Door omstandigheden in de familie weet ik helaas nu pas zeker dat ik in augustus een maand weg kan (ben ik er te laat bij?)
wil proberen om het zo te regelen dat ik in augustus een volle maand in indonesie ben!
Wil graag rondreizen, veel zien, en miss mijn duikdiplomas halen.
Via internet had ik deze route gevonden
die me erg aansprak, hoe vinden jullie die? tips/advies?
en hoe regelen jullie het vervoer tussen de plaatsen?
kan je dat daar echt een dag van te voren bij wijze van regelen, of moet je binnenlandse vliegtickets tijdelijk regelen ? dat je van te voren al een schem maakt en alles boekt
Mooi vooruitzicht! Je bent er niet te laat bij, je kan in Indonesië altijd wel redelijk last-minute nog vervoer en onderkomens regelen (behalve rond kerst, oud&nieuw en het suikerfeest, maar daar heb je dus geen last van).
Ten eerste, je hebt het over een ‘volle maand’ in Indonesië. Houd er rekening mee dat visumvrije toegang tot het land voor 30 dagen is (dus 29 nachten). Als je echt een volle maand in Indonesië wilt zijn moet je dus een visum regelen, dus het is makkelijker om het bij die 30 dagen te houden.
De route in die link, van Jakarta over heel Java naar Bali en nog naar Lombok/Gili, is een route die heel veel toeristen nemen. Alle plekken op die route zijn aardig toeristisch, dus qua het vinden van onderkomens en vervoer zal het geen probleem zijn (ook last-minute). Op die website geven ze echter niet aan hoe je van de ene naar de andere plaats zou moeten, en sommige van deze routes zijn niet erg voor de hand liggend.
[ul]
[li]Jakarta: Als je, zoals ze op die website aangeven, vanuit Jakarta “vrij snel door” gaat, dan zou ik aanraden er helemaal niet heen te gaan. Je kan dan vanaf het vliegveld van Jakarta meteen een bus naar Bogor nemen.
[/li][li]Bogor > Pangandaran: Er zijn geen rechstreekse bussen op deze route, en ik zou dit dan ook in tweeën knippen en onderweg verblijven in Bandung. Sowieso vind ik Bandung wel een aanrader, omdat zeker de omgeving mooi is met vulkanen (o.a. het kratermeer Kawah Putih en de vulkanische hotsprings bij Ciater) en theeplantages. Van Bogor naar Bandung is een mooie route over de Puncakpas. Van Bandung naar Pangandaran kan met de bus, of voor de afwisseling kan je met de trein van Bandung naar Banjar en dan een bus nemen. Vlakbij Pangandaran ligt het dorpje Batukaras, dat ik persoonlijk leuker vind dan Pangandaran (maar daar kan je online wel wat over vinden).
[/li][li]Bromo > Lovina: Als je niets wilt bekijken tussen de Bromovulkaan en Bali (zoals bijvoorbeeld Ijen), zou ik er persoonlijk voor kiezen om in plaats hiervan met het vliegtuig te gaan, vanaf Malang of Surabaya naar Denpasar-Bali. Met het OV ben je vanaf Bromo naar Bali minimaal 10 uur onderweg. Lovina zou ik overslaan, maar goed ook dat is natuurlijk persoonlijk en er zijn genoeg mensen die dat wel aanraden.
[/li][li]Kuta: Zuid-Bali is het meest toeristische gedeelte van het eiland. Kuta is bekend om het uitgaansleven, Sanur is wat meer op oudere mensen en families gericht, en er zijn ook rustigere plekken zoals het schiereiland aan de zuidkant. Je zou hier een beetje moeten kijken waar je naar op zoek bent (bijv. drukte en nachtleven, of juist niet).
[/li][/ul]
Met een maand de tijd zou je kunnen denken aan 2 weken Java (1 week Bogor+Bandung+Pangandaran, 1 week Jogja+Oost-Java), 1 week Bali (Kuta+Ubud) en 1 week Gili+Lombok.
Alle vervoer kun je redelijk op het laatste moment regelen, maar voor een vlucht zou ik dat toch zeker een paar dagen van tevoren boeken. Als je vlucht terug naar NL vanaf Jakarta is, dan zou ik de binnenlandse vlucht vanaf bijv. Lombok terug naar Jakarta wel op tijd boeken, voor de zekerheid.
Wow bedankt voor alle tips hier heb ik heel veel aan! ik ga me even verdiepen in Jakarta, hoeveel ik daar wil zien/doen
Was vorig jaar in bangkok/thailand… en vond bangkok wel een must see… Maar als je er 2 dagen bent geweest heb je het ook gelijk voor je rest van je leven gezien.
DUs miss OF bij het begin 1-2 dagen Jakarta, of op het einde van mijn reis nog ff 1-2 dagen Jakarta.
Ik zou ook graag mijn duik certificaten behalen, hebben jullie nog tips waar ik die het beste kan halen?
en het vervoer als trein en bus kan je dus wel een dag van te voren regelen?
En hoe kom je als je op de lokaties zelf bent, bij de ‘‘hotspots’’, kom je daar alleen via excursies te boeken? Of zijn er betere manieren?
In thailand heel veel via excursies gedaan, kwam er zelf nooit uit hoe ik er alleen zou komen maar daardoor ook langs heel veel touristische crap gekomen.
Heb als optie B (kwam een vriendin gister mee) met de vraag waarom ik niet gewoon via shoestring een groepsreis boek, heeft iemand daareveringen mee? de plus en minpunten?
Ik heb niet op al je vragen een antwoord, maar nog wel een paar toevoegingen.
Het probleem van Jakarta is de enorme omvang van de stad (ruim 2x zo veel inwoners als Bangkok), en de drukte van het verkeer. Er zijn best leuke plekken, maar als je er maar kort bent dan is het moeilijk om die te vinden, en sowieso sta je dan de helft van de dag in de file. Als je Bandung aan je route toevoegt dan ervaar je toch een grote Indonesische stad (8 miljoen mensen in Groot-Bandung), maar het is iets meer ontspannen dan Jakarta.
Over het boeken van treinen/bussen. Bij bussen verschilt het heel erg. De echte langeafstandsbussen (denk Jakarta-Bali) kan/moet je vaak wel een paar dagen vooraf boeken, maar bij bussen op kortere afstanden (zoals Jakarta-Bogor) is reserveren vaak niet eens mogelijk. Ik denk dat het voor alle routes die in jouw plan staan wel mogelijk is om op de dag zelf nog een bus te boeken, alleen als je Oost-Java naar Bali toch met de bus gaat kan je het misschien een dag eerder regelen. Bustickets zijn te koop bij een kantoortje bij de busterminal, of in de bus zelf. Treinen kun je een paar dagen van tevoren boeken, maar over het algemeen lukt dat ook nog wel bijvoorbeeld de avond van tevoren of op de ochtend zelf. Tickets voor de trein zijn te koop op de stations, maar ook bijvoorbeeld bij Indomaret minisupermarktjes (die je op elke straathoek vindt).
Om bij de ‘hotspots’ te komen kan je bijvoorbeeld een auto met chauffeur huren (wellicht vooral handig als je anderen ontmoet en de kosten kan delen), een scootertaxi ‘ojek’ nemen, of zelf een scooter huren (maar dan moet je officieel wel een rijbewijs hebben + internationaal rijbewijs, en er zijn genoeg mensen die het je zullen afraden; veel toeristen doen het wel, vooral buiten de drukke stedelijke gebieden, zoals in Pangandaran). Als je bij de echt toeristische plekken bent, zoals in Jogjakarta en je wilt bijvoorbeeld naar de Borobudur-tempel, dan kan je ook makkelijk met de bus.
BEDANKT vor alle tips, ben er even tussenuit geweest. Heel veel problemen gehad in de familie.
DUs ook mn reis word wat later, ik had nu als planning om de laatste week van augustus te gaan (rond de 21e) en dan een kleine maand…
Hoe valt die tijd qua seizoen? en is het in de tijd dat ik dan reis nog ‘‘druk’’ in indonesie? vind het altijd leuk als ik veel mensen tegenkom die ook op reis zijn.
Ga me nu komende dagen er flink in verdiepen weer!
heb al paar leuke sites als www.withlocals.com gezien, hebben jullie nog tips verder? qua tourtjes die je moet doen etc
OK ben iets verder nu, Heb al besloten dat ook dankzij jullie tips, ik Jakarta oversla en direct naar Bandung door te gaan. ALleen hoelang zal ik daar verblijven?
en daarna door naar bogor.
Wil ovor de 1e 1/2 nachten afhankelijk van hoelang ik in bandung blijf een hotel hebben.
hebben jullie qua hotels van al die plaatsen waar ik heenga nog aanraders? en is het goedkoper als je het daar boekt? vind de prijzen die ik online zie nog best prijzig
Nou mn ticket is geboekt, ik vlieg de 21e weg en kom de 22e aan
en verblijf dan exact 30 dagen
voor mn route heb ik nu
> vanaf Jakarta direct naar bogor
Bandung
Pangandaran
yogyakarta
bromo (vulkaar lijkt me prachtig)
… Daarna loop ik even vast, wat zouden jullie aanraden? Zou in ieder geval naar ubud willen, en naar een plaats waar ik mn duik diplomas (PADI) kan halen (las lovina of gili)
en vind het lastig om nu een planning t maken hoelang ik overal zit, zie overal reischema, maar hebben jullie tips hoe ik die kan maken?
Je planning ligt een beetje aan je manier van reizen en wat je belangrijk vindt natuurlijk, maar ik zou gezien je schema tenminste twee weken uittrekken voor Java, bijvoorbeeld als volgt.
[ul]
[li]Bogor 2 nachten (een volledige dag in Bogor zelf, en dan na de tweede nacht een volledige dag om over de Puncakpas naar Bandung te gaan)
[/li][li]Bandung 3 nachten (Bandung zelf, Kawah Putih, Tangkuban Perahu, Ciater)
[/li][li]Pangandaran 3 nachten (strand)
[/li][li]Jogjakarta 4 nachten (Borobudur, Prambanan, Merapi-vulkaan, sultanpaleis, etc.)
[/li][li]Malang/Bromo 2 nachten
[/li][/ul]
Als je niet verder Oost-Java in gaat (bijvoorbeeld Ijen), kan je dan met het vliegtuig van Surabaya naar Bali of Lombok gaan, en dan heb je dus nog twee weken over voor Bali, Gili, Lombok. Ik weet niet hoeveel tijd je kwijt bent aan PADI, maar ik zou denk ik kiezen voor 4x een halve week respectievelijk Lombok, Gili, Ubud en ergens aan het strand op Bali (Kuta of Seminyak als je ‘de kroeg in wilt’, ergens anders als je een rustig strand wilt). Aan het eind kan je vanaf Lombok of Bali terugvliegen naar Jakarta.
Je zou een nacht kunnen ‘besparen’ door een nachtbus of -trein van Jogjakarta richting Malang/Bromo te nemen, als je goed bent in slapen onderweg.
Hey, bedankt voor je antwoord hier heb ik echt ontzettend veel aan!!!
Ben van plan om vanaf Jakarta met de trein naar Bogor te gaan,
de puncakpas, ga je daar met een bus doorheen? Lees het in veel reisverhalen, maar niet hoe ze er doorheengaan.
en dacht inderdaad de nachttrein van yogyakarta naar bromo te nemen
Treinschema Indonesie (neem aan tis een slaap trein zoals ik gewent ben van bangkok naar chiang mai vorig jaar?)
PADI is 4 dagen,
daarnaast ben ik niet echt een strandganger (paar uurtjes einde dag meer) en hou ik wel van actief bezig zijn, had in ubud al veel gezien waar ik heen wou!
Raad je dan alsnog aan die laatste 2 weken, 4x halve week per plaats? En wat zou dan de meest logische volgorde zijn van bezoeken?
Jakarta naar Bogor zou ik niet met de trein doen. Je geeft aan direct naar Bogor te willen (vanaf het vliegveld dus neem ik aan), en dat kan niet met de trein. Er rijden bussen van Damri rechtstreeks van het vliegveld naar Bogor. Gemiddeld gaat er elk half uur een bus, van ongeveer 4 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. Dat kost 55.000 rupiah dus een kleine 4 euro.
Puncakpas: er gaan bussen over heen. Leuker zou zijn als je met auto met chauffeur kan, zodat je onderweg ook kunt stoppen en bijvoorbeeld door de theeplantages kunt lopen, wat bij de vele stalletjes langs de weg kunt eten/drinken (staat bekend daar om o.a. geroosterde mais, gebakken banaan en gemberthee). Maar ik begrijp dat dat misschien te duur is als je alleen bent. Tenzij je anderen in Bogor kunt vinden die datzelfde ook willen…
Slaaptreinen (als in: met bedden) zijn er volgens mij niet, nooit gezien tenminste. De nachttrein Jogja-Malang (Malioboro Ekspres Malam; 20:45 - 4:00) heeft wel ‘executive class’ dus dat is met vrij luxe stoelen en airconditioning.
Over de laatste twee weken: je zou dan bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:
[ul]
[li]Senggigi op Lombok (aan het strand maar met veel mogelijkheden tot uitstapjes in het achterland, bergen, tempels, etc.);
[/li][li]Gili Trawangan voor PADI (behalve strand en relaxen is hier verder vrij weinig te doen, dus de combinatie met PADI lijkt me dan goed - Trawangan is het drukste van de drie Gili-eilanden (maar dat is erg relatief), dus met de meeste backpackers en ook 's avonds veel café’s open e.d.);
[/li][li]en Ubud. Ubud ligt vrij centraal dus je kan veel dingen vanaf daar bezoeken, maar als je echt specifiek bepaalde dingen helemaal in het noorden of helemaal in het zuiden wilt bezoeken is een extra plaats misschien handiger.
[/li][/ul]Met deze volgorde kan je dus vliegen van Surabaya naar Lombok, dan met een bootje van Lombok naar Gili, en met een fastboat van Gili naar Bali. Vanaf Bali gaan tientallen vluchten per dag weer terug naar Jakarta.
Ah das veel beter dan! Ik had via internet lopen zoeken en daar gevonden dat de trein het sneltste was vandaar. Maar een rechstreekste bus vanaf het vliegveld is natuurlijk nog fijner, kan ik gewoon vinden als ik het vliegveld uit loop?
Qua slaaptrein heb ik maar 1 ervaring mee, dat was vorig jaar in thailand naar chiang mai, daar werd alles omgetoverd in stapelbedden en dat sliep heerlijk! Is er miss een andere optie dan een zit slaap trein naar bromo?
Mn planning verder totnutoe is,
van bandung naar pangandaran ook met de bus (40 minuten maar ofzo las ik)
van pangandaran naar yoga ook de bus (iets langer 3 uur, las ook kan met de trein maar daar vind ik weinig over, of iets met een overstap)
voor in bogor wou ik als enige plaats mn slaapplek al reserveren (en met 2 nachten, bedoel je dan 3e dag via de pancukpas naar bandung ? en zon taxi, wat zou daar de kosten dan voor zijn? Want wat je verteld over die tussenstopts lijkt me wel een geweldige ervaring!
denk dat ik voor dit hostel ga, erg leuk aangescheven
Had in bogor ook al n hoop gezien wat ik wou doen
botanische tuinen (plus een tourtje door het paleis)
Pura Parahyangan Agung Taman Sari Gunung Salak (over gelezen was een mooie speciale tempel?)
Mount Gede Pangrango National Park, is dat nou een aanrader?
Nu even verder verdiepen in de plaatsen die je opnoemt voor laatste 2 weken, thanks voor alle tips!
Ga ook zeker een reisverslag en fotos posten na mn terugkomst
en miss als ik moe ben de 1e dag, dat ik dan even ga ontspannen in de dierentuin (Taman Safari Indonesia Cisarua)
Ik heb weer niet op al je vragen een antwoord, maar wel een paar.
[ul]
[li]Bus van Jakarta Airport naar Bogor kan je nemen vanaf de internationale terminal 2, als je buiten komt helemaal naar links lopen (voorbij terminal 2F) naar de busterminal. Bij het loket van DAMRI kan je een ticket kopen (prijslijst hangt er naast) en dan wachten tot er een bus naar Bogor komt.
[/li][li]Bandung naar Pangandaran met de bus 40 minuten heb je verkeerd gelezen. Als je veel gelukt hebt is het 4 uur, maar 6 uur is ook niet ondenkbaar, en als er file staat nog langer. De bussen die op die route rijden zijn van het bedrijf Budiman. Tussen 5:00 en 19:00 vertrekt er elk uur een (vanaf busterminal Cicaheum), en de prijs is 68.000 of 58.000 rupiah, afhankelijk van of het een bus met of zonder airco is.
[/li][li]Van Pangandaran naar Jogja rijdt Budiman ook, 6x per dag. Dat kost Rp. 85.000. Je kan ook met de trein, maar dan moet je inderdaad eerst met een bus van Pangandaran naar het dichtstbijzijnde treinstation in Banjar.
[/li][li]Een auto met chauffeur huren is denk ik zo’n 500.000 rupiah per dag. Het zal waarschijnlijk wel meer zijn als je op een andere plaats eindigt dan je begint, want dan moet de chauffeur natuurlijk ook nog weer terugrijden. Zorg ervoor dat je de trip Bogor-Bandung niet in het weekend doet, want dan staat alles vast met file.
[/li][/ul]
Over het algemeen: plan alles niet te strak. Reizen in Indonesië duurt langer dan in Nederland, dus plan niet te veel dingen op een dag en wees flexibel. Bijvoorbeeld: kratermeer Kawah Putih ligt 50 km ten zuiden van het centrum van Bandung, maar de reis kan best eens 2,5 uur duren (dus 5 heen en terug). Zoiets is dus echt bijna een dagtrip en niet iets om op een ochtend te doen, met dan 's middags nog veel anders. Vergeet ook niet dat het elke dag om 6 uur donker wordt.
Wow, thanks, dit ga ik even allemaal opschrijven! Das inderdaad wel flink stuk langer dan ik opgezocht had, maar goed vroeg vertrekken en dan hopen begin van de middag aan te komen!
Een chauffeur, zou dan zon 35 euro kosten, das wel te doen! Lijkt me heel mooi!
Route •Senggigi op Lombok, •Gili Trawangan en dan Ubud lijkt me ook ideaal.
in ubud had ik vooral de
Saraswati Temple
Tegalalang Rice Terrace
Sacred Monkey Forest Sanctuary
Wat ik nu op de planning heb/lijstje gemaakt van dingen die ik wil zien
van pangandaran naar yoga, is een trein pakken dan niet relaxter ipv bus? ALs ik het goed heb
eerst een bus en dan een trein voor zon lange rit
en van yoga naar bromo, lees ik veel mensen die aanraden om een tussenstop in Surabaya te maken en dan de volgende dag naar bromo?
Haha het lijkt wel alsof we aan het chatten zijn, zo veel berichten hier!
Ten eerste, die link van rome2rio die je stuurt klopt niets van. Pangandaran ligt aan de zuidkust, niet daar aan de noordkust waar die website het op de kaart zet. Ik zou persoonlijk de bus nemen. Als je de trein neemt heb je alleen maar weer gedoe met overstappen. Van Jogja naar Malang (of naar Surabaya) kan je wel de rechtstreekse trein nemen. Mij lijkt Malang logischer dan Surabaya, omdat het dichterbij is.
Nogmaals: wees gewoon flexibel. In Pangandaran kan je de bus regelen naar Jogja, maar als ze daar zeggen dat je beter met de trein kan, waarom niet. Het is goed om goed voorbereid te zijn en te weten wat de mogelijkheden zijn, maar verder zou ik ook gewoon je laten leiden door hoe het daar gaat. Als je vluchten hebt geboekt zit je daar natuurlijk aan vast, maar verder zou ik zorgen dat je flexibiliteit houdt (zowel omdat het vervoer nog wel eens anders kan lopen dan je verwacht, of omdat je een bepaalde plek misschien mooier of minder mooi vindt dan verwacht, en dus langer of korter wilt blijven).
Ik ben een stuk of 10 keer in Indonesië geweest, en 2 jaar daar gewoond.
Paar dagen bij mn vader geweest, gaat het niet goed mee. Gelukkig in goede handen nu.
Sluit ik me bij aan, heb echt zo veel aan je tips, super bedankt!
Ben wel iemand die van plannen houd, maar denk dat het inderdaad meer genieten is op vakantie om alles per paar dagen te bekijken!
Enige wat ik deze week al ga boeken is de laatste dag mn vlucht terug naar Jakarta, Jakarta trekt me niet zo… Dus denk dat ik dan direct daarna door wil vliegen naar nederland.
Nu volgende week zondag vlieg ik weg, route staat! Aan het verdiepen in hostels, maar denk dat ik ze het beste ter plaatse kan boeken?
Dan waarschijnlijk een goeie deal kan maken?
Is het een aanrader om tussen yogyakarta en bromo een tussenstop te maken? Of kan je beter gewoon in 1x gaan?
En ik neem wel aan dat als je zon busrit van 10 uur hebt, de bus wel tussenstops maakt? (drinken? wc?)
Wow, das vaak! Lijkt me ook een erg mooi land, wil er al jaren erg graag heen.