Indonesie voor 2 maanden:)!

Aloha allemaal/beste forummers,

Nieuw op dit forum (ken het wel een paar jaar, maar volgens mij alleen gelezen (zo ook over Indonesie) en nooit iets gepost)!

Ik vlieg begin februari naar Jakarta, Indonesië voor 2 maanden (i.v.m visum). In totaal zal ik 5 maanden reizen in Azië, de bedoeling is om na Indonesië naar Borneo, Vietnam, Cambodja of Sri Lanka te gaan. Van nature ben ik niet zo’n planner en ga een beetje waar ik op dat moment zin in heb (zoals je waarschijnlijk al leest met alle landen-opties) maar een beetje plan is toch wel fijn (ook al is het om af te wijken), dus ik heb het volgende al samengesteld.

Ik land in ‘de stad waar je niet te lang wilt zitten’ Jakarta, ik heb best een heftige vlucht met twee keer overstappen, dus grote kans dat ik moe ben. Iemand tips waar het fijn vertoeven is in deze stad? Na een nachtje slapen wil ik met de trein naar Bandung (treinreizen=fijn!).

En is Bandung zelf de moeite waard om te zien of kan ik beter ergens naar de zee uitwijken? Het liefst wil ik namelijk zo snel mogelijk in een in een gezellige boomhut wakker worden.

Graag wil ik naar Yogiakarta (spiritueel centrum en tempels) gaan en dan vervolgens langzaam via Borobodur en Prambanan, richting het eiland Bali (duur Java min. 2,5 week) Is er nog iets wat ik in Java niet mag missen?

Ik wil natuurlijk wel alle mooie tempels zien, maar omgeving/chillen en gemoedelijke dorpjes/locals zijn zeker een pre (i.p.v heen en weer rennen van de ene “sightseeing” naar de andere).

Na (2 weken) Bali naar Gili Trawangan (1 week) en vanuit daar misschien nog wel naar de eilanden Flores/Komodo of de andere kant op Sumatra zien.

Daarnaast (en hier komt het keuzes maken!) zou ik het wel spannend vinden om mijn PADI te halen. Nu ben ik niet zo’n onwijze ‘duiker’, ik sta liever op een berg, maar goede reden om deze drempel over te gaan en het gewoon te doen! Ik heb gezocht op het forum, maar nergens kunnen vinden hoeveel het halen van je PADI ongeveer kost in Indonesië, wie o wie?

Nog even ambitieus: ben heeel nieuswgierig naar wie bekend is met Molukken of West-Papua, omdat dit nog redelijk niet-toeristische gebieden zijn. Ik heb al een beetje op het Molukken/Papua cafe gekeken, maar kan niet vinden of het veilig is…en ook om daar te zijn alleen als vrouw. En is je reispas (sanjir?) nog geldig buiten 2 maanden visum Indonesië of niet?

Wat een vragen, hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden, alvast bedankt!

Uiteraard zal ik hier posten als ik er zit en terug ben, heb er onwijs veel zin in.

stap 1_en trouwens de andere plekken net zo-ik wil niet flauw doen, maar echt-daarvoor zijn ooit die ouwerwetse dingen genaamd reisgidsen uitgevonden-staat het allemaal in. Ik neem aan-hoewel je het niet duidelijk zegt-dat je nivo cheap-cheap bekpekker wilt? dan is er in JKT maar 1 plek: Jalan Jaksa, vlakbij stasion Gambir (daar eindigt 1 van de DAMRI airportbussen). net zo’n straatje als Khao san in BKK-aleen maar guesthouses/losmen etc. En zelfs (neem ik aan-ben er al jaren niet meer geweest) een ashram voor echte Mekkagangers. Volop kontakten-volop eetplekken-volop reisburo’s om de next step voor je te regelen-zo gaat de verwende flashpacker tegenwoordig de wereld door (dat zijn verwende, niks meer zelf kunnende en de luxe eisende van een internetshop op elke 10 mtr. jonge westerlingen)-bagage liefst zo’n roltrolley. Werkt overigens perfect in al die landen die je noemt.
Van vliegen-je kan toch niks anders doen als zitten/slapen/eten-wordt ik nooit zo moe. Eerder slaat de jetlag toe-je denkt dat het middernacht is en ter plekke is het volop ochtend of zo.
Je vraag over 2-mnd pas snap ik niet zo. je NL pas is geldig tot de einddatum-die staat erin (5 jaar na begindatum). je verblijf in Indonesia-legaal-is echt afgelopen na die 2 mnd-dan moet je eruit zijn. Mensen die echt veel langer willen blijven vliegen even cheap-cheap naar KUL of SIN (Air Asia!) en regelen daar dan een nieuw visum.

Dankjewel voor je antwoord bkkflyer.

Misschien ben ik een flashpakker (jij gaat zeker mee met de tijd gezien het hippe woord?), zo zie ik het niet, maar zou dat moeten uitmaken op een forum waar mensen vragen stellen en anderen kunnen antwoorden?

Jalan Jaksa, zo ver was ik ook, genoeg keus en ik kan natuurlijk gewoon ergens binnenlopen met mijn twee benen, helemaal van bewust. Ik ben echter nog nooit in BKK geweest, maar bedankt voor de info. Ik denk niet dat ik gebruik ga maken van reisbureaus, tenzij het niet anders kan natuurlijk. Echter heb ik dat nog nooit hoeven doen.

Mijn vliegreis duurt ongeveer 30 uur (wat verder niet boeit, want mij hoor je niet klagen over de duur) van vertrek tot aankomst, jij bent misschien daarna niet moe. Een douche is wel op prijs te stellen, i.p.v doorreizen (context van het verhaal, zie hierboven) maar dan spreek ik voor mezelf.

Ik heb 1 reisgids, maar geen roltrolley (he shit! je brengt me op ideeën). Ik geef een voorkeur aan een lichte backpack, ik heb een hele fijne.

En ik denk dat je sanjir pas voor Papua inderdaad nodig hebt binnen die 2 maanden visum. Anders inderdaad even naar Kuala Lumpur en weer terug. Ik zie wel daar hoe lang ik blijf of dat ik terugkom.

Ik ga wel even bij een ander forum polsen (of zit jij daar ook op?:wink: grapje.

Groetjes!

Wat een flauwe opmerkingen van BKKflyer, ik heb plaatsvervangende schaamte. Ik ga deze zomer zelf voor het eerst naar Indonesie, dus kan je nog niet helpen. In ieder geval een fijne reis toegewenst!

Misschien heb ik toch nog een leuke tip voor je…in siam riep (cambodja) is een leuk hotelletje voor een leuke prijs. het heet baka village, gerund door een nederlandse man, die daar ook een ontwikkelings project heeft opgezet (schooltje ed.) daar kun je dan ook naar toe als je dat leuk vind.
en door in Baka village te slapen steun je dit project.

Even google, er is een website…

De prijs voor het halen van je PADI open water (OW) zal rond de US$ 300-350 schommelen. Houd er rekening mee dat je een totaalprijs afspreekt, anders is het mogelijk dat je achteraf nog een rekening krijgt voor het cursusboek (wat verplicht is) en de brevetkaart.

Op Bali en de Gili’s zijn volop duikscholen waar je je OW kan halen. De goedkoopste opties zijn meestal te vinden bij een van de vele touristenbureautjes in bv Kuta en Sanur, maar het loont soms de moeite om wat verder te vragen en gewoon eens een keer bij een duikschool naar binnen te lopen.

Ik maakte zelf pas kennis met de school en de instructeur tijdens mijn eerste les, nu zou ik dat dus nooit meer op die manier doen! Weten wat voor een vlees je in de kuip hebt is nooit weg :wink: (Niet dat er slechte duikscholen zijn, maar er zijn wel duikscholen die beter zijn dan andere.)

Je visum geeft een dag van aankomst en een dag van vertrek weer, daar verandert een sanjir helemaal niks aan! Om zowel Bali als Lombok als Komodo als de Molukken als West-Papua in twee maanden te doen is veel te ambitieus, maar dat had je inmiddels zelf wel door :wink:

Je noemt nogal iets Papua en de Molukken, alleen daarvoor heb je al twee maanden nodig als je echt iets wilt zien. Met beide ben ik zeer goed bekend. Gezien je plannen zou je effies snel iets moeten bezoeken, kan je tenminste met een leuk verhaal thuiskomen hoeveel je wel gezien hebt. Op de Molukken zijn de plekken die het eenvoudigste te bereiken zijn Ambon en Ternate. Op Papua kan ik je Biak en Manokwari aanraden. Vertrek vanaf Jakarta, Yogyakarta, Surabaya, Menado.

Vanuit Ternate en Ambon kan je andere eilanden bereiken. Tidore ligt op 30 minuten per speedboot van Ternate. Halmahera op twee uur. Dan kan je nog naar Bacan, dat is een nacht reizen. Vliegen is ook naar vele plekken mogelijk, vliegen op de Molukken en Papua is wel een stuk duurder dan op Java, afgezien van enige gesubsidieerde vluchten, die meestal vol zitten, Vluchten gaan vaak ook niet iedere dag, soms maar 1x per week. Tegenwoordig heeft Wings Air vanaf Ambon vele nieuwe bestemmingen, ze hebben daarvoor nieuwe toestellen aangeschaft, de Franse ATR 72-500. Vanuit Ambon zijn Saparua, en Amahai en Sawai op Seram gemakkelijk te bereiken. Er gaat er iedere dag een grote vrij luxe boot naar Amahai vanuit Tulehu 2,5 uur. Naar Saparua zijn er speedboten, of 1x per dag een ferry. Vanaf Ambon stad gaat er iedere dag een boot naar Buru 3 uur, dit zijn grote vrij luxe schepen. Voor Banda moet je geluk hebben dat er net een schip van de Pelni gaat iedere week eentje, gemiddeld.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar de Molukken bestaan uit 1000 eilanden en West Papua beslaat de helft van het grootste eiland ter wereld of was Groenland dat ?

Hoe het is om daar alleen als vrouw te reizen kan ik je niet vertellen, wel dat dronken Papua´s en dat zijn ze vaak zo ongeveer de vervelendste mensen ter wereld zijn. Over het algemeen is het respect voor een blanke vrouw groot. In hun hart zijn Indonesiërs verlegen mensen, als ze iets proberen zal dat op kinderlijke wijze geschieden. Daar moet een gehaaide NL vrouw toch tegen kunnen. Ambonezen en Serammers beschouw ik als de meest vriendelijke mensen in Indonesië, maar door de gehele Molukken zijn de mensen zeer te genieten. Op Ambon wordt er ook nog wel Nederlands door het christelijke deel van de bevolking gesproken. Persoonlijk vind ik de Ambonezen op het schiereiland Leihitu interessanter, die zijn echter moslim. Reispas, nooit van gehoord, alleen voor Wamena op Papua en andere afgelegen gebieden daar is een surat jalan nodig. Wel raad ik je aan om nooit de provincie West Papua in te vullen op je visumaanvraag, gewoon Java Bali en de Gili eilanden, net als iedereen op dit forum :smiley:

NB Het komt me nogal vaak voor dat reizigers in spe als ze een vraag stellen te belazerd zijn om zich even in te lezen of niet weten wat ze willen en daarom maar een algemene vraag stellen, zodat de leden van dit forum zich weer de hersens kunnen pijnigen en lamme vingers kunnen tikken. Gelukkig tik ik met 2 vingers zodat ik er nog 8 gebruiken kan.

Mensen, bedankt voor de fijne reacties!

Ik zit inmiddels in Indonesie (nu officieel 10 dagen?? ben de datum alweer kwijt;)
In Java begonnen, onwijs naar mijn zin gehad, maar wel iets te snel gereist hihi. In 1 week was ik Java door (errug!) maar echt heel erg genoten van alles.

Veel reizigers en indonesiers ontmoet (eigenlijk geen moment alleen geweest) en Yogiakarta (Karaoke bij Happy Poppi/ Batikmarkten / Chinees Nieuwjaar /Borobodur / Prambanan / Jungle / Merapi) en Bromo (wandeling in het donker tot de zon opkwam…bezweet en voldaan,wauw! vette foto’s!).

Vervolgens naar Kuta en Ubud in Bali… even schrikken van het toerisme en de dagelijkse gang van zaken. Kuta vond ik het verschrikkelijkste ooit. Ubud is mooi, maar 10 % tax? en veel honeymoons, stelletjes…alles is afgesteld op de toerist. Ik wil gewoon weer wakker worden met sate v/d straat… Nog niet kunnen vinden…alleen een warung met spaghetti, die vervolgens gevuld is met westerlingen die teveel geld hebben. Waarschijnlijk voel ik me weer een beetje op mijn plek richting het Noorden van Bali. Hoop daar dingen te kunnen zien zonder een auto of scooter te huren. Of iemand moet mij leren om op zo’n ding te rijden…:slight_smile: Morgen maar eerst fiets huren en omgeving Ubud bekijken.

Wat precies het plan is…dat weet ik zelf ook nog niet, gezien ik ongeveer elk uur verzin waar ik zin in heb. Toch maar even voor gaan zitten vanavond in het Art Cafe hier in Ubud met een Bintang, hangt een gezellige knus reggae-sfeertje.

Terugkomend op jullie reacties, Papua zit al lang niet meer in de planning. Waarschijnlijk pak in na de Sunda-eilanden, een stukje Sumatra mee. En dan zijn de twee maanden wel om…:slight_smile:

Als jullie het leuk vinden schrijf ik af en toe wat op dit forum, tips zijn altijd welkom, want ik moet mijn draai nog vinden.

Groetjes!

Ha Marrieja,

Leuk om te lezen! Typ gerust wat vaker wat, nog 3 weekjes ben je er ongeveer nog? Half september vertrek ik voor 6 weken naar indonesië, ook alleen, ben me volop aan het orienteren welke route ik zal nemen dus alle mooie reisverhalen en tips zijn welkom!

Geniet ervan!

Hi Marrieja,
Dit jaar ga ik voor 2 maanden naar Indonesie, alleen.
Ik beraad me nog of ik op Jakarta aanvlieg of op Yogiakarta (als dit uberhaupt mogelijk is). Is het de moeite waard om van Jakarta naar Yogiakarta overland te reizen? En alle andere tips zijn natuurlijk ook meer dan welkom :slight_smile:
Mijn route plan loopt op het moment van Jakarta of Yogiakarta richting Surabaya. Surabaya - Makassar. Makassar - Denpasar - Amsterdam.

Groetjes,
Esmé :chin:

De treinreis van Bandung naar Yogya is zeker de moeite waard!

1 like