Reizen door Sumatra

Voor ik een aantal verhalen met foto’s hier neerzet wil ik een aantal boeken die over reizen door Sumatra gaan vermelden: Een Vlaming op Sumatra (een subjectief reisverslag) door Sander Boaz ISBN 90389 0682 x. Een prachtig verhaal van een krankzinnige fietstocht langs de zuidkust van Sumatra. Een must voor degenen die ooit eens Sumatra willen ontdekken.
Een ander boek, een zwerftocht door Sumatra, geschreven door Gerhardt Mulder verhaalt over een rugzakavontuur van 27 dagen met evenzovele gerechten. Het lezen waard. ISBN 90 5513 433 3

1 like

Dat heb ik ook

:dag:

Een ander zeer aan te bevelen boek is een geschiedenisboek geschreven door Henk Hovinga. De titel: Eindstation Pakan Baroe 1943-1945. Dodenspoorweg door het oerwoud. ISBN 90 6064 922 2.
Een zeer indrukwekkend verhaal en goed geschreven.

Bijna iedereen die een rondreis door Indonesië maakt, zowel in groepsverband als individueel, en Sumatra in het pakket heeft, zal de eerste voet op Indonesische bodem zetten op het vliegveld van Medan Polonia.
Medan is de hoofdstad van Noord Sumatra (Sumatera Utara of afgekort Sumut). Het is een stad met ongeveer 2.500.000 inwoners en met het grootste percentage Chinezen van alle steden in Indonesië, tevens op twee na (Jakarta en Surabaya) grootste stad van het land.
Er is ook een grote universiteit (Universitas Sumatera Utara) zodat er ook tienduizenden studenten in piepkleine kamertjes wonen.
De bezienswaardigheden zijn de Mesjid Raya (Grote moskee), het Maimoon Palace (paleis van de Sultan), diverse Boeddhistische, Chinese en Hindutempels en vele oud-koloniale monumentale panden zoals het oude postkantoor.
Het is er enorm druk en oversteken van een brede doorgangsweg is spelen met je leven. Duizenden bromfietsen, gemotoriseerde becaks, bussen en auto’s zorgen voor een dikke smog. Goed waar te nemen tijdens de landing.
Er zijn veel goede en grote hotels in diverse prijsklassen, in en buiten het centrum.

Nog wat meer foto’s van Medan…
Foto 1 is het Maimoon Paleis
Foto 2 is de Masjid Raya de grote moskee
Foto 3 is een oud-koloniaal pand
Foto 4 als 3
Foto 5 is het Inna Dharma Deli hotel (het vroegere hotel de Boer is ernaast gelegen)
Foto 6 hoort bij de Mesjid Raya.

Eind van de maand wordt het Boek “Op dood spoor” uitgebracht. Gebaseerd op bovenstaand boek, met aanvullingen.

Mijn pleegvader en zijn broer hebben die ellende overleefd. Vandaar mijn interesse over die tijd.

Bedankt voor de tip.

Op weg naar Bohorok, beter bekend als Bukit Lawang.


Op ongeveer 90 kilometer van Medan (3 uur per auto) ligt het Nationale Park Gunung Leuser. Het eerste stuk weg is goed en gaat langs onafzienbare rijen met oliepalmen (kelapa sawit) afgewisselt met rubberplantages (kebun karet) maar al gauw wordt de weg steeds slechter en het tempo steeds lager. Na een paar uur door elkaar te zijn geschud kom je aan in het dorpje Bukit Lawang. Via een wiebelige hangbrug is het Bukit Lawang Eco Cottage te bereiken. Een redelijk confortabel hotel direct aan een snel stromende rivier gelegen midden in het oerwoud. Er zijn natuurlijk meerdere hotels en losmen.

Bezoek aan het Nationale Park Gunung Leuser.

Ga eerst op zoek naar een gids, dat is niet zo moeilijk want ze bieden zichzelf aan. Hij regelt de toegang tot het park en gaat voor op de tocht naar de voederplaats van de orang utans. Eerst moet je een nieuwe hangbrug over met een zeer steile trap zonder leuningen, dan per prauw een snelstromende rivier oversteken en dan sta je meteen al oog in oog met de orang utans. Prachtige dieren en ze zien er niet alleen sterk uit maar zijn het ook. Als je ziet met welk een gemak ze een boom inklimmen wordt je een beetje stil. De laatste keer dat ik er was liep er een orang utan met een baby. Een plaatje! Je weg naar de voederplaats loopt door het oerwoud via een steil klimmend pad, algauw ben je kletsnat van het zweet (fles water meenemen!). De inspanning wordt beloond met een leuk tafereel, het voeren van melk en bananen aan de orang utans.

Mooie foto’s
Kijk daar hebben wij wat aan, fotografische indrukken

Inplaats van dat betweterig gezeur van enkelen op dit forum

Yep, mooie foto’s!

Dank je wel en er volgen nog meer…:zon02:

Van Bukit Lawang via Berastagi naar Parapat.

Redelijk vroeg in de morgen is de beste tijd om richting Berastagi te rijden, weer die hele slechte weg gedeeltelijk terug en vandaar over een redelijke weg helemaal binnendoor naar Berastagi. Alles bijelkaar toch weer een halve dag met de auto. Bij aankomst, wij logeerden in Brastagi Cottages, even lekker een douche en daarna naar de markt. Berastagi is bekend om zijn kleurrijke fruitmarkt en de passievrucht. De stad ligt op een 1400 meter hoogte en is lekker koel. Ik heb me laten vertellen dat de planters in de koloniale tijd er vaak een weekend doorbrachten vanwege het Europese klimaat. Niet ver van de stad liggen de twee actieve vulkanen, de Gunung Sibayak en de Gunung Sinabung. Na een heerlijke nachtrust, in Bukit Lawang is het ontzettend warm, stap je weer verkwikt in de auto richting Parapat. Onderweg kom je veel kleine kampungs tegen, koffie- en ananasplantages. Via een klein zijweggetje sta je ineens op een parkeerplaats naar de Sipisopiso waterval te kijken. Het water komt onder het plateau uit een gat naar beneden storten. Indrukwekkend gezicht.
Een klein stukje verder kijk je uit over de noordkant van Danau Toba (Tobameer) een werkelijk schitterend uitzicht. Wordt vervolgd…

Van Bukit Lawang via Berastagi naar Parapat. (Vervolg).

Rijdend langs de kust van het Tobameer kom je een klein dorpje tegen, Pematang Purba, waar het Simalungung koningshuis staat met eromheen nog een aantal andere gebouwen, een standbeeld van de laatste koning en de graven van hem en zijn vrouw alsmede van een aantal andere leden van het koninklijke huis. De koning, Raja Purba, is in 1947 overleden op 43 jarige leeftijd.
De auto rijdt over een smalle weg dan weer door bossen dan weer langs het Tobameer dan weer over een bijna kale hoogvlakte. Vanaf Pematang Purba naar Parapat (spreek uit Prapat) is het zo’n 55 kilometer rijden en het tempo ligt niet erg hoog. Dan zijn we er en gaan op zoek naar een hotel. Het wordt het Niagara hotel. Gelegen tegen een hoge heuvel heeft het een schitterend uitzicht op het meer. Niet goedkoop maar wel confortabel. De voorlaatste stop op weg naar West Sumatra (Sumatera Barat Sumbar:redface: afgekort).

Hey Sumbar!

Super je foto’s en verhaaltjes :slight_smile:

Sumatra staat in mijn rijtje als startplaats van onze reis volgens jaar!

Wat is eigenlijk de beste manier voor wat betreft transport om over het eiland te reizen??? Openbaar vervoer, taxi, privé-chauffeur… We willen vanuit Sumatra naar Bali…

Ik hoor het graag!
Groetjes,
Suzan

Dat ligt aan je budget en ook aan de tijd die je er voor uit wil trekken, per auto met chauffeur is natuurlijk het duurste. Bukit Lawang en het Toba meer zijn per openbaar vervoer vanuit Medan te bezoeken. Als je verder wil reizen o.a. naar West Sumatra raad ik je aan een binnenlandse vlucht naar Padang te nemen. Vandaar zijn er vluchten naar Bali via Jakarta.

Hoi Sumbar,

Jou van het WWF afgooien, zoals hier door een lid is voorgesteld, zou zonde zijn. Ga door met je verhalen over Sumatra en wie weet trek jij mij nog eens over die bekende streep en reis ik binnenkort ook door de binnenlanden van Sumatra. Want ondanks mij vele reizen door Indonesië heb ik Sumatra altijd links laten liggen en kon je mij voornamelijk vinden op Java en het oosten van Indonesië, waarbij ik met een hele grote boog om Bali heen vloog.

SumBar , blijf alsjeblieft als lid van WWF.
Dan kunnen medereizigers nog leren van jou Sumatraanse ervaringen.
Jou foto’ s vind ik ook mooi , kan ik maar zulke foto’ s maken .

Mss kan ik nog leren van bepaalde " inside information" over Sumatra .
Ben pas 1x geweest , en alleen de middenroute , terwijl Sumatra ook een Oostelijke route heeft , langs de kuststeden.

Elke persoonlijke info en adviezen van een medereiziger (alvast bedankt=terima kasih) kan ik altijd gebruiken.

Voor een gewone toeristen prietpraat kan ik ook vinden in mijn LP 2009 .
Of Google .:biggrin:

Op de teentjes getrapt SA, ik heb nog steeds geen enkel verhaal over wat en waar dan ook in Indonesië van jou hier gezien…
Je bent enkel bezig met ongelooflijk moeilijk gedoe waarmee je je voor iedereen belachelijk maakt. Kap ermee en zet hier wat foto’s en verhaaltjes over je reis door Sumatra van begin dit jaar. :so: