We zijn druk bezig om een reis samen te stellen op Sumatra, Java en Bali.
Nou is Sumatra bijna zo goed al rond maar ik kom niet uit de reistijden en daarom zou ik graag van de volgende routes de reistijden willen weten.
Samosir( parapat) naar berastagi en van Berastagi naar Medan. Of van Samosir (Parapat) in 1x naar Medan.
Tevens zijn we ook in Bukit Lawang en vanuit daar schijn je vrij gemakkelijk dag-excursies naar Tangkahan te kunnen regelen voor de olifanten safari; heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen zodat wij weer kunnen gaan puzzelen:wereld:
Als je de juiste route beschrijft , kan je naar aanleiding van de afstanden ongeveer berekenen hoeveel uren je nodig hebt om van A naar B te gaan .
Men zegt dat je tussen 30-45 km per uur kan afleggen met de auto.
Mijn vrienden gingen afgelopen zomer van Medan via Brastagi / bohorok gereisd , nou de laatste 25 km moeten ze 4 uren overdoen ,omdat er veel gaten in de weg staan , zo groot als visvijver (empang).Zo werd het verteld , een beetje overdreven , maar je kan wel pech hebben.
En dat hartje zomer.
Begin februari ga ik ook naar die regio . Dus voorlopig kan ik niks vertellen .
In de 90’er jaren vloog ik altijd van Amsterdam een naar Medan en dan per taxi vanaf Polonia naar Brastagi om in de koelte aan de warmte te wennen, Was altijd een rit van een uur twee - drie. Maar het verkeer is in Indonesie veel drukker geworden, vooral met al die motorfietsen die aan kamikaze doen. Ook als je op de verkeerde tijd komt zijn er veel trucs met groenten die vanuit Brastagi naar Medan rijden.
Overigens als je in Indonesië met vakantie bent moet je aan een ding niet denken, dat is tijd, dat is hier een heel ander begrip dan in het westen. Van alles is altijd te laat of komt/gaat helemaal niet. Je moet aan de tijd denken als de vertrekdatum nadert, op die manier geniet je het meest. De cultuur zal zich echt niet aan jou aanpassen.
Als ik jou route bekijk kan ik dit wel melden.
Het is niet mijn ervaring , de gegevens heb ik ongeveer 2 weken geleden gekregen .
De opgegeven afstanden heeft de samensteller zelf gereden.
Afstand tussen Medan en Brastagi is 63 km.
Vandaar ga je de Toba meer rondreizen naar Kebon jahe (11 km) .
Daarna ga je naar Pematang Siantar (127 km ) .
Als je darna naar Parapat wil is het 48 km .Op de kaart is Parapat gesitueerd onder Pematang Siantar .
Van daaruit kan je mss naar Samosir oversteken.
Van Parapat (dus weer via Pematang Siantar = het is een Non Scale kaart) is het 48 km (naar/via Pematang Siantar) en ongeveer 50 km naar Tebing Tinggi en daarna 80 km naar Medan.
Dus van Prapat naar Medan is het 178 km .
Ik zou zeggen je gaat gewoon vanaf Pematang Siantar naar Medan , dat scheelt je 48 km.
Tenminste volgens de kaart , en onder voorbehoud dat ik goed gekeken heb.
Heb mijn bril niet op.
Je kan ongeveer berekenen hoeveel uren je met een huurauto er over moet doen . (met de “formule” 30-45 km per uur ) .
Dit is ook wat mijn vrienden vertellen , ik ga pas over 2,5 weken de rit volgen .
Ik heb inmiddels de reistijden , opgegeven door een Indonesier uit Zuid-Oost Sumatra gevolgd.
De gegevens kloppen precies .
Van Padang naar Bukit Tinggi-Padang Sidempuan - Sipirok tot en met Tarutung is het bij benadering 40-45 km per uur.Vanaf Tarutung naar Parapat is de weg goed begaanbaar , je kan soms meer dan 60-70 km rijden , soms heb je ook rechte stukken.
Van Parapat naar Medan is goed rijden kan je meer dan 60-70 km per uur rijden.
De wegen zijn niet echt slecht , alleen heb je bepaalde stukken die slecht zijn en een paar stukken tussen Sipirok en Tarutung waar men 2 (1 grote en 1 kleine) landverschuivingen zijn geweest.
Dat is echt eng als je dat stukje moet rijden en zeker als het na een regen een modderpoel wordt , waar grote (overbeladen) vrachtwagens , en toeristenbussen stapvoets rijden of plotseling stilstaan ommdat ze de helling niet kunnen nemen omdat het te steil is of door de modderpoel…
Moet je maar achter zo’ n bakbeest staan , als die naar beneden(jou richting) glijdt dan wordt je ook meegesleurd.
Wij rijden ongeveer 7-8 uren per dag. Inclusief uitgebreide (soms 2x) koffie of etenstops
We hebben de reis vanaf Padang naar Medan 2 weken geleden gedaan .
Behalve die 2 landverschuivingen bij Sipirok is het best te rijden.
Advies , kies een nieuwere Kijang van het type Innova , van de laatste jaar (minimaal 2007-2008).
Een oudere Kijang ( huurauto) is minder comfortabel .
Voor de prijs hoef je niet te laten.