overmoedige route?

Mits ik nog meer dan een jaar heb kan ik wat spelen met routes allerhande…

Als je alles samenstelt enzo lijkt het te lukken…maar op papier lijkt alles te lukken uiteraard…vandaar dat ik hier om raad kom vragen…
In Java sla ik bewust Jakarta over alsook de Botanische tuinen.
Wij zijn beide geen strandtypes en als ik al een halve dag aan een zwembad moet zitten loop ik de muren op…misschien vandaar dat ik hier iets te hevig ben :slight_smile:

here we go:

Brussel - Kuala Lumpur
2 nacht Kuala Lumpur
Kuala Lumpur - Yogjakarta
4 nachten Yogja
1 nacht solo
2 nacht Malang
2 nacht Banyuwangi/ketapang
overzet Bali - Ubud
4 nachten Ubud
2 nacht Denpasar (open)
Denpasar - Labuan Bajo
3 nacht Rinca
Labuan Bajo - Medan
1 nacht Medan
2 nacht Bohorok
1 nacht (rust) ?
Medan - Kuala Lumpur -Brussel

Je bent 3 weken in Indonesie en je wilt 4 eilanden bezoeken. Tja, ik zou me beperken tot 1-2 eilanden.

Heb je gekeken naar de reistijden tussen de verschillende plaatsen? Ik zou eens een Lonely Planet (of andere reisgids) erbij pakken en kijken hoe lang je onderweg bent. Wil je dat echt? De wegen in Indonesie zijn slecht, ik zou rekening houden met een gemiddelde snelheid van 30-40 kilometer per uur.

Van Solo naar Malang is een lange rit, en als je naar de Bromo wilt moet je midden in de nacht op. Ook de trip van Banyuwangi naar Ubud duurt erg lang. Je zegt dat je 3 nachten naar Rinca wilt, maar op Rinca kun je niet slapen. Ik neem aan dat je Labuan Bajo bedoelt? Denpasar zou ik skippen. Niet echt een mooie plaats om te verblijven, dan kan je beter vanuit Ubud of zuid-Bali naar het vliegveld.

Van Labuan Bajo naar Medan is geen directe vlucht. Ik heb de tijden niet in mijn hoofd zitten, maar je hebt vast ergens gevonden dat het mogelijk is. Bagage wordt lang niet altijd doorgelabeld, houd daar rekening mee met overstappen.

Nogmaals, ik zou overwegen dingen te schrappen. Minder binnenlandse vluchten, minder bussen en treinen van binnen en en meer nachten op de zelfde plek.

had hem eigenlijk al zien aankomen, Sumatra was er sowieso al teveel aan.
Kan opteren om de trein van Yogja naar Malang te nemen. (opstaan midden in de nacht stoort ons niet echt hoor.
Heb je een alternatief voor Denpasar, of Ubud blijven als uitvalbasis?

Met vroeg op staan in Malang bedoel ik om 1 uur 's nachts :wink: Dus écht vroeg. Mocht je de dag daarna naar Ijen willen, dan moet je rond 2-3 uur 's nachts op.

Het hangt af van je interesses waar je het beste kan verblijven in plaats van Denpasar. Je kan zelfs gewoon op tijd vertrekken, en in Denpasar verblijven. Ik zou dan wel 5 uur voor de vlucht vertrekken om verkeersdrukte enzo op te vangen.

Wil je dichter bij het vliegveld zitten, dan zijn plaatsen als Kuta, Legian, Sanur, Semiyak enz. opties. Gebruik even de zoekoptie van die forum voor de voors en tegens. Leuke van deze plaatsjes is dat je toch ook strand ziet. Hoort er een beetje bij als je naar Bali gaat.

Je kan de dag voor de vlucht 's ochtends naar het zuiden gaan, en 's middags een trip boeken om de tempel bij Ulu Watu te bezoeken en de kecakdans te zien. Daarna kun je afsluiten met een vismaaltijd bij Jimbarang.

Eén keer opstaan om 12 of 1 uur is niet erg…maar twee dagen na elkaar…liever niet, was daarom dat ik twee nachten telde in Banyuwangi, kan er ook nog een dag aanbreien eventueel en “relaxen”.
ga het alleszins nog eens allemaal herbekijken.
toch alvast bedankt voor je tips

Route aangepast, kan nog aantal dagen inlassen indien nodig.
Is dit haalbaar? suggesties, alternatieve?

Brussel - Kuala Lumpur
2 nachten Kuala Lumpur

Kuala Lumpur - Yogjakarta
4 Nachten Yogja
-Prambanan + balet
-Borobudur
-Dieng Plateau
-Kraton…
Yogjakarta - Surabaya (trein?)
1 nacht Surabaya ??
Surabaya - Probolinggo
1 nacht Probolinggo
-Jeep tour
-Zonsondergang of opgang?
Probolinggo - banyuwangi/Kalibaru
3 nacht
-Ijen
-Alas Purwo NP???

Ketapang - Ubud
5 Nachten
-Monkey Forest
-Ubud Palace
-Pura Taman Saraswati
-fietstocht of trekking mount batur
-Gunung Kawi & Tirta empul …
Ubud - Uluwati
2 nachten Uluwati
-Pura luhur Uluwati
-uitblazen :-))

Denpasar - Labuan Bajo
3 nachten ???
-Komodo

Dag Erickatja,

Een reis is natuurlijk persoonlijk en jullie avontuur, dat gezegd hebbende;)

• Je kunt nog een nacht van yogya afsnoepen, Borobudur en prambanan is prima in een dag te doen (het is geen Angkor Wat oid)
  • Mijn ervaring met Surabaya (yogya-Surabaya met een nachtbusje) was dat het een vrij saaie stad is. Het is een forse havenstad met nog wat restanten koloniaal en musea (wel een leuke shoppingmall overigens, mocht dat je ding zijn). Ik zou dan meteen doorstomen naar Malang (mellow, relaxed en koloniaal), hetgeen een mooie uitgangpsositie is voor de Bromo. Wij zijn na de Bromo naar het treinstation (ik denk Probolinggo in de buurt, geregeld door het Hotel) gegaan en meteen doorgepakt naar Banyuwangi. Het sluit allemaal lekker aan moet ik zeggen en bijna alles is ter plaatse mogelijk :wink:
  • Een klein beetje beachlife mag niet ontbreken (zo is het Jenny ;)), ik vond Seminyak verreweg de leukste plekl (afgezien van de Gilli’s, maar dat is in het Noorden). Niet te druk op het strand en geen overstroming van Aussies (in 2011 althans). Tevens is het op korte afstand van Denpasar, dus voor je exit handig.

Overigens ben ik benieuwd hoe je komodo gaat regelen, ik ga zelf in augustus en ben er nog niet helemaal uit. Met een “cruise” of vanuit LB gewoon met een dagtour.

Succes en geniet van de verschillen tussen Java en Bali :wink:

Robbert

Ik zou persoonlijk niet Borobodur en Prambanan in 1 dag doen. Hoewel het qua tijd vast zal kunnen, lijkt het me zonde omdat het allebei zo gaaf om te zien is, dat je misschien tegen de tijd dat je bij de 2e bent geen zin meer hebt, terwijl als je er op een andere dag naartoe gaat fris tegenaan kijkt. D

e Gili’s zijn overigens niet in het noorden hoor, maar juist in het oosten, dicht tegen Lombok aan.

Goede aanvulling idd, ik kan mij voorstellen als dit je eerste tempelervaring (van de reis) is dat twee dagen ook prima is. Persoonlijk vond ik ze mooi, maar niet mindblowing (wat ik bijvoorbeeld bij ayutthaya/Angkor Wat/pucara oid. wel had).

Potato potatoe, de Gilli’s liggen in het noordoosten :wink:

dank voor de tips
Zullen waarschijnlijk nog veel vragen volgen hoor, zal onze eerste Azië reis worden en hoe meer je leest hoe meer vragen je krijgt :slight_smile:

Yogjakarta ga ik geen nacht afsnoepen, geeft ons tijd om te wennen en kan ik Borobudur en Prambanan op het ‘gemak’ bekijken
Surabaya ga ik aanpassen…dus rechtstreeks naar Malang en Via Problinggo naar Banyuwangi
Op Bali: Seminyak ga ik zeker bekijken.
Komodo ga ik nog een paar zaken bekijken, maar de boot spreekt mij wel aan alsook overnachten op de boot…

In principe heb ik nog een 5 dagen dat ik er zou kunnen insteken…

Is nog lang natuurlijk, maar plannen voor Indonesie is toch best anders dan alles plannen voor de States :slight_smile:
Nog een 100 dagen en dan USA, volgend jaar Indonesië…

Daarnaast zijn in de omgeving van de Borobudur nog tientallen kleinere tempels op de vlakte van Kedu. Wanneer je een auto huurt, of een ojek of becak vanuit de Borobudur, kan je deze ook bezoeken. Daarnaast ontloop je de grote toeristenmassa en zie je nog wat van het leven in midden Java.

(En inderdaad, de Gili-eilanden horen niet bij Bali ;))

Ben de discussie aan het meelezen! Heel interessant weer :slight_smile:
Ik begrijp dus dat je prima vanuit malang Bromo kunt bezoeken en vervolgens door kan naar Probollingo? Weet iemand of dit ook andersom kan?

Via Wereldwijzer app

Als ik me niet vergis heeft Jenny het omgekeerd gedaan. :wink:

In Indonesië kan (bijna) alles. Alleen… Hoe meer mensen iets doen hoe makkelijker het gaat.

Je kan van Malang naar de Bromo. Nadeel is dat je vroeg (1 am) je bed uit moet, maar verder is er geen probleem. Na afloop kun je door naar Ijen, Bali of een andere bestemming, of terug naar Malang. Dat hangt er vanaf wat je boekt.

Mijn eerste bezoek aan de Bromo was van en naar Malang.

Andere optie is dat je vanuit Probolinggo de Bromo bezoekt. Je kan na afloop terug naar Probolinggo (maar daar is niet zoveel te doen), door naar Ijen of een andere bestemming. Als je naar Malang wilt kan dat dus prima, maar de kans is groot dat er niet meer reizigers zijn die tegelijk met jullie die route afleggen. Maar je kan zo een auto met chauffeur regelen die je brengt. Een combi van bus en trein is ook mogelijk (of alleen per bus), maar ik denk dat je dan via Surabaya moet en dat is echt tijdrovend. Dat zou ik niet doen!

Tijdens m’n tweede bezoek aan de Bromo had ik Probolinggo als uitvalsbasis. (En daarna naar Ijen.)

Zie m’n reisverslag voor meer info: www.ikreis.net

Bedankt Jenny, ik had je reisverslagen al eerder gelezen. Erg mooi en informatief trouwens!
Complimenten!

Denk dat het dus handiger is om Bromo te doen vanuit Probollingo en dan door naar Malang. Zouden we zelfs in 1x door kunnen naar Blitar? Of is dat te veel gevraagd? We zitten nl te denken om via de kust (Pacitan) naar Yogya te gaan.

Via Wereldwijzer app

Ik denk dat van Probolinggo/Bromo naar Bllitar erg ambitieus is. Als je perse wilt zal er vast een chauffeur zijn die het hele eind wil rijden, maar ik zet dan vraagtekens bij de veiligheid omdat zo’n chauffeur zelden pauzes neemt.

Plak er gewoon een nachtje Malang aan, en misschien een extra dag. Malang is best een leuke koloniale stad. Ik ben zelf per trein van Malang naar Blitar gereisd, dat is echt een prachtige route!

Ok mooi! Dat is goed om te horen. Veiligheid gaat boven alles en zo’n mooie treinreis is ook geen straf. Bedankt!

Is Blitar - Pacitan wel goed te doen?
Per bus denk ik?

Via Wereldwijzer app