Voor het eerst naar Indonesië. Iemand tips over onze reisplanning?
21 Brussel
22 Medan aankomst 19.00
23 Medan naar Bukit Lawang
24 Bukit Lawang
25 Bukit Lawang
26 Bukit Lawang naar Medan
27 Medan naar Yogy
28 Yogy
29 Yogy
30 Yogy
31 Yogy naar Malang
1 Malang
2 Bromo
3 Banyuwangi
4 Kawa Ijen
5 Pemuteran
6 Pemuteran
7 Pemuteran
8 Ubud
9 Ubud
10 Ubud
11 Ubud
12 Nusa Lembongan
13 Uluwatu
14 Vertrek naar huis
Leuk! Vliegtickets al geboekt?
Je route ziet er wat mij betreft goed uit… alleen de laatste dagen zijn wat kort denk ik, dus ik zou toch wat gaan schuiven of weglaten.
Nusa Lembongan is erg leuk en hier kun je zeker twee volle dagen blijven (in een dag op en neer gaan zou ik niet doen…).
Mogelijk kun je de 25e 's avonds al naar Medan gaan (4 uur rijden) en dan 's ochtends de 26e de vlucht nemen naar Yogya. Wellicht ook een dagje minder in Pemuteran of Ubud?
De tickets zijn al geboekt, dus een dag vroeger naar Yogya zit er niet in.
Ja, ik vreesde al voor de laatste dagen. Tijd tekort
11/8 vertrekken we 's morgens vanuit Ubud naar Nusa L, dus in principe zijn we daar bijna 2 volle dagen. Al moet ik nog eens checken of we daar vroeg kunnen vertrekken, ik zou eens moeten kijken of de uren van de boot online te vinden zijn.
Waarom heb je een dagje in Malang ingepland? Ik ben er enkel geweest om te overnachten en de trip naar Bromo en Ijen te regelen. Het leek mij geen stad om langer te verblijven dan nodig.
Ah het is niet dat jullie een hele dag in Malang gepland hebben. Wij hebben op jullie geplande 1/8 ook de verplaatsing richting Bromo gedaan (na het ontbijt vertrokken). Onderweg bezochten we de Madakaripura waterval. Dus ik zou aanraden onderweg naar de Bromo rustig enkele dingen te bezoeken. En veel slapen zal je niet doen, want het vertrek naar de Bromo is midden in de nacht.
De zonsopgang bij de Bromo is een wonder dat je nooit zult vergeten. Maar wees erop voorbereid, dat er duizenden andere mensen ook voor die optie gekozen hebben.
Naderhand kan je natuurlijk van de rand van de grote krater omlaag en naar de Bromo lopen. Moet je wel goed over lavagruis kunnen lopen. Op de trap naar de rand van de Bromo ligt ook veel gruis.