4 weken backpacken door Indonesie

Beste reizigers,

Ik vertrek 1 oktober naar Indonesie om voor 4 weken door Indonesie te reizen. Hebben jullie misschien tips voor een mooie route?
Highlights om te zien? Bijzondere plekken? Ik kom aan in Jakarata btw.
Ben benieuwd!

Grtz Bart:chin:

Op Java is natuurlijk Yogyakarta heel mooi, en bij het dorpje Probollingo kun je de berg Mt. Bromo beklimmen waar je naar verluid de mooiste zonsopgang van Indonesië kunt zien (het was ook wel ontzettend mooi!).
Daarna zou ik naar Bali gaan om een paar dagen Kuta of Legian te gaan, ik had het daar in ieder geval na een paar dagen wel gezien Je kunt daar lekker aan het strand liggen (je zal wel lastig worden gevallen door verkopers en masseuses etc.) en je hebt er heel veel bars en discotheken en een druk nachtleven. Ubud is leuk voor de tempels die je daar hebt, en natuurlijk de Monkey Forest waar alle apen loslopen. Goed op je spullen letten! Niet echt een nachtleven maar wel veel restaurantjes met live muziek. Nusa Lembongan is ook erg mooi en zeer ontspannen, het is een klein eilandje dat ligt voor de kust van Bali en is te bereiken met een ferry via Sanur. Mooie stranden en goeie duik/snorkellocaties (heel veel manta roggen gezien!) maar er is niet echt een nachtleven.

De Gili’s moet je eigenlijk ook wel gezien hebben. Gili Trawangan heeft veel leuke bars die open blijven tot de kleine uurtjes en bij Gili Meno heb je hele mooie locaties om te snorkelen. Het is er verder wel uitgestorven maar na Trawangan is dat best even prettig. Gili Air heeft ook wel wat leuke barretjes maar is iets rustiger dan Trawangan. Naar mijn idee is dat meer een ‘familievakantie’ eiland. Gewoon alledrie de Gili’s afgaan en dan naar Lombok. Als je dan richting het zuiden trekt kom je langs Senggigi waar ze een aantal mooie stranden hebben. Je kan er ook goed surfen. Er is ook een Kuta op Lombok, een stukje zuidelijker van Senggigi, en daar heb ik me ook heel goed vermaakt. Als je van golfsurfen houdt of het graag wilt leren moet je daar heen gaan! Het is er wel stukke rustiger dan haar naamgenoot op Bali.

Als je van bergbeklimmen houdt kan je een 3 daagse hiking-trip doen op de op één na hoogste berg van Indonesië, de Gunung Rinjani. Ik vond het persoonlijk best zwaar maar de omgeving en het uitzicht zijn prachtig en het is gewoon echt een mentale en fysieke uitdaging. Ze bieden ook kortere trips aan van één of twee dagen maar daar weet ik verder niets van helaas. Voor zo’n driedaagse klim moet je niet meer dan 1 miljoen rupiah’s betalen, dat is een goede prijs. Het hangt af van de wisselkoers maar dat is ongeveer 75 euro. Je bent dan voor alles voorzien zoals maaltijden en een tentje en slaapzak etc.

Dus ik zou voorstellen om tot de zuidwestkust van Lombok te reizen, je kan met de trein of binnenlandse vluchten heel snel weer in Jakarta zijn. Zo’n binnenlandse vlucht zou ik wel vooraf boeken, dat kan nog wel wat schelen. Lombok heeft een vliegveld. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je een hele leuke tijd gaat hebben! Het is een geweldig land! :slight_smile:

1 like

Hey Frans,

Bedankt voor je reactie! Klinkt zeker goed wat je verteld! Ik de lonely planet inmiddels besteld. Die komt dus as week binnen… Maar ik ga zeker je tips even opschrijven en meenemen op reis. Misschien beetje domme vraag maar wat is nou de makkelijkste manier van reizen binnen Indonesie? Om van Java naar Bali te gaan… doe je dat per boot? En heb jij malaria pillen gebruikt voor je reis in Indonesie?

Goed! Lonely Planet! Daar heb ik heel veel aan gehad!

Ikzelf vond de trein de meest comfortabele manier van reizen op Java. Zelf heb ik de trein genomen van Jakarta naar Yogyakarta en vanaf daar de bus naar Probollingo maar dat zou je eventueel ook kunnen doen met de trein. Met de trein heb je keuze uit de eerste klas, dit heet ‘Eksekutif’ en je hebt tweede klas, ‘Ekonomi’. Let goed op dat de eersteklas treinen en tweedeklas treinen niet altijd op dezelfde stations stoppen. De werknemers op het station zijn erg vriendelijk en behulpzaam en hun Engels is vaak goed. Dus als je het even niet zeker weet kan je het altijd vragen. Er zijn alleen treinen op Sumatra en Java, verder ben je aangewezen op de bus of taxi. Je kunt ook vliegen, dit is soms erg goedkoop (denk aan prijzen rond de 30 euro van bijvoorbeeld Jakarta naar Denpasar) maar daar moet je wel vroeg bij zijn.

Vooral in de grotere steden zijn genoeg reisbureautjes die bustrips organiseren van Java naar Bali en verder. Je koopt dan een ticket die geldig is voor de bus en ferry. Je kan dan kiezen voor een bus met airconditioning etc. maar je kan ook zoals de ‘locals’ reizen in een public bus. Deze zijn naar westerse maatstaven oncomfortabel omdat het erg krap is en er geen airco of ventilators zijn (al hangen die er wel vaak, meer voor de sier… ) Deze bussen zijn stukke goedkoper en het kan een leuke ervaring zijn, reizen met de lokale bevolking. Je moet dan wel losse tickets kopen mocht je op deze wijze naar Bali of Lombok willen reizen dus het is wel wat makkelijker om het via een reisbureautje te regelen. Je betaalt iets meer maar het is veel minder gedoe.

Naar de Gili’s ben ik via Padangbai op Bali gereisd per boot. Ook een best leuk dorpje met wat barretjes en daar ontmoet je vaak ook andere backpackers die op weg zijn naar de Gili’s. Je hebt keuze uit een fastboat, die doet er ongeveer anderhalf uur over als ik het me goed herinner, en je kan ook de slowboat nemen maar die doet er ongeveer 5 of 6 uur over. Verwacht dat je voor die fastboat ergens tussen de 10 en 20 euro betaalt. De slowboat heb ik niet genomen maar je kan verwachten dat het ontzettend goedkoop is.

Malariapillen heb je op Java en Bali niet nodig. Op de Gili’s heb ik ze niet geslikt maar op Lombok wel omdat het daar nog wel eens voorkomt. Twee vrienden met wie ik was slikten ze niet en ze hebben niets opgelopen. Eigen risico dus! In de hostels hebben ze niet altijd klamboes. Smeer je goed in met DEET. Lees de gebruiksaanwijzing echter goed want het is hardnekkig spul. Niet al te best voor je huid.
Wil je ze gaan slikken zou ik ze eerst thuis proberen om te kijken hoe je er op reageert. Ik ging er namelijk soms lichtelijk van hallucineren. Op de bijsluiter staat wat je een beetje kunt verwachten, zoals hoofdpijn of vermoeidheid etc. Soms zelfs haaruitval! Sommige mensen reageren erg slecht op malariapillen dat ze liever het risico lopen dan dat ze zich zo beroerd van de pillen voelen. Ik hoop niet dat het je afschrikt want het ligt heel erg aan het soort pil. Ik slikte Malarone.

In de Lonely Planet staat ook ontzettend veel informatie over reizen per trein, vliegtuig, bus etc. En op dit forum zitten heel wat ervaringsdeskundigen!

1 like

Hey Frans,

Wederom bedankt voor je uitgebreide mail! Super! Vorig jaar ben ik 5 maanden wezen backpacker door zuid-oost azie… toen heb ik ook van die pillen gekocht maar nooit gebruikt. Ik heb ze dus nog steeds in mijn bezit. Maar ik ben inderdaad niet echt een fan van dit soort medicijnen. Ik neem ze wel mee maar ik denk dat ik ze indd weer niet ga gebruiken!

Ik ben echt heeel erg benieuwd naar Indonesië. Kan niet wachten! Als je nog meer tips heb… zijn altijd welkom! haha

Iedergeval bedankt voor de info!

Gr BART

Frans,

Toch nog even een klein vraagje! Hoop dat je ook hier weer een antwoord op hebt :slight_smile:

Ik vlieg 29 september naar Jakarta met een enkele reis. In Indonesië blijf ik 4 weken en vervolgens vlieg ik door naar Nieuw-Zeeland. Echter dit ticket heb ik nog niet gekocht…

Krijg ik een ‘‘visum on arrivel’’ als ik aankom met een enkele reis? Of moet ik mijn ticket naar NZ al gekocht hebben als bewijs dat ik het land weer uit ga? In Thailand had ik dat namelijk vorig jaar meegemaakt… toen moest ik halsoverkop op het vliegveld nog een ticket kopen om te bewijzen dat ik het land weer uitging…

Alvast benkdat!

Hoi Bart,

Ik zou ook Sumatra serieus overwegen. Vond dat naast Java een van de mooiste eilanden die ik bezocht heb in Indonesië. Bali vind ik heel erg toeristisch, het zuiden van Bali is tegenwoordig vergelijkbaar met de Spaanse costa’s. Minder toeristische delen zijn nog te vinden in het Oosten en in het noorden. Een goed en veel minder toeristisch alternatief vind ik Lombok. Vanuit Lombok kun je ook makkelijk een paar dagen naar de Gilli eilanden. Voor Sumatra wordt geadviseerd Malaria tabletten te slikken en Lombok ook. Voor Java is het niet nodig. Moet je eerlijk zeggen dat ik het vorig jaar op Sumatra en Lombok ook niet gedaan heb. Goed smeren met DEET en lange broeken dragen s avonds hebben afdoende geholpen.

Groetjes,
Anita

Hoi Anita,

Top, bedankt! :slight_smile: Jouw tip over Bali zal ik ook zeker goed onthouden! Spaanse costa’s zijn niet echt de plekken waar ik wil belanden als ik door Indonesië reis! haha :slight_smile: Ik neem sowieso malaria tabletten mee… maar DEET moet ik zeker nog ff kopen! Bedankt voor je tip en ik zal Sumatra ook eens even onder de loep nemen :slight_smile:

Thnx!!

Groeten bart

Hoi Bart, een ideetje eventueel voor een route over een klein deel van Sumatra:

Dag 01: Vliegen op Medan - Bohorok
Dag 02: Bohorok - Berastagi
Dag 03: Berastagi - Tobameer
Dag 04: Tobameer
Dag 05: Tobameer - Sipirok
Dag 06: Sipirok - Bukittinggi
Dag 07: Bukittinggi
Dag 08: Bukittinggi - Jakarta door naar Bogor en verder over Java

dag 1: Medan - Bohorok / Bukit Lawang
Na aankomst op de luchthaven in Medan direct doorrijden door de bergen, palmolie en rubber plantages, via het rustige dorpje Bohorok naar Bukit Lawang, zodat je in de middag al midden in de natuur zit. Overnachting regelen in Bukit Lawang. Wij hebben gelogeerd in “Bukit Lawang Cottages”. 's Middags acclimatiseren, korte wandeling maken of bijkomen op een terrasje langs de stromende rivier of met een tube de rivier af. In Bukit Lawang en het Nationaal Park Gunung Leuser bevindt zich het opvangcentrum voor orang oetans, het is een van de grootste nationale parken in de wereld met meer dan 800.000 hectare regenwoud.

Dag 2: Bohorok /Bukit Lawang - Berastagi
In de ochtend kun je onder begeleiding van een lokale gids een wandeling van ca. 3 uur door de dichtbegroeide jungle maken en een bezoek aan het rehabilitatiecentrum brengen waar je kunt zien hoe de orang oetans gevoed worden in hun natuurlijke habitat (wij zagen ze daar niet, maar kwamen ze tijdens onze wandeling gewoon tegen. Het was fruit seizoen toen wij er waren en dan vinden ze zelf genoeg voedsel). Vervolgens doorreizen naar het pittoreske berg stadje Berastagi. Het dorpje dat tijdens de koloniale tijd al een geliefd vakantie oord was bij de Nederlanders, ligt op ca. 1300 meter hoogte op de Karo-hoogvlakte, een vruchtbare streek waar groente en fruit wordt verbouwd. Deze hoogvlakte ligt tussen 2 indrukwekkende vulkanen, de Sinabung en de Sibayak. Leuk is om de locale fruitmarkt te bezoeken.

Dag 3: Berastagi - Tobameer - Samosir
Verder naar het eiland Samosir gelegen in het Tobameer, het grootste en diepste kratermeer van Zuidoost Azie, dat is ontstaan door één van de hevigste vulkanische uitbarstingen in de geschiedenis. Onderweg bezoeken Dokan bezoeken, een oorspronkelijk Karo Batak-dorpje. Je komt ook langs de ruim honderd meter hoge waterval van Si Piso Piso met een geweldig uitzicht over het Tobameer en kun je een bezoek brengen aan het Simalingun King’s Palace waar je kunt zien hoe een Batak koningsfamilie leefde. Het meer wordt aan alle kanten omringd door stranden met naaldbomen, steile berghellingen en rotsformaties. Midden in het meer ligt het eiland Somosir waar je met de veer boot heen kunt varen.

Dag 4: Tobameer / Samosir
Een volle dag om er op uit te trekken. Het meer is het mytische thuisland van het Batakvolk. Deze mensen wonen hoog boven de grond in hun traditionele houten paalwoningen. De daken zijn gemaakt van palmbladeren, of in een meer moderne versie, van ijzeren dakplaten. Terwijl het vee rondloopt onder de huizen geeft een bamboe omheining veiligheid aan het dorp. Met de boot kun je over het Tobameer naar Simanindo varen. Het huis van de voormalige Batak Vorst, dat nu een museum is en een rijkelijk versierde Batakhuizen vormen de achtergrond van een dansvoorstelling die je hier te zien krijgt. Daarna vaar je door naar een Klein eilandje waar je kunt lunchen en zwemmen. Op de terugweg stopt de boot bij Ambarita waar de vergaderplaats en executieplek uit vroegere tijden valt te bezichtigen. Onderweg een lokaal schooltje bezoeken is ook een leuke ervaring. Neem bijvoorbeeld iets lekkers mee voor de kids of wat potloden, pennen of schriftjes. Er ligt een lagere school bijna tegenover het pleintje waar de dansvoorstelling wordt gegeven.

Dag 5: Tobameer - Sipirok
Weer een mooie rit. Rijd een stuk rond het meer naar Parapat over slingerende wegen met zicht op Bukit Barisan “marching mountains” oftewel “marcherende bergen” welke de achtergrond van het eiland vormen rond 100 vulkanen. Onderweg naar Sipirok maken een korte wandeling maken langs prachtige rijstvelden, een traditionele markt in Bagile bezoeken en een traditioneel adat dorpje bezoeken waar ulosdoeken worden aangeboden. Bezoek ook de ananas plantage (lekkerste ananassen die ik ooit gegeten heb), Lumban Binanga een typisch dorp van de Batak stam, de warme bronnen in Sipoholon en Tarutung, een klein stadje in de Silindung vallei. Overnachten in Sipirok

Dag 6: Sipirok - Bukittinggi
Dit is een lange, maar wel mooie rit. langs een palmolieplantage en natuurlijk stoppen bij de evenaar in Bonjol. De rit brengt je vervolgens naar West-Sumatra, het leefgebied van de Minangkabauers. Zij hebben één van de weinige matriarchale samenlevingen in de wereld en houden een systeem in ere waarin bezit en verantwoordelijkheid wordt doorgegeven via de familie van de moeder. Dat betekent dus dat de (oudste) vrouw hier het laatste woord heeft bij belangrijke beslissingen. De Minangkabauers zijn vriendelijk, rustig, stralen zelfvertrouwen uit en werken hard. Behalve de interstate cultuur staat dit deel van Sumatra bekend om zijn pittige keuken, zijn sterke geloof in de islam en de ruige nature met zijn vele vulkanen, valleien, watervallen en meren. Overnachten in Bukittinggi

Dag 7: Bukittinggi: Minangkabau Tour
Bukittinggi ligt op 930 meter en is een leuke marktstad waar je heerlijk kunt rondzwerven. De aanwezige natuurlijke schoonheid en de culturele aspecten van de Minangkabau Hooglanden zijn de moeite waard, het bezoeken van Sianok Canyon, de klokkentoren van Jam Gadang waar je een prachtig uitzicht hebt over de kleurvolle markt Pasar Atas en het dorp Pandai Sikat, een dorp wat bekend staat om zijn houtsnijwerk. Verder kun je een kijkje nemen in het Silidung Buland paleis, een plek waar in het oude Minangkabau koninkrijk de vrouwen regeerden in een matrilineaire samenleving.

Dag 8: Bukittinggi - Padang Airport
's Morgens naar Padang rijden voor de vlucht van Padang naar Jakarta vanwaar ik meteen door zou rijden naar Bogor.

Groetjes,
Anita

1 like

Als je je ticket naar Nieuw-Zeeland hebt, dan voldoe je niet aan de eisen voor een visum on arrival. Je wordt op Schiphol (of elders in Europa) regelmatig gecontroleerd hierop, voldoe je niet aan de VOA-eisen dan loop je het risico geweigerd te worden om mee te vliegen! Even ticket kopen dus.

Java is prachtig, Sumatra is prachtig, Bali is prachtig en veel andere eilanden ook. Ik zou nooit meer dan 1-2 eilanden in vier weken willen proppen…

Zelf heb ik bv 3 weken in Sumatra doorgebracht (Aceh/Gunung Leuser/Toba), 5 weken Java en nog langer op Bali. Ik moet wel zeggen dat ik het liefst met het OV reis, vanwege de kosten en omdat ik contact met de lokale bevolking wil. Mijn ervaring is dat hoe langzamer je reist, hoe meer je ziet. Zie ook m’n website.

1 like

Hoi Anita,

Bedankt voor je tips! Klinkt erg goed moet ik zeggen :slight_smile: Even kijken hoe ik het meest tactisch kan gaan inplannen maar ik ben wel overtuigd om er heen te gaan!! Heb net even op internet zitten rondneuzen en Sumatra lijkt mij ook erg mooi :slight_smile: Gaat zeker opgenomen worden in de reis!! thnx:biggrin:

Jenny,

Wat bedoel je precies met je eerste stukje? Als je een ticket hebt naar NZ kom je niet in aanmerking voor een visum on arrival? Hoe dat zo? Dus als ik een enkele reis heb krijg ik hem wel? Ik heb genoeg tijd… dus in principe zou ik er ook 7 of 8 weken kunnen blijven. Dat is voor de rest geen probleem. Echt super dat jullie allemaal reageren met tips! Word er echt enthousiast van als ik al die verhalen hoor :slight_smile:

Ik ben een woordje vergeten in m’n vorige reactie, maar kan deze niet wijzigen:

Je MOET voor Indonesië een onward ticket hebben, dus een ticket het land uit. Je moet je ticket naar Nieuw-Zeeland dus wél al vastleggen voor vertrek naar Indonesië.

Nog even een vraagje!

Ik zit er over na te denken om ipv 4 weken er 6 / 7 weken van te maken :slight_smile: Nu weet ik dat je een visum voor 4 weken krijgt als je aankomt… Kan je deze gewoon verlengen als ik in Indonesie ben?

Of moet je vooraf een visum voor 60dagen geregeld hebben? Ik ga vlieg namelijk pas rond 15november naar NZ

Als je langer dan 4 weken wilt blijven moet je inderdaad een 60-dagen visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade! Je moet via internet een afspraak maken. Als je langsgaat voor je afspraak dien je een formulier ingevuld en wel mee te nemen en een pasfoto en natuurlijk je paspoort. Meer info kun je op deze site vinden: http://www.new.indonesia.nl/index.php/en/visa/2011-12-05-04-27-53/visa-application-form . De ambassade is in Den Haag. Je kunt ook je 4-weekse visum in Indonesie laten verlengen maar dan ben je daar ook een paar dagen je paspoort kwijt. Je hebt nog tijd zat dus ik raad aan het in Nederland alvast te regelen!

Een Visum on Arrival (VoA) kan je in Indonesie inderdaad een keer verlengen. Dit kan je doen bij een immigratiekantoor. Ik heb zelfs gehoord dat je op een paar luchthavens meteen een visum voor 60 dagen kan regelen maar officieel kan dit niet. Een 60 dagen visum voor vertrek bij de ambassade regelen is erg fijn. Hoef je in Indonesie niet meer naar een immigratiekantoor en dat scheelt een hoop tijd.

Oke toppie! Bedankt voor de tips. Ga meteen ff een visum regelen! :slight_smile:

Mijn dank is groot !

Misschien heb je je reis al helemaal uitgestippeld in je hoofd maar ik wil je toch ook nog even een idee geven. Java en Bali zijn mooi maar inderdaad behoorlijk toeristisch de laatste jaren. Sulawesi is een prachtig alternatief met veeeeel minder toerisme. De toraja regio is bijvoorbeeld prachtig maar in het noorden komen zeer weinig toeristen en is het ook prachtig. Je kunt er heel mooi duiken en tangkoko nat. park bezoeken. Verder echt nog een kijk op Indonesie die nog maar weinig gedaan wordt. (google bv. eens op markt in tomohon). Maar organisatie zal wat minder gemakkelijker gaan dan op de andere eilanden. In het zuiden van sulawesi kun je trouwens wel vrij gemakkelijk een driver voor een aantal dagen vinden die je door de regio gidst.

Geniet van het voorbereiden, heerlijk dat je nu zelfs waarschijnlijk 6 weken gaat!

en inderdaad heel verstandig om je visum alvast vooraf te regelen, als het tegenzit kan het een tijdrovende bedoeling zijn op zo’n visumkantoor!

1 like

Hey Marjolein!

Bedankt voor je berichtje! Zoals mijn planning er nu uit ziet ga ik eerst naar Jakarta vliegen. Na een 2/3 dagen in Jakarta geweest te zijn wil ik vliegen naar Madan. Ik zit zelf te denken aan het weekje tripje dat Ibunita heeft beschreven.

Vervolgens wil ik weer terug naar benenden gaan richting Java voor een weekje. Om via Java bij bali en dan de gili eilanden te komen.
Over Sulawesi heb ik inderdaad ook mooie verhalen gehoord. Dit eiland staat ook zeker op mijn lijstje. Ik wil heel graag leren duiken en wil dat in Indonesie gaan doen! Wellicht dat ik dat op Sulawesi kan gaan doen. Heb jij daar toevallig ervaring in? Op welk eiland ik dit het beste kan gaan doen…

Dat klinkt al als een hele mooie reis! Ik heb zelf mijn Padi gehaald in de buurt van Manado bij (uit mijn hoofd) talassa. Dat is van een Nederlandse vrouw, er werkte daar destijds een vriend en heb het bij hem gehaald. Ik weet dat er ook een Nederlands echtpaar in het noorden van sulawesi bij bunaken een duikschool heeft. Na even vlug googlen denk ik dat het http://www.lumbalumbadiving.com/bunaken-nl.html deze is. (dat zijn weer bekenden van die vriend die daar destijds werkte, hij was er erg over te spreken. Als ik weer zou gaan dan zou ik waarschijnlijk daar voor kiezen). Het duiken daar is echt adembenemend mooi!! Wel zou ik eventueel overwegen om bijvoorbeeld al twee lessen in Nederland te nemen, dan heb je de theorie en de zwembad duiken al gehad (dan verlies je daar geen tijd meer mee) en dan kun je de eerste open water duiken direct daar doen. De duikers die ik daar gesproken heb waren al over de hele wereld geweest (kwamen meestal enkel voor het duiken daarheen) en waren het er over eens dat het echt een van de mooiste plaatsen op aarde is.
Je kunt trouwens heel makkelijk een binnenlandse vlucht boeken vanuit vrijwel overal in Indonesie naar Manado.

Nog vergeten te zeggen: wij zijn destijds niet in talassa zelf verbleven maar bij die vriend (dat scheelde natuurlijk in de kosten) de duikresorts die daar zijn, zijn wel luxe en dat zal waarschijnlijk ook wat kosten. Wel denk ik dat je met het halen van je duikbrevet niet bij een “piraten duikschooltje” moet zijn, dat is dan toch riskant…

1 like

Top! Dankjewel :slight_smile: Als ik het alleen maar lees word ik echt ZO GEMOTIVEERD!!! Kan echt niet meer wachten!! Echt super handig zo’n forum! haha Ik heb helaas geen tijd meer om nog een paar lesjes in Nederland te nemen… maar opzich heb ik genoeg tijd om het daar te gaan leren! Ik heb net even op die website gekeken… ziet er goed/mooi uit… maar inderdaad volgens mij wel aardig aan de prijs. Als ik eenmaal daar ben zoek ik wel naar een goedekopere accommodatie :slight_smile: