Informatie Sumatra, Java en Bali

Beste Lezer,

Afgelopen jaar heb ik samen met mijn vriendin op eigen houtje een rondreis gemaakt op Sumatra, Java en Bali. Voordat ik ben afgereisd heb ik voor mijzelf een compleet reisschema gemaakt. Hierin heb ik heel overzichtelijk afstanden, vervoer en tijdsduur van plaats naar plaats opgenomen. Gezien ik veel informatie van internet heb gehaald wil ik graag iets terugdoen voor zij die deze reis nog willen maken.

Reisschema zag er in de hoofdlijn als volgt uit: Aankomst Medan, Bukit Lawang (Jungle Inn), Lake Toba, Bukittingi, Padang, Jakarta, Bogor (botanische tuinen), Yogyakarta (Prambanan en Borubudur), Surakarta, Malang (Bromo), Singosari, Bergroute naar Bromo Vulkaan, Ketapang, Bali Denpasar, Ubud, Kuta, Singapore (dagtour)

Tips voor een gids op Sumatra, die je net even iets extra’s laat zien heb ik voor je. Ik help je graag op weg om net zo’n fantastische ervaring te hebben als ikzelf en mijn partner. Vragen over kosten, reisduur, bezienswaardigheden noem maar op.

Vriendelijke groet,
Jos

Fijn dat je je informatie wilt delen!

Hi,
Fijn dat je je info wilt delen. Ikzelf ga met mijn vriend in april dezelfde reis maken en we vragen ons af hoe lang en hoe je de reis van samosir naar padang hebt gemaakt?
Daarnaast, hoeveel heb je vantevoren geregeld en hoeveel op sumatra zelf? Was dit overal makkelijk te regelen?
Alvast bedankt!
groetjes Jetske

Ik ben afgelopen zomer door noord Sumatra gereisd, en ik heb niks vantevoren vastgelegd. Zie hier mijn reisverslag: IkReis - Rondreis Sumatra: de leukste backpackroute door Noord-Sumatra.

1 like

Hoi Jetske,

De reis welke ik heb gemaakt, heb ik geheel op eigen houtje voorbereid en niks vooraf besproken. De ferry van en naar Samosir gaat 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en de kosten hiervoor 7000RPP. Vanaf Samosir (TukTuk) heb ik een nachtbus geregeld richting Bukittingi. Deze busreis duurt afhankelijk van de weersomstandigheden 15 tot 17 uur bij goed weer en langer in regenachtige periodes. De Transumatraanse Highway is de enige goede verbinding tussen noord en zuid sumatra. De kosten pp voor deze busreis bedroegen 220.000RPP (kan al voor 190.000RPP bleek later) inclusief vervoer naar de busterminal (tourbedrijfje op de hoek aan de winkelstraat voor de haven) De luxe bus is reeds een verouderd exemplaar, ondanks de prachtige foto’s welke je overal ziet. We hebben deze bus 2 dagen voor vertrek al geregeld en eerst nog op TukTuk 2 nachten doorgebracht. Bukittingi is echt een aanrader! Van Bukittingi zijn wij met een privechauffeur via de Haraukloof richting Padang gereden. Vervoer geregeld via Canyon Cafe waarbij wij een gids, tolk en vervoer kregen voor een hele dag voor 700.000RPP. (naam chauffuer Wendra, leuke en goede reisgids) 08.00 vertrek inclusief leuk dagprogramma om 19.00 afgezet in Padang. Goed om te weten is dat reisgidsen veelal niet up to date zijn gezien van de 20 hotels slechts enkele luxe hotels overeind staan na een zware aardbeving in 2010. Airport Padang is trouwens de hele nacht dicht. Hier heb ik bij de beveiliging buiten de nacht doorgebracht :slight_smile:

Ik hoop dat ik je iets op weg heb kunnen helpen. Mocht je nog vragen hebben, dan kan je me altijd een berichtje sturen.

Tips Sumatra: Scooter huren op Samosir eiland, bezoek Haraukloof, Bukkitingi en zilverdorpje bezoeken, (Mocht je nog in Noord Sumatra komen: Jungle expeditie en hotelovernachting Jungle INN) Etc. etc…

Vriendelijke groet,
Jos

Ik moet altijd lachen om de naam “Trans Sumatra Highway”…lol2 De gemiddelde snelheidbedraagt rond de 35 kilometer per uur…:slapen:

Dank jullie voor jullie Info!
Ik heb mijn planning voor Sumatra, java en bali bijna rond. TravelJos zou je mij jou planning kunnen sturen, kan ik checken of het een beetje haalbaar is.
Alvast bedankt!

Hallo TravelJos,

Hoe lang zijn jullie weg geweest? Ik wil deze zomer ongeveer 3/ 3,5 week met drie vriendinnen ook richting Sumatra, Java en een paar dagen strand op Bali of Gili-eilanden. Zou je mij kunnen vertellen wat haalbaar is en heb je eventueel een reisschema als voorbeeld?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Inger

Dag Jos, ik zou graag gebruik maken van je aanbod en je reisschema willen inzien. Ik ben vorig jaar met mijn gezin naar Flores geweest, grandioos, dit jaar willen we graag naar Sumatra en dan jungle tracks doen. Ik heb gelezen dat jij tips hebt wil je die met mij delen? alvast veel dank, groet, Geraldine

Hoi Jos,

Ik heb je ook een privé berichtje gestuurd (met mijn emailadres), ik zou ook erg graag je reisschema inzien. M.n betreffende het tijdsschema.
Alvast ontzettend bedankt!

Groeten,
Kim

Hoi Jos,

Wij gaan in augustus 30 dagen naar Sumatra-Java-Bali. Ikzelf ben wel al 2x op Bali geweest, maar ook daar is nog veel wat ik nog niet heb gezien… En omdat we deze week geboekt hebben zitten we nog echt in de orienterende fase, wat helemaal niet erg is natuurlijk :smile:

Zou je mij je reisschema willen mailen en wat we dus echt niet mogen missen (en misschien een overzicht van de kosten?)

Alvast bedankt!!!

Groetjes,
Jori en Monique

p.s. Ik zal je een priveberichtje sturen met mijn mailadres.

Hoi Jos,

Hoe ben jij destijds van Padang naar Jakarta gereisd, ik neem aan met het vliegtuig? Had jij dit vooraf vastgelegd of ter plekke gereserveerd? En weet je nog wat dit ongeveer per persoon koste?
Dankje!

Hallo schrijvers,

leuk dat jullie alle ervaringen en reisverhalen op deze site delen.
Over 6 dagen vlieg ik naar Indonesië om daar 10 weken te backpacken.
Bali > Lombok > Gili > Bali > Java > Sumatra > Maleisië
Nu vroeg ik me af hoe ik van Java op Sumatra kom…
Het liefst ga ik met de boot maar ik kan hier erg weinig informatie over vinden.
Kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!

Excuus allen voor de late reacties op jullie vragen/prive berichten. Ik heb eindelijk mijn oude laptop waarop mijn reisschema stond weer aan de loop.

Bij deze dan ook het reisschema zoals ik vooraf had gepland met een kleine aanpassing hier en daar achteraf naar de juiste reisduur qua afstanden etc.

Heel erg veel plezier gewenst en hopelijk help ik je hiermee op weg.

Groetjes Jos

Rondreis Indonesië: Sumatra, Java en Bali
Vertrek 30 mei uur 11:15
Aankomst 31 mei uur 07:55
Sumatra
Dag 1 31 mei Aankomst: Medan (Hoofdstad Sumatra)

Bestemming:	Bukit Lawang Bohorok

Reisafstand  +/- 87 km 
	Verwachte duur +/-  3,5 uur – 4 uur

Dag 2 1 juni Bukit Lawang (Rivier Bohorok) (Orang Oetan Rehabilitation Centre)
Hotel Jungle Inn (20 euro per nacht met geweldig uitzicht op jungle-leven en trekking 1 dag door jungle + mogelijkheid tot even lekker zwemmen.

Dag 3 2 juni Vertrek: Bukit Lawang ( +/- 07:00u grote bus naar Medan) (3,5 uur)
Grote bus = 10000 RPPP
LET OP: Mogelijk wachttijd
Medan ( Publieke bus naar Prapat ( +/- 22000 RPPP) (4,5 uur)
Bestemming: Prapat (Toba meer)

Reisafstand +/- 243 km

Verwachte duur +/- 10 uur

Laatste Ferry naar het eiland Samosir (duur vaart +/- 1 uur) gaat om 18:00u
Kosten ticket +/- 7000 RPPP

Wij hebben vanaf Bukit Lawang een privéchauffeur gehuurd en hebben via een erg mooie route, plus bezichtiging van een niet toeristische vulkaan en een bezoek aan de sepisopiso waterval . Via Jungle INN geregeld, kosten RPP 900.000 en gids van jungle expeditie dhr. Salim heeft ons ook weggebracht. Erg vriendelijke en betrouwbare gids. Wij konden niet pinnen bij Jungle INN en kosten van expeditie en huur hoefden wij pas einde van de rit af te rekenen.

Dag 4 3 juni We zijn nu op het eiland Samosir (dorpje Tuk Tuk)
Eiland Samosir (mogelijkheid tot huren brommertje +/_ 70000 RPPP)

Dag 5 4 juni Verblijf op Samosir (Tuk Tuk en omgeving)
Tip: Indien mogelijk deze avond/nacht een nachtbus pakken nar Bukkitingi

Dag 6 5 juni Vertrek: Samosir > Prapat
Vertrek: Prapat

Bestemming:  Bukittinggi (via Bonjol, licht exact op de evenaar)

Reisafstand:	+/- 503 km (Daadwerkelijke reisduur +/- 15 uur)

Dag 7 6 juni Aanwezig in Bukittinggi of aankomst in Bukkitinggi
Verblijf in Bukittinggi en omgeving
Dag 8 7 juni Vertrek Bukittinggi naar Padang
Taxi van Bukittinggi naar airport Padang is +/- 200000 RPPP (prijs 2004)
Reisafstand: +/- 95 km met reisduur tussen de 2 uur en 4 uur

Dag 9 8 juni Aanwezig in Padang of aankomst Padang (Hoofdstad West-Sumatra)
Dag 10 9 juni Padang Vliegtuig 06:30 > Jakarta
Java

Dag 10 9 juni Aankomst op Java +/- 08:30 (Jakarta Airport)
Jakarta verkennen (Sunda Kelapa = Oude VOC haven Jakarta)

Dag 11 10juni Vertrek: Jakarta (wanneer met Taxi dan altijd BLUEBIRDTaxi) (zeer betrouwbaar)
Duur: Afhankelijk drukte 1uur tot max 3 uur (trein 1 uur)
Aankomst Bogor (Botanische tuinen)
Reisafstand: 55 km

Dag 12 11 juni Bogor

Dag 13 12 juni Vertrek Bogor naar Bandung (Bandung staat bekend om vulkanische hooglanden)
Afstand +/- 125 km en reisduur normaal +/- 3 uur, max 6 uur

Dag 14 13 juni Vertrek Bandung naar Yogjakarta per trein (zie je het landschap het allerbest)
Trein vanaf Bandung naar Yogjakarta (Ketut)
Reisafstand: max 450 km en reisuur is +/- 7 uur
200000RPPP is Executive klasse met Airco en is meer comfortabel dan andere klasse
Vertrek om

Aankomst Yogjakarta > hotel boeken 

Dag 15 14 juni Bezoek Paleis van de Sultan (de Kraton)
Bezoek Yogjakarta
Bij voorkeur in de avond al naar de plaats Magelang

Dag 16 15 juni Borobudur bezoeken (Plaats Magelang) (grootste boeddhistische heiligdom ter wereld)
Terug naar Yogjakarta voor hotel of direct door naar Prabanam
Dag 17 16 juni Prabanam tempels bezoeken daarna door naar Surakarta (Solo) (+/- 70 km) max 4u
Aankomst Surakarta (Culturele hoofdstad van Java)
Door naar Malang en mogelijk stoppen in Kediri (Sigarettenfabriek)
of volgende ochtend vroeg door naar Malang (265 km) (makkelijk reizen 6 – 8 uur) Minibus of taxi is geadviseerd!

Dag 18 17 juni Malang (Bromo Vulkaan)(mooiste zonsopkomst ter wereld)
Dag 19 18 juni Malang
Dag 20 19 juni Malang naar Ketapang (Ferry naar Gilimanuk Bali) (+/- 283 km) (reisduur 10 uur)
Afhankelijk tijd aankomst verblijf op Java en anders oversteek naar Bali.

Bali

Dag 21 20 juni Aankomst Bali en direct door naar Kunstenaarsdorp Ubud
Dag 22 21 juni Kuta Beach
Dag 23 22 juni Kuta Beach
Dag 24 23 juni Vertrek Denpasar (Bali) om 09:15 naar Singapore, Singapore naar Amsterdam

2 likes

c

Hoi goede informatie dank je wel.Wij willen ong dezelfde reis maken.
Vanaf vliegveld Medan willen we gelijk door naar Bukit Lawang heb je daar tips over?Alvast bedankt, Tiffany

Dat hangt er vanaf hoelaat jullie landen in Medan?
Als het een beetje in de ochtend is kun je, je met een taxi naar de busstandplaats laten brengen (dit is gewoon ergens langs de weg) en vervolgens een bus naar Bukit Lawang nemen. Kom je pas na 12u aan dan kun je het beste een taxi nemen aangezien het anders waarschijnlijk donker is voordat je in BL bent.
Ik weet niet wat een directe taxi kost, maar een taxi naar de busplaats zal zo ongeveer 50.000-100.000 IDR moeten kosten, de local bus kost 40.000 (in de LP staat 30.000 maar dat kreeg ik in september 2012 niet meer voor elkaar). Er gaan ook kleine busjes, deze zijn oncomfertabeler en duurder, namelijk minstens 50.000 IDR of meer. Ze rijden wel iets sneller. De rit naar BL duurt met zo’n local bus toch wel 4 uur alles bij elkaar (hij stopt namelijk te vaak!).
Wel erg leuk, en heet!!!

Dank je wel!We komen rond 8.00 in de ochtend aan dus kunnen dan mooi de bus nemen.

Kan iemand me vertellen wat een leukere stad is Bukittinggi of Berastagi.En is Bukittinggi vanuit Parapat makkelijk te bereiken?
Alvast bedankt

Ik vind dat Bukittinggi meer te bieden heeft dan Berastagi. Vanuit deze plaats kun je alle bezienswaardigheden van West Sumatra simpel met huurauto of taxi bereiken.
Vanuit Parapat kun je met openbaar vervoer (nachtbus) naar B’Tinggi reizen, is wel een lange rit…

Lees HIER wat meer info over Bukittinggi.