Na het lezen van jullie geweldige reacties op de verschillende topics weet ik zeker dat jullie kunnen helpen…
Ik wil misschien 4 weken naar indonesie… Wel vaker in azie gebackpacked, maar daar nog niet… Ik wil graag trekkingen in de jungle doen, relaxen, dichtbij de locals zijn zonder al te veel toeristen, strand als afsluiter, prachtige geschiednis zien, landschappen zien … Kortom van alles wat…
Nu is indonesie giiigaaa groot… Wie kan mij helpen met waar ik heen kan 4 weken? Ik hoop dat jullie ervaringen mij kunnen helpen met een realistisch ( niet gehaast!) reisschema…
Btw: is indonesie net zo goedkoop als landen zoals: thailand, vietnsm, cambodje, laos…?
Ik heb vorig jaar juni 4 weken door Java en Bali gereisd. Dat was echt helemaal super! We (ik en mijn vriend) hebben telkens ongeveer 3 dagen één plek bezocht.
Wat betreft de prijs is Java veel goedkoper dan Bali, Bali is ook veel meer ingesteld op toeristen. Maar ik vond het juist wel leuk dat het op Java nog niet allemaal door en door toeristisch was.
Wij hadden 100 euro met z’n tweeën per dag gerekend. Daarvan hebben we in gemiddeld luxe hotelletjes verbleven (tussen de 10 en 35 euro per nacht). En daarnaast hebben we echt alles kunnen doen wat we wilden! Tours en duiken.
We hebben het dus niet zo goedkoop mogelijk gehouden, hoewel dat wel kan trouwens hoor.
Wij hebben de volgende route afgelegd:
Jakarta (saai, zo snel mogelijk weg daar!)
Bogor (Buiten de botanische tuinen is er niet veel te zien, maar na Jakarta was het even lekker rustig…)
Papandajan vulkaan (dit was echt Ge-wel-dig! We hebben de vulkaan beklommen en waren de enige toeristen met zonsopkomst)
Pangadaran (Beetje een surfersspot, maar daarom juist heel relaxed van daaruit kun je ook veel tours doen)
met de trein naar Yogjakarta (vanuit daar trips naar Borobudur en Prambanan, iedereen gaat daar heen, maar is wel super mooi!)
vanuit Yogjakarta een tour naar Bromovulkaan en Kawah Ijen (Bromo wilde we eerst overslaan, te toeristisch, maar het was echt super! Hadden we niet willen missen)
Lovina (Bali) (fijne badplaats, niet te druk)
Gili Air (gedoken en over het strand gelopen… dat kan in een paar uur. Het zijn echt paradijsjes die eilanden)
Ubud (veel expats, maar wel heel leuk stadje, hier hebben we een Spa bezocht, ook aan te raden :biggrin:)
Kuta (konden we geen slaapplek vinden, druk, veel luidruchtige Australiërs)
Sanur (lekker de laatste dagen bijkomen, het strand is wel niet zo mooi -kunstmatig aangelegd- maar het is wel een leuke badplaats)
Ik ben nu in Jakarta. Al 2 dagen en zal hier nog 2 dagen blijven.
Helemaal niet saai. Een levendige stad met veel bezienswaardigheden, musea en hypermoderne winkelcentra.
Jakarta heeft ook zoveel verschillende restaurants en typische gerechten dat het moeilijk is een keuze te maken. De internationale keuken is ook heel ruimschoots vertegenwoordigd.
Niet te vergeten het nachtleven en uitgaansmogelijkheden in Jakarta, gewoon super !
Ga morgen een trip maken naar pulau seribu (duizend eilanden).
Even voorstellen, ik ben onlangs op deze site ingeschreven en las jullie berichten. Ik ben zelf een boule (blanke) maar enorme Indonesië fan en heb het land met vrienden maar wel op eigen houtje ontdekt. Ik denk dat je na Jakarta nog meer zal gaan genieten van Indonesië. Mijn favoriete plekken zijn Bogor, Jogja, Singeraja Bali en dan Gili Trawangan Lombok als afsluiter, Ik ben er al vier keer geweest en ga in november weer. Indien gewenst kan ik je zeer leuke en betrouwbare plekken en mensen aan je voorstellen. Het geen mijn vakanties een enorme extra aanvulling gaven omdat zij wisten waar je zonder toeristen kon genieten van het echte Indonesië.
Veel plezier daar en mocht het makkelijker zijn zoek me dan even op via facebook: Gijs van Seggelen te Hilversum…
In Maart jl was ik 14 dagen in Jakarta. Zeer naar mijn zin gehad.
Ik heb genoten van mijn bezoeken aan Sunda Kelapa, Pasar Ikan, Ancol en de vele winkelcentra zoals Pondok Indah mall, Senayan Plaza en Grand Indonesia.
Vanuit Jakarta dagtrips gedaan naar Bogor en Puncak. Ook week-end trips naar Pulau Putri en Bandung.
hoeveel plaatsen weet ik niet, ik wil veel zien :). Mijn budget is niet belangrijk, ik wil alles kunnen doen, slaap in goedkope guesthouses en eet lokaal eten. Ik reis alleen.
Leuk dat je me wilt helpen met n schema of richtlijn.
Wat is nou t allermooist in indo? Ik wil wel graag naar veilige gebieden voor n vrouw alleen, wat is het best voor mij?
Ik zeg Yogyakarta… Een prachtige stad met een eigen sultan. Veel kunstenaar en studenten. Goed lokaal eten voor echte indonesische prijzen maar ook vertier, leuke barretjes en natuurlijk de Prada… 's nacht gaan veel lokale op de stoep zitten kletsen, singen of dansen. Dit gaat vergezeld met indische hapjes en drank(jes).
Niet te vergeten wat voor een historie eromheen ligt aan tempels maar ook de Merapi.
Hoi Mave, ik las dat jullie 4 weken gereisd hebben en overal ong 3 dagen geweest zijn. Hadden jullie van te voren al vervoer geregeld of plekke geregeld? Hoe hebben jullie voornamelijk gereisd, chauffeur, trein, bus? Ik ga eind augustus voor ong 1maand en de planning is Java Bali en Lombok. Alle tips zijn welkomvtot nu toe heb ik alleen de tickets geboekt. Groetjes, Mel
Je kan t vervoer op Java en Bali goed zelf op locatie regelen. Zelf heb ik daar samen met mijn vriendin gereisd met de bus, trein, taxi en tourbusjes. De tourbusjes kan je in elke stad wel regelen en door er verschillende te vragen kan je meestal ook goed onderhandelen. Ze waren vooral gemakkelijk om activiteiten te regelen waar t traditionele OV moeilijk kon komen. Daarnaast zat je dan meestal met een paar andere backpackers samen en was t nog gezellig ook. Wij pakten meestal een tour van 2 of 3 dagen en deden dan weer een stuk zelf met gewoon OV. Een tip, ze beloven sims ook korting over dingen die je dan nog niet betaald, dat moet je niet geloven.
Het is echt heel gemakkelijk om zelf je vervoer te regelen in Indonesië! Er zijn sowieso altijd meerdere opties. Want je kunt op de meeste plaatsen wel komen met het openbaar vervoer, meestal trein, maar in ieder geval de bus. En wat super handig is, en niet heel duur, zijn de toeristenbusjes. Op iedere straathoek vindt je wel een ‘kantoortje’ waar tours worden aangeboden. Je kunt er dan meestal voor kiezen om alleen van de ene toeristenplek naar de andere toeristenplek te laten vervoeren, of met een hele tour met uitstapjes eromheen. Wat je wilt.
Het is echt heel gemakkelijk eigenlijk. Waar je wel rekening mee moet houden, maar daar kom je vanzelf achter als je daar bent, is dat het openbaar vervoer wel lastiger uitzoeken is. Je moet dan uitvinden waar de bushalte is, hoe laat de bus komt etc. Hetzelfde geldt voor de trienen. Even puzzelen allemaal. Het is over het algemeen wel goedkoper natuurlijk en ik zou het ook absoluut wel aanraden, want het is wel een hele ervaring. Maar als je net als wij 4 weken gaat is het ook wel eens relaxed om met een georganiseerd toeristenbusje te reizen. Wat daar ideaal aan is, is vooral de tijdwinst. Het OV sluit niet altijd even lekker aan en doet er gewoonweg langer over.
Om een voorbeeld te geven: wij wilden van Yogjakarta naar Kawah Ijen. We waren al op een andere vulkaan geweest dus Bromo vonden we niet zo heel nodig. Toen hebben we eerst helemaal uitgezocht hoe dat zou gaan met de trein. Als ik het me goed herinner waren we dan drie dagen onderweg om alleen al in de buurt te komen van Kawah Ijen. En dan moesten we nog bij dat meer zien te komen. Toen zijn we ook maar even gaan kijken wat een tour naar Kawah Ijen inhield. Dan waren we ook drie dagen onderweg, maar gingen we ook naar Bromo en werden we meteen afgezet bij de ferry naar Bali. Leek ons toch iets idealer. En dat was het ook trouwens.
Van Jakarta zijn we met de trein naar Bogor gegaan, heel prima. En van Pangadaran zijn we naar Yogjakarta zijn we met de trein gegaan en dat was weer heel anders (eigen zitplaatsen en vooral toeristen), maar ook heel prima.
Kortom: het zelf regelen is een eitje en ik zou het gewoon allemaal uitproberen, net wat het gemakkelijkst uitkomt.
Bedankt voor jullie reacties, ik ben hier blij mee. Het gaat nu opschieten en er word al veel duidelijk over hoe en wat. Alle tips zijn natuurlijk nog steeds welkom;-) groetjes, Mel
Reizen in Indonesie is heel makkelijk.
In Java is er de relaxe trein die je overal naar toe brengt, neem wel 1ste klass. Dit is niet duur. Ook kan je dmv kleine busjes overal naar toe worden gebracht, dit zijn kleine taxi ondernemers. Het ligt aan je onderhandelingskunsten hoeveel je betaalt.
Vliegen in Indonesie is ook goedkoop en spaart zeker heel veel tijd uit. binnenlands vluchten kan je boeken met www.skyscanner.net. Hier kan gewoon met een NL credit card worden betaald.
Reizen op Bali. Overal kan je prive vervoer regelen.
Wat me wel verwondert, is dat er niemand hier Sumatra aanbeveelt. Wij zijn er drie jaar terug geweest en zijn van Medan via Bukit Lawang, Toba meer, Bukittingi naar Padang gereisd. Op Sumatra nog veel ongerepte natuur, mogelijkheid in B L in contact te komen met oerang utans, je kan er de stap zetten over de evenaar, …
Sumatra is helemaal nog niet toeristisch, toch niet als Java en zeker niet als Bali. Daar namen zelfs inheemse mensen foto’s van ons ( zijn we misschien toch nog lelijker als we denken te zijn cheer: ).
Het is natuurlijk wel iets moeilijker om per trein of ander openbaar vervoer te reizen, maar het lukt toch wel hoor.
Omdat we maar twee weken konden uittrekken voor onze reis zijn we wel enkel op Sumatra blijven steken. Als je een viertal weken zou gaan, is het misschien wel nog tof om er aansluitend zeker een weekje strandvakantie bij te nemen, op Bali of zo.
Hopelijk neem je dit deel van Indonesie ook in overweging om het te bezoeken. Alvast veel reisgenoet
Wat de hoeveel toeristen betreft: er waren er meer dan ik gedacht had! Toegegeven, ik reisde in het hoogseizoen, maar op veel plekken zaten hotels vol als je later op de dag aan kwam. Ik heb dan ook bijna altijd de dag vantevoren even gebeld om te reserveren. Dat was heel goed te doen!
Ik ben 3 weken op Sumatra geweest, en ik heb maar een heel klein deel van het eiland gezien. Ik ben van Pulau Weh naar Medan gereisd. Bukit Lawang vond ik TE toeristisch, maar in Ketambe heb ik ook orangutans gezien en dat was een van mijn mooiste ervaringen! Ook vond ik de omgeving van het dorp Takengon in Aceh erg mooi, en de dorpen en vulkanen rondom Berastagi. Persoonlijk vond ik Berstagi zelfs mooier dan Lake Toba, al heeft Lake Toba wel een gemoedelijke sfeer.
Wij willen een gelijkaardige route volgen. Heb je dit traject in Java per trein of met een ander vervoermiddel gedaan? Wat waren je ervaringen hieromtrent? Hoeveel dagen had je hiervoor?
Sumatra is zeker de moeite waar. Maar de afstanden zijn groot. Medan en zijn omgeving vind ik een vliegticket waard. Slapen in de jungle bij de oerang-oetangs bij Buktt lawang. Een olifanten tocht door het woud bij Tangkahan en Medan zelf heeft ook een paar kleine dingen te bieden. Voor een uitgebereid verslag zie Sumatra; over orang-oetangs en Rafflesia’s - zoe van de Beek - WaarBenJij.nu.
Yogyakarta is eveneens een bezoek van een paar dagen waard. Naar de Borobudur en Prambanan is ook de suikerfabriek met machienes uit Hengelo een bezoekje waard. Maar ook de Merapi vulkaan blijft indrukwekkend om te zien. http://www.wereldwijzer.nl/marjavanadrichem/albums/suikerfabriek-jogyakarta
Bali blijft natuurlijk indrukwekkend en bijzonder vanwege alle ceremonies. Ondanks het toerisme hebben zij het geloof niet losgelaten, daarbij is hier veel te zien in korte afstanden.
Voor een strandvakantie is Gilli eilanden van Lombok een aanrader, witte stranden en een goede locatie om te snorkelen en wat zeeschildpadden te spotten.