks gedaan.
Op gili eilanden zijn we 5 nachten geweest. 3 dagen waren al bezet voor t behalen van duikbrevet en de andere dagen rond t eiland gelopen, dagje naar gili meno geweest. Savonds naar sama sama een bar geweest met live band jeel gezellig om mensen te ontmoeten praatje te maken en ervaringen uit te wisselen
Elly, ik lees dat jij aanraad om alle activiteiten die je zeker wilt doen van te voren te boeken?
Als je in augustus reist? Wij gaan ook in augustus en willen eig liever gewoon gaan en dan zien we wel. Zou jij dit niet gokken? (Of ev enkele dagen vooruit bellen of mailen). Denk dan met name aan gili meno bijv en pemuteran / munduk / sidemen aangezien daar ws minder accomodaties zijn?
En geldt dit ook voor een padi cursus (ergens op bali?)
Helaas ben ik gebonden aan schoolvakantie en beland ik ook altijd in juli/augustus in Indonesië…
Accommodatie regel ik vaak een paar dagen vantevoren. Gewoon bij aankomst in Indonesië even een locale sim-kaart kopen en je kan bellen voor weinig.
Activiteiten boek ik nooit vantevoren. Ik heb ook nooit te horen gekregen dat iets vol zou zitten !?! (Ook bij de jungle trekkings in Bukit Lawang en Ketambe niet.)
Ook je duikcursus hoef je niet vantevoren te boeken. Waar wil je gaan duiken? Zeker op Bali en de Gili’s zijn elke dag cursussen.
Oke fijn dat klinkt goed! Zoiets waren we van plan. We weten nog niet goed waar te duiken, dachten wel aan bali of gili’s. We denken eraan om ons padi te halen of de
Open water duiken daar te doen (en de rest hier).
Als je tips hebt voor goede locaties en scholen, ze zijn zeker welkom!