Wat doen in 6 weken Indonesië?

Hallo,

We plannen een reis van 4 maanden naar Indonesië en Australië. We willen in augustus 2010 vertrekken en beginnen met 6 weken Indonesië.
Ons globale reisschema is:
Jakarta - Oost Java - Bali - Lombok - (misschien gili eilanden).

Hierover heb ik een aantal vragen en ben benieuwd of iemand mij kan helpen :slight_smile:

• Hoe lang moeten we uittrekken voor deze plekken? Op Bali willen we denk ik rustig aan doen en vanuit een mooie lodge o.i.d. het eiland met de scooter verkennen.
  • Wat zijn goede accommodaties? We zijn geen die-hard backpackers, dus voorkeur voor lodges/cabins/bed&breakfast of zoiets.
  • We willen het liefst geen echte backpack, maar een outdoor-tas op wielen (gezien bij oa Katmandu). Is dat goed te doen in Indonesië of is een echte backback noodzaak?
  • Hoe is het vervoer geregeld op Java? Kan je makkelijk per trein of bus reizen of beter een busje met privé-chauffeur?
  • Wat voor vaccinaties heb je nodig voor deze eilanden? We hebben al Hepatitis A en DTP. Zijn malarispillen ook nodig?
  • Waar moet je vooral op letten met eten en wat kan je niet eten? (in Egypte een hele week ziek geweest, terwijl we in een hotel zaten…)
  • Weet iemand met welke maatschappij we het beste kunnen vliegen van Denpasar naar Darwin en wat dat ongeveer kost?
  • Hoeveel kost 6 weken Indonesië ongeveer? Heb weleens gehoord dat je uit moet gaan van 1000 euro pp per maand, klopt dit?

Andere tips en do’s en dont’s zijn altijd welkom!

Super bedankt voor je reactie alvast.

Groeten,

Joris

Wat moet ik zeggen spekkoper of Joris.
Laat ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Cor van Dee en samen met mijn vrouw hebben wij een Guesthouse op Oost-Java (zie verder).
4 maanden is een mooie lange tijd om alles een beetje te bekijken al moet ik zeggen dat wij zelf na 15 jaar Indonesië nog steeds niet alles hebben gezien.
Maar goed laten we eens kijken van je wilt.
Jakarta. Nou daar zou ik niet te veel tijd aan besteden. Het is leuk om er geweest te zijn maar daar heb je dan ook alles mee gehad. Ik vind (maar ja wie ben ik) er in ieder geval niets aan.
Ja de oude haven vind ik nog wel een bezienswaardigheid maar als ik dat vergelijk met jaren terug dan is er ook niet veel meer van over.
Nee, ik zou liever wat meer besteden aan bijvoorbeeld een bezoek aan
Jogjakarta. Dit jaar hebben wij o.a. een bezoek gebracht aan een goed en goedkoop losmen (http://www.bedhots.com/) Setia Kawan.
Goed en goedkoop en dichtbij te hoofdstraat waar alles een beetje gebeurd.
Verder moet je in Jogja gewoon voor een dag een becak (fietstaxi) huren (Rp. 50.000,00) en je gewoon overal laten brengen.
De highlights zal je zeker wel weten en daar ga ik verder dan ook niet op in.
Het restaurant van Bedhots (eigenaar Setia Kawan) is trouwens fantastisch te noemen.
Verder zou je nog op je route naar Oost Java Malang kunnen bezoeken.
Het is trouwens erg goed te doen om van Jogjakarta naar Kalibaru (waar wij wonen) te reizen per trein.
Wij nemen 's morgens de boemeltrein (Rp 35.000,00) en zijn dan 16 uur later (ja je leest het goed 16 uur) in Kalibaru.
Ook hier kan je met een gerust hart zo’n 5 dagen blijven om alles een beetje te kunnen bekijken.
Ons Guesthouse Rumah Senang (www.rumahsenang.com) staat open en wij organiseren diverse tripjes in de naaste omgeving.
Denk aan de Kawa Ijen, Bromo, Sukamade, Kaliklatak.
Echt te veel om op te noemen.
Sinds kort hebben wij een eigen agent hier in Indonesië en die kan je desgewenst vragen om het één en ander te boeken.
Met deze agent hebben wij de ervaring dat hij alles pico bello kan regelen tegen een zeer gunstige prijs.
Het is maar een klein stukje naar Bali en dat is ook goed te doen per bus.
De bus stopt bij ons vlakbij en in een kleine 7 uur brengt de bus je naar Denpasar (Ubung) De kosten zijn Rp. 55.000,00 en dat is dan inclusief de fefrry.
Op Bali kan je desgewenst een taxi nemen naar Kuta, Ubud e.d. de prijs hiervan is ongeveer (Rp. 80.000,00). Je kan gerust een fixed prijs afspreken.
Maar als je met de bemo wilt dan kan dat ook alleen moet je dat in wat etappes doen.
Op Bali is natuurlijk erg veel te doen en ook niet te doen want velen gaan naar Bali om lekker aan het strand te liggen.
Het Bali is natuurlijk niet meer zoals het geweest is.
Lombok noemen ze ook wel het oude Bali.
Even over het eten.
In Jogjakarta is het goed te doen om van de “straat” te eten al zeg ik er altijd bij dat onze magen niet de magen zijn van de Indonesiërs.
Ben je wat gevoelig dat kan je snel wat oplopen.
Ik heb altijd de stelregel als het er druk is dan kan je gerust gaan eten.
Maar omkomen van de honger hoef je echt niet wat er zijn buiten de "straat"handel ook nog gewone kleine restaurantjes.
Wij nemen zelf nooit malaria pillen in. Laat je in ieder geval goed informeren door de plaatselijke GGD en kom je uit de omgeving van Rotterdam ga dan zeker naar het havenziekenhuis.
Op Lombok zou ik wel Malaria-pillen innemen en als je naar eilandjes gaat dan zou ik het ook doen.
Neem in ieder geval muggenspul mee met zoveel mogelijk Deet.
Bij de goede buitensportzaak is dat wel te verkrijgen.
Ja hoeveel kost het zo per dag.
Dat is moeilijk te zeggen omdat dit nogal persoonlijk is.
Maar je kan al eten voor zeg maar Rp. 15.000,00 en drinken voor
zeg maar Rp. 2.000,00.
Bedenk wel dat het op Bali een stuk duurder is dan op Java.
Ik heb begrepen dat je ook Australië wilt bezoeken.
Wij hebben nog niet zo lang geleden mensen op bezoek gehad die een wereldreis maken en die o.a. ook Australië hebben bezocht.
Zij zijn nog onderweg want ze komen pas september 2009 naar huis.
Als je wilt zal ik het adres geven.
Ik kan je helaas niet alles vertellen maar nu krijgt ook iemand anders de kans te antwoorden.
Ik wens je heel veel succes met het plannen van je reis en als wij je van dienst kunnen zijn mail maar [EMAIL=“p.van.dee@corvandee.nl”]p.van.dee@corvandee.nl.
En…je bent welkom op Rumah Senang.

Hallo Cor,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Leuk om het verhaal te lezen van iemand die al zo lang op Java woont.
Wij gaan niet 4 maanden alleen naar Indonesië, maar (slechts) 6 weken. De andere 12 weken gaan we naar Australië, maar daar hebben we al veel informatie over en zijn er al eens eerder geweest. In ieder geval bedankt voor het aanbod om in contact te komen met andere Australië-gangers.

Wat ik me nog wel afvroeg is wat nou de beste manier is om te reizen op Java? Is er alleen een dergelijk boemeltreintje die langzaam rijdt en er dus lang over doet of zijn er ook snellere treinen/bussen of ander vervoer? We komen vanaf Jakarta en willen dan over land naar Oost-Java om daar de boot te pakken naar Bali.

Jullie accommodatie zal ik zeker in gedachte houden als we wat meer gaan plannen wat we precies willen gaan doen en waar. Is het noodzakelijk van tevoren te reserveren? Ik wil me van tevoren niet teveel vastleggen waar we op welke plek zijn.

Groeten,

Joris

Hoi Joris,

Het is te doen met de trein of met de bus.
Alleen heb je kans dat je overal lang moet wachten.
Tickets van te voren reserveren is dan aan te bevelen.
Maar je hebt wel voldoende tijd zodat een dagje langer wachten wellicht geen probleem hoeft te zijn.
Het is wel aan te bevelen om bij ons van te voren te reserveren omdat wij een klein guesthouse zijn met maar 3 kamers. Als wij er zelf niet zijn hebben we een slaapkamer extra maar zoals het er nu uitziet gaan wij ook weer voor een lange tijd naar Indonesië.
Ik wens je in ieder geval erg veel succes en alvast heel veel plezier met het plannen van je reis.
Cor - Zoelen/Kalibaru

Hallo again Joris,

ik had je al wat tipjes gegeven, maar nog even het volgende:

Als je (bijna) heel Bali wilt zien, zou ik een chauffeur regelen en met hem eropuit trekken naar alle mooie plekken van Bali; wij zelf hebben Noord, Oost, stukje West en Zuid Bali gezien. In Noord Bali kun je heel veel mooie meren zien maar ook de Munduk-waterval; helemaal geweldig. In Lovina Beach kun je 's-morgens vroeg de dolfijnen zien zwemmen. Je hebt hier zeker wel een week of 1 1/2 week voor nodig; je moet natuurlijk af en toe ook een stranddagje (Sanur is leuker dan Kuta overigens) inplannen, anders ben je helemaal kapot en je moet wel relaxen. Overigens moet je wel heel voorzichtig zijn met een scooter, want het is ontzettend druk met scooters en auto’s door elkaar heen, maar als je eenmaal gewend bent, dan is het wel te doen (we zijn overigens door Nederlanders ‘belaagd’ toen we in de auto zaten; ze vonden het leuk om Nederlanders tegen te komen en vonden het helemaal geweldig om de scooter/motor); maar wees voorzichting, want als je een ongeluk krijgt, dan zit je met alle ellende van dien.

In Padang Bai kun je de overtocht maken naar Gili Trawangan, heel relaxed, lekker eten, lekker drinken, lekker stappen en relaxen; dit eiland zou ik overigens voor het laatst gebruiken. Verder de Blue Lagoon, helemaal geweldig; neem je zwemkleding mee en bekijk dit geweldige mooie strand en vertoef je daar een dagje. Het is wel even klimmen, maar dan zie je ook iets heel moois.

Sanur heeft het mooiste strand en aan het einde van de dag kun je wadlopen (what ? ja wadlopen; helemaal geweldig en je ziet van alles). In Kuta Beach kun je lekker shoppen, als je daar van houdt en ze hebben er een Starbucks als je van lekkere koffie houdt.

Natuurlijk moet je ook Tanah Lot hebben gezien; is helemaal top, vooral bij zonsondergang, hoewel Uluwatu ook niet te versmaden is. Er lopen daar aapjes rond (kijk wel uit voor losse spullen zoals bril/camera e.d.) en dan 's-avonds op het strand van Jimbaran de heerlijkste vis/kreeft/krab e.d. eten; is helemaal geweldig.

Verder heb je nog Ubud; daar zijn wij in een echt Balinees huisje met een mooie tuin en grote veranda verbleven (zie www.gotobali.nl en vraag naar Emile en Ketut is de chauffeur voor alle rondleidingen op Bali; hij is zelf Balinees en weet heel veel en spreekt ook goed Engels). Boek wel vantevoren, want dit huisje is nogal geliefd !!

Celuk voor het zilver, Mas voor het houtwerk en zo heb je best veel te zien, maar ik moet Hans ook gelijk geven. Je kunt toch niet alles tegelijk zien. Probeer dit eerst 4 weken en misschien kom je ooit nog eens terug in Indonesie.

Een stukje Java (vooral Borobodur en Prambanan; stukje cultuur) moet je gezien hebben maar ook Lombok (Kuta beach is daar wel leuk), de Sasakdorpjes, hoewel je op Bali ook een echt authentiek Balinees dorpje hebt, is zo leuk, eventueel misschien Flores en Komodo maar Gili Trawangan vond ik helemaal geweldig. We zijn daar geweest in Manta Dive, daar hebben ze ook echte Lombokse huisjes staan met een open badkamer; toppie gewoon !!

Jakarta en Yogyakarta vond ik erg drukke steden; ook erg benauwd en hectisch. Als je daarvan houdt, moet je dat zeker bekijken, maar ik vind zelf dat je er niet veel aan mist. Bandung en de Green Canyon en het strand aldaar moet wel heel mooi zijn, maar ook Parangtritis Beach onderaan Yogya is heel mooi, als je natuurlijk van strand houdt.

Dus ik zou voor iedere plek toch wel zo’n week aanhouden; de afstanden zijn nogal groot, hoewel het wel heel normaal is om met het vliegtuig te gaan, gaan vaak op tijd en je bent er zo. De tocht van bijv. Jakarta-Bandung met de trein moet heel mooi zijn. Met een speedboot (Gilicat) van Bali (Padang Bai) naar Lombok en/of Gili Trawangan (je moet vantevoren wel een keuze maken) is helemaal geweldig en met een kleiner speedbootje van Lombok naar Gili of Gili naar Lombok is ook helemaal top ! Wij hebben bijna alles gehad behalve trein en bus.

Overigens nog een tip; als je niet ziek wilt worden, moet je niet bij de Warungs gaan eten, de hygiene is hier nogal beneden peil helaas. En het is heel betaalbaar om (juist wel) in hotels en/of restaurants te eten, maar ook vaak iets meer hygienischer, hoewel je altijd nog wel diarree kunt oplopen en dat is geen pretje … dat kan ik je vertellen, hoewel ik er niet zo heel lang last van heb gehad, maar die buikkramp (oefff).

Overigens kun je de accomodaties aldaar regelen en afdingen (is heel normaal in Indonesie); wel hebben wij de 1e nacht hier geboekt en de laatste 3 dagen op Bali in een superdeluxe-hotel omdat dit een verrassing was voor mijn vriend om de reis mooi af te maken en dat is gelukt.

Katmandu is overigens erg duur met zijn spullen, hoewel ze heel mooi spul hebben, maar ik heb zelf een outdoortas gekocht bij een tassenzaak die toevallig in de aanbieding was. Overigens heb ik je volgens mij al iets over tassen/koffers/backpack verteld.

Alle vervoer kun je zelf regelen of laten regelen door een travelagency. Als je een taxi neemt, neem dan altijd de Bluebird en geen andere, maar een auto met chauffeur is ook heel betaalbaar en ze letten altijd op je spullen, als je even iets gaat bekijken (tempel e.d.).

Vaccinaties die je nodig hebt; Hepatitis A, DTP en Buiktyfus. Wij hebben zelf geen malariatabletten genomen omdat je daar nog zieker van kunt worden en je bent uberhaupt niet 10% verzekerd dat je niet ziek kunt worden; het zou zo zonde van je vakantie zijn, als je ziek wordt. En mocht je twijfels hebben dan kun je altijd nog naar een dokter aldaar gaan.
Volgens mij zijn de tabletten ook meer nodig in het regenseizoen, dan heb je ook meer last van muggen. Op Sumatra en Sulawesi schijnt het ook meer voor te komen, maar ik heb niet 1 mug gezien (wel grote spinnen en kakkerlakken hahahaha brrrrr).

Ik weet niet of Malaysia Airlines naar Darwin vliegt maar Air Asia schijnt ook erg goed te zijn en niet duur; informeer even of kijk op hun site.

Dat laatste v.w.b. de kosten kan wel kloppen maar dan voor 2 personen; wij hebben alles gedaan wat God verboden heeft (bij wijze van spreken), gegeten, gedronken, hotels, souvenirs etc. Valt mee huh ?

Indesco

Een echte aanrader is West Papua. Een totaal verschillende natuur en cultuur dan overig Indonesie.

Zie voor meer informatie: Tips en Trips (sticky) in het West-Papua Reiscafe op deze site.

Veel succes met het plannen van je vakantie.

De Molukken moet overigens, ook qua natuur, heel mooi zijn, maar is net zoals Papua heel anders dan Java/Bali/Lombok maar misschien juist wel interessanter, omdat er ook nog niet zo heel veel toerisme komt.

Indesco