Tips voor reisschema sumatra - java- bali

Hoi Iedereen,

Wij gaan begin september 2015 18 dagen naar indonesie en hadden hiervoor een volgende planning gemaakt:

1 Amsterdam - kualalumpur - Medan (sumatra)
2 Medan - Tangkahan
3 Tangkahan - Bukit lewang
4 bukit Lewang
5 Bukit lewang - medan - vlucht naar yogojakarta (java)
6 yogoyakarta
7 yogoyakarta - pangadaran
8 pangadaran
9 pangadaran - yogoyakarta.
10 yogojakarta - bromo
11 bromovulkaan - kalibaru
12 kalibaru - sukamade
13 sukamade - kalibaru
14 kalibaru, kawa ijen - oversteek naar bali
15 bali
16 bali
17 bali
18 bali-kuala lumpur - amsterdam

Ik weet het een vrij vol schema. Nu ik het opschrijf lijkt het me wel druk maar we willen ook graag veel zien en doen:

Iig zwemmen met olifanten (vandaar tankahan)
orang oetans spotten (bukit lewang, maar twijfel ook ketambe leuker/logischer is)
een vulkaan natuurlijk
duiken bij nusa penida op bali
pangadaran met green canyon lijkt ons heeel mooi maar is het het reizen waard?
Schildpadden bij sukamade lijkt ons een belevenis maar hebben we niet al teveel jungle gezien met tangkahan en bukit lewang?

Is dit schema te druk, is het te bereizen?

Heeft iemand andere tips?

Alvast allemaal bedankt voor jullie hulp!!

Ik vind het schema veel te druk.

• Ik mis een moment waarop je kan acclimatiseren aan het begin van de reis. Eerste dag tropen is best vermoeiend.
  • Ketambe is absoluut authentieker dan Bukit Lawang. Maar zonder het vliegtuig te nemen is het bijna niet in een dag te bereizen vanuit Medan
  • Ik zou inderdaad Pangadaran schrappen. Vergeet niet dat je vanuit Yogya al snel meer dan 5 uur onderweg bent.
  • Ik vind je tijd in Yogya veel te kort. Ik zou er minstens 3 dagen blijven, bij voorkeur zelfs 4 dagen. Nu heb je één dag om de stad te verkennen (is niet veel) en heb je geen tijd voor bv. borobudur, prambanan en dieng.

Bij deze meer tips over reizen in Indonesië op kjjn persoonlijke website: IkReis - Route Indonesië: de leukste voorbeeldroutes (verder dan Java en Bali)

Helemaal eens met Jenny. Het lijkt mij geeneens te kort, maar gewoon bijna onmogelijk. Wij zijn ook geen hele relaxte reizigers maar dit lijkt me zonde!

Misschien kun je kiezen voor of Java of Bali. Of als je perse beide wilt doen het houden bij yogya en van daar doorvliegen naar Bali. Vergis je met name niet in de reisafstanden op Java!

Yogja is een geweldige stad en verdient min. 3 nachten. Ijen vonden wij vele vele malen mooier dan de Bromo in hoogseizoen. Wij hebben de zonsopgang amper kunnen zien, we hebben wel veel mooie hoofden op de foto :wink: bij de ijen stonden we met ong 20 man aan de krater! In deze planning zou ik Kalibaru helemaal overslaan.

Wij hebben in 30 dagen tijd bewust niet gekozen voor Sumatra, Midden + oost Java en Bali omdat dit te vol werd… Voor 18 dagen lijkt het me daarom écht te veel.

Succes met plannen en maken van keuzes!