Sumatra: een populaire bestemming?

Gezien de weinige reacties op het Sumatra reiscafé lijkt het wel of iedereen eraan voorbij reist om maar z.s.m. op Bali in de zon te gaan liggen bakken.
Degenen die dat doen missen wel een eiland met een prachtige natuur, met nog veel ongerepte plekken…

Trek er op uw volgende reis naar het verre oosten eens tien dagen voor uit en ontdek een ander Indonesië…:zon02: Krijg je nooit spijt van.

In de meeste gevallen gaan de mensen naar Java,Bali ,Lombok en Sulawesi.
Ook de nederlanders.
Mensen met een beetje binding met Indonesia zoals kinderen van mensen die daar waren “geweest” (plantage, mijnbouw, dienstijd etc) gaan eerst naar de oostelijke deel van Indonesia.
Qua % zijn de mensen met een beetje binding met Sumatra ook niet zo veel.
De infrastructuur zoals wegen en hotels , restaurants zijn ook niet zo uitgebreid zoals op Java, Bali etc.
Dit geldt alleen in de kleinere steden.

Qua natuur is Sumatra en de kleine eilandjes zoals Mentawai (surfen) heel erg mooi .
Zie :

(ben niet daar geweest)

De inwoners van Sumatra zijn ook niet zo opdringerig vervelend als de Javanen en Balinezen, ook een stuk opener en directer in de omgang. Een verademing.

Begrijp niet in welke context ik dit moet plaatsn.

Je heb hier over inwoners van Sumatra ?
Voor zover ik weet zijn er verschillende " volkeren" in Sumatra , met verschillende talen en verschillende “hebbelijkheden” .

Als het een verademing is , dan vraag ik me af waarom er weinig (??) Nederlanders daar komen ?

Het gebeurd vaak dat u iets niet begrijpt, we mogen gerust aannemen dat dit is veroorzaakt door het vergeten van uw hersens in die huurauto enige tijd geleden. Overigens zou de opmerking dat de ontmoeting met Sumatranen, want zo heten de inwoners van dat eiland toch, een verademing is, als een stimulans tot toerisme naar dat eiland beschouwd moet kunnen worden. U zou dat toch moeten kunnen beamen nu u zelf, na -tig keren Indonesia bezoek eindelijk na 40 jaar eens 10 dagen (per huurauto :D) in Sumatra bent geweest. De rest van Indonesia gaat u op deze manier nog eens 350 jaar kosten. Laat ik de hoop uitspreken dat Allah u een lang en gezegend leven heeft gereserveerd. Amin :smiley:

Dat was nu juist waarom ik dit draadje ben begonnen…:dag: Hoe komt het dat bijna de meeste toeristen die Indonesië bezoeken Sumatra overslaan.

Je zou eens jouw kennis moeten verdiepen in plaats van iemand te spelen die zogenaamd alles weet. Tot het midden van de 90’er jaren was Sumatra een populaire toeristische bestemming, vooral het Tobameer. Er waren zelfs rechtstreekse vluchten vanaf Amsterdam naar Medan, uitgevoerd door de Garuda en KLM. Maar wat gebeurde er echter, in Medan dachten dat er uit die vliegtuigen wandelende portemonnees stapten die je alleen maar open hoefde te rippen. Het gevolg was dat Medan en het Tobameer een zeer slechte naam kreeg… De vluchten werden gestaakt en is het toerisme in die streek geheel in het slop geraakt Het gevolg was dat ook Padang en Bukittinggi veel minder (zeg maar bijna geen) toeristen ontvingen. Nou bent u de laatste die zal erkennen dat er in Indonesië op het gebied van het toerisme de meest grove en stomme fouten zijn en nog steeds worden gemaakt omdat u zelf te stom bent om dat te onderkennen. Ook dit jaar zal het aantal toeristen weer achterblijven bij de ramingen, die Indonesiërs zijn gewoon te stom om goede promotiecampagnes in elkaar te zetten. Semua baik-baik toch, overigens waarom heb jij er 40 jaar over gedaan om eens van het geijkte karrenspoor Java-Bali af te wijken, jij hebt toch helemaal nooit iets gezien van je eigen land, je heb het veels te druk met ouwehoeren. Ik ben in de 90’ er jaren heel veel in Sumatra geweest heb het hele eiland gezien, maar al jaren kom ik er niet meer. Ik wil mijn mooie herinneringen in tact houden en nu mijn kostbare tijd en krappe budget aan de onbekende gebieden in Oost-Indonesië besteden, tot dat het daar ook verziekt is. Ik schat dat dit nog 5 jaar gaat duren. Dat zal niet door het toerisme zijn maar door exploitatie van de natuurlijke bronnen, lees leeg trekken en de vervuiling. Ach dan ga ik met pensioen en mijn memoires schrijven v/a 2014.

Medan, Malaysia Airlines € 527.00

1 april 2010 t/m 24 juni 2010

Deze pagina bestaat niet meer

:smiley:

So sorry :chin:, hier een voorbeeld (is inmiddels €3,50 :slapen: )duurder :
**Heenreis **
01 Apr 2010 MH 17 Amsterdam **Kuala Lumpur **12:00 06:05
02 Apr 2010 MH 860 **Kuala Lumpur **Medan 08:25 08:25

**Terugreis **
29 Apr 2010 MH 865 **Medan ****Kuala Lumpur **17:45 19:45
29 Apr MH 16 **Kuala Lumpur ****Amsterdam **23:55 06:35

ticketprijs volwassene € 530.50
service charge per volwassene € 20.00 | totaalprijs € 550.50

€550,50 Malaysia airlines klik hier

Hallo,
Wil jij even reageren op berichtje over populariteit Sumatra.

We (gezin, 3 kinderen) willen graag naar Sumatra vooral voor de natuur (jungle, oerang oetans en olifanten) maar heb nog heel wat vragen.

• Hoe is de situatie op dit moment op Sumatra. Is het veilig genoeg daar heen te gaan.
  • Is het nodig een gids vooraf te boeken. Ieder zijn keus natuurlijk maar als wij met 3 kinderen daar ter plekke nog een gids moeten zoeken kost dit natuurlijk relatief veel tijd. Heeft iemand nog een goede tip voor een gids die leuk met kinderen (12 jr. en 2x 11jr.)omgaat en een goede auto heeft?
  • is het nodig vooraf een slaapplaats te boeken, zit alles vol in augustus?
  • is een jungle tocht bij Bukit Lawang de moeite waard en wat is lang genoeg?

Het zal vast al eens genoemd staan op deze site maar vindt het toch handig hier een reactie op te krijgen.
Alvast dank!

Misschien worden een heleboel vragen al beantwoord als je even hier leest. Als er dan nog vragen open blijven wil ik, voor zover het mij mogelijk is, antwoord geven.

[quote=“Lientje65, post:11, topic:62292”]

Is het veilig genoeg daar heen te gaan. V.w.b. Aceh weet ik het niet.

• Is het nodig een gids vooraf te boeken. Ieder zijn keus natuurlijk maar als wij met 3 kinderen daar ter plekke nog een gids moeten zoeken kost dit natuurlijk relatief veel tijd. Heeft iemand nog een goede tip voor een gids die leuk met kinderen (12 jr. en 2x 11jr.)omgaat en een goede auto heeft? Gidsen zijn er in overvloed en dat kost echt geen uren om er een te vinden.
  • is het nodig vooraf een slaapplaats te boeken, zit alles vol in augustus? Zeker niet op Sumatra, er zijn maar weinig toeristen daar.
  • is een jungle tocht bij Bukit Lawang de moeite waard en wat is lang genoeg? *Zie mijn vorige posting.[/*quote]

Voor ik jullie vragen kan beantwoorden kan zou ik wel willen weten wat jullie plannen zijn. Waar naar toe en hoe. Sumatra is echt heel erg groot. :slapen:

Hallo,

Heb je verwijzing gelezen maar helaas niet echt concreet de antwoorden op mijn vragen gekregen.
Zou je toch een poging willen doen…

Een goede plek op te vertoeven in Bukit Lawang is “Bukit Lawang Eco Lodge” zie hier.
Kindvriendelijke gidsen? Een gids is altijd heel vriendelijk als hij/zij maar geritsel van bankbiljetten hoort.:chin:

Om meer vragen te kunnen beantwoorden zul je toch concreter moeten aangeven wat de reisplannen zijn: waar naar toe, hoe lang enzovoorts. Anders wordt het een algemeen verhaal zoals ik al aangaf in een vorige posting. :nod:

Ik zit te twijfelen om bij malaysia airlines te boeken dit scheelt namelijk 200 euro.
Wie heeft hier goede ervaring mee?
tips?

Prima te doen met Maleysia. Vluchtnr MH17 vertrekt iedere dag
om 12:00 van Schiphol naar Kuala Lumpur. 3 uur overstaptijd en dan nog uurtje vliegen naar Medan.

Je kunt ook erg goedkoop met AirAsia vanaf Kuala Lumpur naar Medan vliegen. 45 minuten in het vliegtuig. Dan kun je bv eerst een stukje Maleisie doen, en daarna bijvoorbeeld Medan -> Berastagi -> Lake Toba en dan eventueel nog verder. Wij vonden Sumatra (en dan vooral Lake Toba en omgeving) echt fantastisch. Heerlijk sfeertje, fijne mensen en lekker eten.

Hoi! Ik ken eigenlijk alleen Bukit Lawang en Tangkahan en ik heb jungle, orang oetangs en olifanten gezien :slight_smile:
Ik ben zelf op een behoorlijk zware jungle trekking geweest maar volgens mij heb je verschillende routes, ik heb nml ook mensen trekkings zien doen die al behoorlijk op leeftijd waren en die konden het ook aan. Zeker een mooie ervaring, orang oetangs en andere aapjes zijn te zien in Bukit Lawang, makakes lopen ook om je guest house heen.Wel erg belangrijk is een goed profiel onder je schoenen te hebben. Aanrader als je met kinderen bent is Tangkahan, hier kan je olifanten wassen en rijden, heel leuk. Er zijn ook baby olifantjes te zien en hier kan je ook verblijven. Dit is ong 2-3 uurtjes met de auto vanaf Bukit Lawang.
have fun!

Helemaal mee eens ,Sumatra heeft zoveel te bieden en is ongerepter en authentieker dan Java ,waar al veel in cultuur is gebracht. denk maar aan de Batak volken rond het Toba meer en de Minangkabau rondom Bukit Tinggi
Locaties als het Toba meer,Karbouwengat ,Harau vallei en het Maninjau meer rondom Bukit Tinggi zal je in Java niet vinden.