Indonesië 6 weken in de zomervakantie - Route/Tips

Hallo Lieve Mensen,

Deze zomer (juli/augustus) wil ik misschien richting Indonesië om daar te gaan backpacken.
Het lijkt mij echt een geweldig mooi land en het is dan ook de goede periode qua weer om daar rond te reizen. Ben zelf vanwege werk en mijn master gebonden aan de zomervakantie dus kan daar ook niet van afwijken.

Zat te denken om rond de 6 weken weg te gaan om ten volle gebruik te maken van de vakantie.
Hierbij dan de eilanden Java, Bali, Lombok (Met de Gili eilanden) en heel misschien nog Flores aan te doen.
Vliegen op Jakarta en denk dan terugvliegen vanaf Bali.
Heeft iemand tips voor een logische route met de must-see’s en do’s er in?

Ik zal waarschijnlijk als vrouw alleen gaan reizen. Is dit goed te doen? Hoorde dat Java vooral goed te doen is met de trein en de andere eilanden met busjes. Vind het alleen rondreizen altijd wel spannend qua vervoer maar ook een heel avontuur.

Wat moet ik zeker niet overslaan? Goede tips voor accommodatie? Of heerlijke eettentjes? Geweldige activiteiten?
Alle tips zijn zeer welkom!

Dankjulliewel

http://forum.viva.nl/global/www/smileys/smile.gif?v=1

Beste Jitske,

Indonesië is een van de veiligste landen waar ik als vrouw alleen ben gaan rondreizen. Bali vond ik zelf te toeristisch in de zomer maar als je buiten de geijkte paden gaat is het daar ook prima te doen. Zelf ben ik een paar dagen in Ubud geweest maar dat is werkelijk overvol in de zomer. Ik ben snel naar Padang Bai gegaan om de ferry te nemen maar Padang Bai heeft wel 2 prachtige stranden dus is wat dat betreft de moeite waard. Vanaf Bali heb ik de lokale ferry genomen naar Lombok. De ferry gaat ieder uur en is werkelijk prima te doen, matige golfslag omdat het vrij beschut is in vergelijking met andere gebieden in Indonesië. De aankomst in de haven is wel even een uitdaging omdat er een ‘taximaffia’ is die alle chauffeurs onder druk zet om hoge prijzen te vragen maar als je een lange adem hebt dan lukt het je wel om een goede prijs te krijgen.
Op Lombok kan ik Tetebatu erg aanraden als je iets van de binnenlanden wil zien. Ik heb zelf overnacht in Kuta Lombok vond ik persoonlijk erg tegenvallen al is de kust buiten Kuta wel mooi maar dan ben je wel afhankelijk van een scooter. Voor de zuid-west kust van Lombok zijn nog een aantal onbekende gili-eilanden dus als je van strand zonder toerisme houd is dat ook een aanrader. Ik heb zelf bij Madak Belo overnacht. Niet super goedkoop maar wel heel erg mooi.

Java is prachtig en eigenlijk mag Jakarta niet ontbreken, geen mooie stad wel een beleving. De trein is heel makkelijk op Java maar reserveer ruim van te voren! Kaartjes zijn te koop bij iedere super indo en dat scheelt je veel tijd wachten in het station. Ik heb in Jakarta overnacht in six degrees hostel. Yogyakarta is een fantastische stad maar probeer buiten de gebaande paden te gaan. Het is er erg veilig en de restaurants zijn er goed. Natuurlijk zijn prambanan, borobodur en imogiri het bezoeken waard. Voor ‘andere’ excursies zou je eens een kijkje kunnen nemen op de website van viavia cafe.

Voor accommodatie in Yogyakarta zou ik zelf altijd gaan voor zuid dus rond jalan prawirotaman. Sae Sae is een heel leuk hostel, goede sfeer en mooie kamers maar ook via via is prettig qua locatie en heeft een klein zwembad in de tuin wat ook wel fijn is in de zomer. Je zou ook nog kunnen kijken voor Venezia garden homestay.

Als je echt iets moois wil zien dan kan ik aanraden om naar de karimunjawa eilanden te gaan. Prachtig snorkelen, verlaten stranden maar hou er rekening mee dat de golven je planning kunnen verstoren. De beste accommodatie daar is the coconut house wat wordt verhuurt door Satu Dunia uit Yogyakarta. Check hun website want zij kunnen je helpen met het regelen van vervoer.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag,

Martina