Sumatra tips?

Hallo,

We zijn in 2005 met onze kinderen op Bali, Lombok en Gili Air geweest en willen komend jaar graag naar Sumatra en als afsluiting nog een weekje naar Bali want dat blijft altijd leuk. Graag hoor ik van de kenners wat ik nu absoluut moet doen. We hebben 2 weken voor Sumatra. AFgelopen jaar zijn we naar Borneo geweest en hebben daar uiteraard een jungletrek gedaan en naar Sepilok Orang Oetang Rehabilitation center geweest maar toch willen we dat als het even kan graag weer doen op Sumatra. Ook twijfelen we of we ons niet moeten beperken tot 1 week het noorden doorvliegen naar Java en via Bandung naar Yoga te trekken. Dit hebben we zelf 20 jaar geleden al gedaan maar toch wel leuk om ook aan de kinderen te laten zien.
Alle tips zijn welkom.

gr. Elma

Hoi Elma,

afgelopen zomer hebben we een jungletrek bij Bukit Lawang op Sumatra gedaan. Super ervaring! Was ook voor ons de tweede keer, maar het blijft zo mooi! (ik kan je het adres van onze gids mailen, als je wilt)
Wanneer je 1 week op Sumatra verblijft zou ik naar Medan vliegen, vervolgens naar Bukit Lawang voor de jungletrek, daarna via Brastagi naar het Tobameer, om vervolgens weer terug naar Medan te gaan. Dan heb je je week wel opgevuld. Ik ben ervan overtuigd dat het de moeite waard is om nog verder door Sumatra te reizen, afgaande op verhalen van anderen, maar dat heb ik zelf (nog) niet gedaan, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Ik weet niet hoeveel weken jullie in totaal hebben, maar je moet er wel rekening mee houden dat je best veel tijd kwijt bent met reizen, zeker wanneer je ook nog naar Java wilt. (Medan-Bukit Lawang duurt 3 uur, Medan-Tobameer 5 uur en Tobameer-Bukittinggi 15 uur volgens de Lonely planet)
Als dit de laatste keer is dat jullie (voorlopig) naar Indonesië gaan, zou ik toch zeker ook nog naar Java gaan. Het is sowiezo leuk om de verschillen per eiland te ervaren. En de Borobudur moet je eigenlijk toch wel gezien hebben als je in Indonesië bent geweest…

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Groetjes, Raoul

Hallo Elma,

Tips,

Wat wij vaak doen is richting Berastagi, daarna richting Perapat. Ik heb dit per bus en per auto meegemaakt. Mijn ervaringen met de bus waren niet zo leuk. Ik moest namelijk letterlijk OP de bus zitten. (dit was een goedkope optie) Natuurlijk heb je ook andere alternatieven;

Ik weet dat er bij simpang glugur veel bussen staan die richting ( Jalan. J.Sudarso) Dat is de weg tussen Belawan/Medan. Daar heb je ook een loket waar je moet betalen/reserveren. Nu weet ik het niet helemaal precies meer. Enfin, een reis van Medan/Berastagi/Perapat betaalde ik daar 4.50 euro, 50.000 rupiah. Erg goedkoop dus. Vanaf daar kan je dus ook richting anderen plaatsen gaan, Bukit Lawang, Padang, Toba meer, et cetera. Mijn ervaring is dus vanaf hier een bus pakken richting de plaatsen van hierboven. Dit is een vrij bekend bus station! Het is wel even rijden om vanaf Polonia daar te komen.

Als je wil kan ik jouw nog meer tips geven over Medan/vervoer.

http://www.ketut.nl/foto/albums/2004/IMG_0311.JPG

“Natural air conditioning”
Genomen vlakbij Berastagi :biggrin:

Precies:lol::lol:

Hallo,

Ik heb dus al begrepen dat de afstanden niet alleen lang zijn maar dat de wegen niet zijn zoals op Bali bijvoorbeeld. Wel spannend boven op zo’n bus. AFgelopen jaar op Borneo bovenop een platte kar op de trein gezeten, geweldig tot het enorm begon te hozen. Is 14 dagen voor west en noord sumatra genoeg en is dit ook de moeite waard. Of misschien alleen noord doen en doorvliegen naar Java voor een stukj Java. We hebben 4 weken maar we beginnen met een stopover van 2 a 3 dagen in DUbai en daarna nog 2 dagen in Kuala Lumpur. Vandaar met Air Asia naar Medan. Tenminste zo zijn de plannen nu. Mochten jullie nog dingen te binnen schieten hoor ik ze graag.

gr.Elma

Je kan ook via Medan richting Pantai Cermin. Dat is ook mooi om te zien. Daar heb je een mooi stukje strand, zwemmen is dan wel niet zo lekker daar. Maar je hebt daar elk weekend evenementen, karaoke, eten/drinken, shows, feesten. Je moet het niet zien als in Nederland, daar doen ze het op hun manier:paranoid: Je kan daar voor een bepaald bedrag ontzettend lekker eten!!. Super goedkoop, onbeperkt sea food.

http://i9.photobucket.com/albums/a80/matthewvp/DSCF0210.jpg

Air Asia vliegt vanaf november rechtstreeks vanaf KL naar Banda Aceh. Onze tickets zijn geboekt. WE vliegen met de EMirates naar KL en vandaar naar Sumatra. Heeft er iemand ervaring met reizen door Aceh. Zou moeten kunnen nu heb ik begrepen en we willen graag naar Pulau Weh.

gr. Elma

ik had begrepen dat als je vanaf medan die plaatsen wil bezoeken, je eerst naar het busstation pinang baris moet gaan.
is het, het beste om met de taxi naar het busstation te gaan vanaf polonia, en wat is de prijs waar ik op moet rekenen? meter aan?

Je moet altijd voor het instappen in een bus/taxi naar de prijs vragen. Houdt er rekening mee dat als je daar voor het eerst komt wat meer betaald voor de bus/taxi. Dat is altijd zo, later weet je ongeveer wat alles kost. Met de bus vanaf Polonia naar Belawan koste mij toen 5 euro, en Pinang Baris zal dan wel niet zo duur zijn. Ik weet het niet exact.

Houdt de prijzen goed in de gaten. Later heb je een eigen indicatie van wat alles kost.

MVG Matthew.

je kan dus direct zonder gebruik te maken van de taxi, met de bus naar pinang baris (busstation) vanaf airport polonia, alvorens daar over te stappen naar andere bestemmingen?
zonder eerst medan in te gaan?

Het verschilt per vervoersmiddel, dus ik kan jou niet vertellen of hij door Medan gaat. Om daar te komen moet je naar mijn weten wel een stukje door Medan, anders moet je om rijden.

Met een streekbus (angkot) is het wellicht mogelijk om bij Pinang Baris te komen. Vraag naar de nummers van de busjes bij een informatie loket op Polonia. Het is niet ver, dat kan ik jou wel vertellen.

Maar met een normale bus die wij hier kennen, is het niet mogelijk.

Matthew