Sumatra, Java, Bali 3 weken

Hallo,

Ik ga met mijn vriend in mei 3 weken naar Indonesie. We komen aan op Medan en vliegen terug vanaf Bali. Ik zou graag wat tips willen over de invulling en vervoer.
In Sumatra willen een weekje doorbrengen en willen we de jungle in (het liefst ook slapen), de orang oetans zien, naar het Tobameer en eventueel met olifanten op stap. Gezien de hoeveelheid activiteiten in korte tijd, leek het ons handig om dit georganiseerd te doen. Nu kunnen we hier geen aanbieder van vinden, weet iemand een organisatie of gids waar je dit kan boeken?!

Voor Java en Bali hebben we nog geen concrete plannen en wensen, alleen dat we de laatste dagen op Bali lekker willen chillen. Dus alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt.

Groetjes, Sanne

Hoi Sanne,

Wij gaan in augustus ook naar Sumatra en Bali.
We hebben al met een paar org. heen en weer gemaild.
Wij gaan 7 dagen naar Sumatra; de oerang oetangs en Tangkahan/ Gunung Leuser park. Wij hebben al wel e.e.a. uitgezocht maar nog geen ervaring ermee… we hebben de reis nog voor de boeg…

Footprinttravel.nl heeft allerlei bouwstenen, ook zelf aan te geven wat je wilt doen. Zij bieden alleen het Deli River hotel niet aan ( leek ons een goede plek maar zij vinden het te ver uit het centrum dus vandaar dat ze deze niet in het pakket hebben) En je moet er eig. minimaal een bouwsteen van 7 dgn boeken.
tours@trijaya-travel.com is ook een org. waar je kunt boeken. ( eig. van Deli River hotel in Medan, kan ook gewoon in het nl, eigenaar is nl)
Wij moeten zelf ook nog helemaal verder gaan uitzoeken waar we dit het beste kunnen gaan regelen.
Je kunt schijnbaar ook met een " travel", rechtstreeks vervoer. Is waarschijnlijk nog voordeliger.
Hier op forum zijn nog wel meer organisaties te vinden en je kunt ook kijken op tripadvisor bij Sumatra ( tours)

3 weken Sumatra, Bali en Java lijkt mij trouwens wel kort.
Wil je in Sumatra naar de oerang oetangs, olifanten en ook het Toba meer zien ben je hiervoor haast wel 9 dagen kwijt, kwamen wij achter. Plus misschien voor en na de rondreis nog een nacht in Medan. Wij laten dus het Toba meer achterwege. Anders hebben we geen tijd meer voor de Gili’ s en nog wat van Bali te zien. (+ 2 nachten Kuala Lumpur voor de terugvlucht naar NL)

drie eilanden in drie weken is absoluut onmogelijk!

gezien je interesses zou ik kiezen voor een kleine twee weken Sumatra, en dan afsluiten op Bali. als je zon, zee en strand zonder stappen met weinig alcohol wilt dan kun je ook afsluiten op Pulau Weh (Noord-Aceh).

Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad kort, dus we moeten heel selectief zijn in wat we gaan doen. Ik ben vandaag op zoektocht gegaan naar de plekken die we echt willen zien. We hebben besloten om niet heel Java door te reizen maar vanaf Sumatra op Yogyakarta te vliegen. We willen namelijk in ieder geval naar de Borobudur en Bromo. Op Bali blijven we maar een paar dagen om even bij te komen voor we weer naar Nederland terug vliegen.
Voor de jungle trekking heb ik deze site gevonden: http://sumatra-ecotravel.com. We gaan denk ik de 2 dagen tour doen, dan kunnen we ook nog naar het Toba meer. Maar ik twijfel daar nog wel over, wil niet al te gehaast over Sumatra crossen.

Groetjes, Sanne

Denk dat je misschien rekening moet houden dat het reizen in indonesie meer tijd vraagt dan in europa. Ik ga ieder 7 maanden naar sumatra en binnenkort dus weer. jammer als je niet de Toba Meer kan doen. Het eiland Samosir is toch heel bijzonder. Maar goed, je moet inderdaad kiezen.
Ik ken het Toba Meer goed omdat wij een weeshuis op Samosir hebben en ik daar vaak werk.

Trouwens je kunt zonder ‘organisaties’ gewoon naar Bukit Lawang( voor de orang utans) en daar gidsen aanspreken. Wel onderhandelen hoor anders wordt het erg duur!!! Ik heb die tocht ook al gedaan met mijn zoon van 7 jaar en drie vrienden. Wij gaan het weer doen in april dus!!!
Reken dat je ook zeker een nacht daar in het hotel moet en dan nog een nacht dus in de jungle. en als je dan verder wil die dag nog zeker ook een nacht in Medan voor de terug weg; Dus eigenlijk als je twee dagen in de jungle wilt zijn, dan moet je bijna 4 dagen rekenen. En als je het vliegtuig moet nemen dan ben je gewoon 1 dag verder.

Bekijk het niet als ‘verloren’ tijd de tijd die je gebruikt om te reizen. Wat veel mensen voelen!! Maar bekijk het als een mogelijkheid om andere dingen te doen. Dan raakt je niet zo snel gefrustreerd van al dat wachten en reizen. Wij zijn het zo gewend dat het hier alles zo snel en soepeltjes gaat dat de manier van leven in indonesie je kan frustreren omdat het daar ‘anders’ aan toe gaat.

Het feit dat je een ware ‘cultuur’ schok krijgt is niet te verwaarlozen. Ik organiseer zeer regelmatig reizen en ik zie dat dus steeds weer terugkomen. Ook al bereid je je goed voor door te lezen of te diskusieren, maar toch is het heel anders als je daar daad werkelijk ben.

Reizen in indonesie of Asie laat je zien wie je werkelijk ben en hoe je reageer op de gebeurtenissen, vaak gebeurtenissen waar je niet op gerekend hebt. De woorden: tolerant, flexibel en geduldig krijgen dan een ware invulling!! Het is heeeeel erg leerzaam.

Ik wens julllie in ieder geval heel veel plezier en hoop dat jullie genieten!!!

Sylvie

Hallo Sylvie,
Hoe zijn jullie zonder organisatie naar Bukit Lawang gegaan? Bus, taxi, travel? En wat kost dat ongeveer?
Ik heb wel verschillende prijzen binnen inmiddels, nu nog even naast elkaar te leggen en vergelijken.
Wij willen vanuit Medan 2 nachten B.L., dan door met de Jeep naar Tangkahan (hier 2 nachten) en dan weer terug naar Medan voor 1 nacht.
Heb je verder nog tips voor een stop onderweg ( ergens iets bezichtigen) of is er op deze route Medan - BL en Tangkahan - Medan verder weinig?

Ik heb een travel van Samosir naar BL genomen, en daarna een Bemo van BL naar Medan.

Van BL naar Medan kostte geloof ik 4 euro. De travel naar Samosir is ongeveer 150,000 rp (afhankelijk van het aantal mensen.) Tussen Medan en BL is weinig te zien. Veel plantges.

De trekking kun je werkelijk overal regelen, prijzen staan vast. Omdat ik al een langere trekking in Ketambe heb gemaakt, heb ik het niet in BL gedaan. Ketambe is een aanrader voor mensen die tijd hebben!

Het eerste gedeelte weg tussen Medan en Bukit Lawang. Waar vroeger alleen oerwoud was…:frown:

hoi Jollyjuttie,

Ik denk dat je ‘planning’ aardig uitvoerbaar is. Tussen Medan en BukitL. is niet veel. Jammer dat jullie Samosir niet aandoen. Want dat is ‘Batakland’ en de batak bevolking is in Sumatra erg belangrijk. Op Samosir vindt je daarbij nog dorpen die leven zoals wij hier 50 jaar geleden. Ons weeshuis is op dat eiland, in het hoofdstad Pangururan.

Kijk op de site: www.sitinoraiti.com
taichi-labeautedugeste.wifeo.com

Aha…
Tja, dat was inderdaad even een keuze… Het leek ons jammer om de gili eilanden & Lombok te missen… We wilden de internationale vlucht boeken, hebben deze naar Denpasar retour met een tussenstop in Kuala Lumpur.
Deze hebben we al geboekt dus we moeten de dag ervoor wel in KL zijn… Wie weet… Samosir ooit een andere keer… Daarnaast is rond die tijd net het suikerfeest… volgens internet 19 augustus. Als we naar het Tobameer zouden gaan zouden we ong. de 19e /20e een vlucht moeten hebben vanaf Medan en dus rond de drukte van het suikerfeest moeten reizen vanaf Samosir naar Medan. Heb gelezen dat het dan erg druk zou zijn en veel verkeer vast staat… hier hadden we niet zoveel zin in dus maar gekozen voor de gili’ s en Lombok (ook in Lombok vast traditionele dorpjes te vinden)… We onthouden Samosir voor misschien een volgende keer…
Heb de site van het weeshuis nog even bekeken, goede site en goed werk…

Dank je wel voor de complimenten! Wanneer je volgende keer langs wil komen op het weeshuis, dan graag!

Inderdaad reizen net voor het suikerfeest is een beetje lastig en zeker voor medan.

In ieder geval veel reisplezier!!
Sylvie

Hoi,

Dit is onze planning voor Sumatra, wij hebben 5 weken Indonesië.

Wij gaan van 28 juni tot en met 5 augustus naar Indonesië. Kijken er alvast naar uit en zijn alles rustig aan het plannen. Hier gebruiken we de informatie van tientallen sites en voor de hotels kijken we steeds op agoda.Com.

Onze eerste week bestaat uit:
27/6 vertrek met lufthansa vanuit brussel naar Singapore, voor 1156 euro voor 2 personen all-in.

28/6 aankomst singapore 15u
Vlucht Singapore naar Kuala Lumpur 19u,aankomst 20u, overnachting in Tunes hotel aan de luchthaven, 40 euro voor 2 personen voor één nacht. scheelt ons een dure overnachting in Singapore.Vlucht was 70 euro,vlucht zelf was 0 euro,maar tax van Singapore lag er hoog. We vliegen met air asia, reeds goede ervaring mee.

29/6 Vertrek Kuala lumpur naar Medan, Vliegen voor 60 euro met twee personen om 13u,komen aan om 15u en zijn dan eindelijk in indonesië. Ik heb alle opties vergeleken en dit bleek de goedkoopste manier om te vliegen van Singapore naar Medan ( sumatra). Bovendien was er geen vlucht die vloog van van Singapore naar Medan nog zo laat op de avond.

• Die avond slapen we in een fijn hotel, 4 sterren voor 35 euro voor 2 personen. De ochtend nadien vertrekken we naar Bukit Lawang.

30/6 vroeg in de ochtend met het openbaar vervoer naar Bukit Lawang, hier twee nachten verblijven en de oerang oetangs bekijken en bezoeken. We overnachten hier in een lokaal hotel. Hierdoor slapen we voor 15 euro per nacht voor 2 personen in een erg fijne en unieke plaats.

1/7 verblijf en dag Bukit Lawang.

2/7 Vertrek van Bukit Lawang naar Tangkahan olifanten resort. Hier verblijven we ook 2 nachten.

3/7 verblijf Tangkahan.
4/7 vertrek Tangkahan naar Medan openbaar vervoer. ( 2 euro de rit)

overnachting in Medan.

5/7 vroege vlucht van Medan naar ??? wss Jakarta en dan heel Java bezoeken… ?

Eindigen onze vakantie met 5 dagen Kuala Lumpur.

Iemand nog wat toffe voorstellen ?

Groetjes,
Jonathan & Christine

De voorstellen hangen sterk af van de interesses van de reizigers. Ik begrijp dat jullie in sumatra dus alleen de orang utans en olifanten gaan bezoeken?
sumatra heeft zoveel meer dan orang utans en olifanten!!!

Zo ook voor Java, wat vinden jullie interessant aan Indonesie???

Hoi,

Wij hebben vorig jaar een maand maleisië gedaan en we wouden dit jaar terug naar Azië gaan. Tuurlijk heeft Sumatra veel meer te bieden als olifanten en oerang-oetangs,maar we moeten keuzes maken en hebben daarom voor in Sumatra dit vrij voor de hand liggende parcour gekozen.

We zoeken in Indonesië meer natuurlijk en cultuur dan in Maleisië, maar tegelijk willen we een aantal pracht stranden bekijken en hier en daar eens snorkelen.

We dachten aan Java omdat je daar vulkanen,cultuur, natuur,… Alles in één hebt zo lijkt het ?

Het is echt moeilijk kiezen allemaal. Het is net als in sumatra, als je één ding kiest,dan laat je wel tientallen andere mooie dingen liggen.

We zoeken nu naar het mooiste schema waarbij we het minste tussenvluchten moeten nemen,want daar verlies je toch wel wat tijd mee natuurlijk.

Jij al ervaring met Indonesië ?

Groetjes

Jonathan & Christine

Als je niet wilt vliegen, dan kun je voor cultuur, natuur en vulkanen ook op Sumatra blijven.

Je vindt op Sumatra weliswaar geen oude tempels als op midden- (en oost-)Java, maar wel de zeer interessante cultuur van de Karo en Batak. Bij Bukittinggi vind je weer andere volkeren.

Vulkanen zijn er ook veel in Sumatra. Ik heb zelf de Sibayak bij Berastagi beklommen, maar er zijn er zo veel meer! En je vindt er echte rust op een vulkaan, dit in tegenstelling tot de toeristische Bromo.

Natuur… Je kan olifanten en orangutans zien, en jungle trekking maken bij bijvoorbeeld Bukit Lawang en Ketambe (ik vind die laatste plaats mooier). Je kan kanoenen op het Toba meer. Je kan prachtig duiken en snorkelen bij Pulau Weh, maar ook bij bijvoorbeeld Pulau Nias.

Ik ben helaas ‘maar’ 3 weken op Sumatra geweest, en ik heb lang niet alles gezien wat ik zou willen zien. Dit jaar staat een ander deel van Indonesie op het programma, maar de rest van Sumatra komt beslist nog een keer!

Bij deze mijn reisverslag van Sumatra:

En van Java:

Hi Sanne, hoe gaat het met de voorbereidingen? Ik vertrek 29 maart naar Indonesie (vlucht naar Medan en vertrek 28 april terug vanaf Bali), ben ook druk bezig met de planning van mijn reis! Ik lees met jullie mee… Veel plezier met de voorbereidingen!

Hoi,

Bedankt voor je tip en reactie ! Het is zo moeilijk kiezen,en ik ben bang dat je zoveel mooi’s mist. De eerste route om sumatra hebben wij nu al vast gelegd, wij houden niet echt van het gewoon reizen en we zien wel waar we uitkomen. We zoeken altijd een combinatie tussen avontuur, maar ook de luxe van weten waar je kan slapen enzo. Maar ik heb inderdaad ook al eens gekeken eerst om langer te blijven op sumatra, van de vulkanen wist ik al, zou dan langs het meer en de waterval willen gaan, maar vond het dan wat vast lopen de route… omdat je dan weer tijd zou verliezen om naar medan te gaan leek het me uiteindelijk beste om ineens over te vliegen van medan. Maar als jij een ander idee daar over hebt ? Het meer lijkt me zoiezo super…

ik kijk meestal op een aantal bouwstenen websites wat hun programma is en kopieer hier delen uit ( vb: Indonesië » Ontdek op jouw manier | Riksja Travel)

Alle tips zijn meer als welkom alvast !

x

Hoi,

Iemand ervaring met Kano varen op het Toba meer?

Zouden graag toch wat langer op Sumatra blijven en hebben prachtige foto’s gezien van groepen die het Toba meer bezoeken met Kano’s ?

Groetjes

x

Ik heb dus in een kano gevaren op het Toba meer. Alleen is mijn telefoon met de adresgegevens van de persoon die het regelde later die vakantie verdronken… Dus daar kan ik je niet aan helpen.

Was wel de moeite waard!

Ah super ! Prijs - kwaliteit verhouding zit wel goed ? Wij zouden dan zo een paar dagen aan het meer verblijven, een dag kano varen ofzo? Hoe werkt dat juist? reis je van de ene plaats naar de andere in groep… Ziet er alvast super mooi uit allemaal.

bedankt voor je snelle reactie !:vak02: