Van Bukit Lawang naar Tangkahan

Wij willen graag naar Bukit lawang en naar Tangkahan.
Wat is de meest logische volgorde, eerst naar Bukit lanwang of eerst naar Tangkahan.
Vervoer naar BL is mij wel duidelijk, maar hoe kun je het beste naar
Tangkahan. En hoeveel dagen moet ik hiervoor uittrekken?
Wie heeft hier ervaring mee, of tips?
groeten Sabine

Ik ga zelf deze zomer die kant op, dus ik heb het een en ander uitgezocht. Ik spreek nog niet uit ervaring :wink:

Je kan van Bukit Lawang per jeep naar Tangkahan, dat kost ruim 50 euro voor een enkele reis. De reistijd is 2-3 uur. Het is ook mogelijk om voor ongeveer 150,000 rp achterop een motortaxi die kant op te gaan. Er gaat geen openbaar vervoer tussen de twee dorpen.

Andere mogelijkheid is dat je van Medan naar Tangkahan reist. Er gaan 3 bussen per dag, en de reistijd is ongeveer 4-5 uur (langer als het regent). Het is tevens mogelijk om een bus te nemen naar Sp. Robert, deze gaan ongeveer elk uur. Het laatste stukje vanaf Sp. Robert moet je dan een motortaxi nemen, of een gewone taxi of busje.

Welke van de twee je het beste eerst kan doen weet ik niet. Ik heb het idee dat je sowieso terug moet naar de voorsteden van Medan om verder te kunnen reizen, zoveel wegen lopen er niet door de jungle :wink:

Wanneer ga je?

Hallo Jenny,
Dank je wel voor je informatie. Wij gaan pas volgend jaar, en ben mij vast aan het orienteren.
Kun je de jeep in BL ter plekke reserveren, of moet je dat van te voren regelen?
Veel plezier, je hebt t.z.t weer reisverhalen, en mooie foto’s, daar kan ik vast weer informatie uit halen.

In Indonesie kun je alles ter plekke regelen is mijn ervaring :wink:

Ik hoop wel dat jullie niet in het regenseizoen gaan, want dan is Tangkahan een stuk slechter te bereiken lijkt me! Ik ga volgende maand, en ik zal inderdaad op mijn site wel posten hoe het was.

Hallo Jenny,
Wij willen ook graag naar Palau Weh.
Weet jij misschien welke maatschappij vliegt van Medan naar Banda Aceh?
Alvast bedankt.

groeten Sabine

Er zullen vast meerdere maatschappijen zijn die dat traject vliegen, gewoon even navragen op het vliegveld of in de stad. Denk aan Garuda, Lion Air etc.

Zelf reis ik gewoon over de weg van Bandah Aceh naar Medan, ik heb me dus niet in de vluchten verdiept.

Hallo Sabine,

Ben in Maart naar Sumatra geweest, was super gaaf! Wij zijn eerst vanuit Medan naar Tangkahan
gegaan per auto met chauffeur, geregeld bij Ravelino Tour & Travel (www.ravelinotravel.com) als je van te voren kontakt opneemt weet je zeker dat er een auto
met chauffeur beschikbaar is en halen ze je eventueel ook van het vliegveld.
Wel wil ik je aanraden om eerst een overnachting in Medan te nemen na de lange vlucht, en pas
de volgende morgen naar Tangkahan te reizen, zodat je volop kunt genieten van de rit!
Wij zijn drie dagen in Tangkahan gebleven en verbleven in Mega Inn met eenvoudige huisjes, maar
met super vriendelijk personeel en een prachtige lokatie, heel mooi aan een rivier en echte jungle
om je heen. (www.megainn.blog.com) de eigenaar kan ook voor vervoer zorgen zowel vanuit Medan (airport pick up) of naar Bukkit Lawang (per Jeep). Drie dagen Tangkahan (1e dag relaxen, 2e dag jungle tocht, 3e dag olifantenrit doen!! (niet te toeristisch). Ook drie tot vijf dagen Bukkit Lawang
erachteraan, voor de orang oetans en de bat cave en relaxen bij de rivier, een twee daagse jungle track met overnachting in de jungle is ook een belevenis en dan per autoband over de rivier terug! De jungle tracks zijn wel redelijk pittig dus een beetje konditie is wel handig!
Bij de accomadaties in Bukkit Lawang is ook wel weer vervoer te regelen, voor het vervolg van de reis.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie!

groeten Riru

Hoi,

Wij zijn ook van plan deze 2 plekken in augustus te bezoeken, voor we doorvliegen naar Bali.
Riru, jij was er geweest, jij adviseert dus zeker minimaal 2 nachten op elke plek? Er worden nl ook tours aangeboden van 3 dagen, 2 nachten totaal.

• W.b. het tuben over de rivier, ging dit er vrij rustig aan toe of ging het vaak zo hard dat je vrij snel uit de band viel?

Is de kortste ( dacht 3 uur durende) jungletocht verder goed te doen? Je ziet dan neem ik aan meer dan dat je alleen gaat kijken bij het voederplatform?

Ik heb alvast wat prijzen vergeleken ( heb ravelino tours net gemaild), voor 3 dagen zie ik prijzen van rond de 255 - 275 euro en voor een 5 daagse
( waarbij volgens mij 4 nachten guesthouse en 1 n in de jungle) 325 euro.
Zijn dit een beetje de normale prijzen? ( dit jaar waarschijnlijk wel weer duurder)
Riru, betaalde je bij ravelino gewoon de prijs of is het bij dit soort dingen nog mogelijk om " af te dingen."?
Werd er onderweg ook nog gestopt bij lokale bevolking, een schooltje o.i.d. of gewoon de weg van Medan naar plaats van bestemming gereden bij ravelino?

Hoi,

Ik denk inderdaad dat 3 dagen voor Tangkahan en Bukit Lawang samen erg
kort is, de reis neemt toch de nodige uurtjes in beslag, (de wegen zijn niet al te best) dus met een dag extra kan het allemaal wat relaxter.
Wij hadden deze trip van 4 dagen al in Nederland geboekt incl de ticket, bij van verre reizen.nl, als je kijkt bij bouwstenen nr. 4 dan is dit misschien nog
wel voordeliger dan Ravelino, alhoewel van Verre ook met hun samenwerkt!
Je kunt er wel wat afdingen.maar niet heel veel (gewoon proberen) .
Het tuben ging er bij ons niet erg hard aan toe, in Tangkahan was de rivier
minder wild dan in Bukit Lawang, maar het ligt natuurlijk ook in welk seizoen je gaat. De banden zitten per 2 of 4 aan elkaar en de gids zit voorop en zorgt dat alles goed gaat. De jungle track van 3 uur is leuker dan het voederplatvorm en met goede schoenen wel te doen. Een nacht in de jungle is ook mooi maar je slaapt op een kleedje op de stenen, keihard! maar wel een belevenis!

Groet Riru

Hoi hoi, we hebben vorige maand ook BL bezocht en de jungletocht gedaan van 3 uur en zijn vroeg in de ochtend vertrokken. Met goede schoenen aan is het zeker goed te doen. Ik vond het een mooie tocht en ben blij dat we hiervoor gekozen hebben en niet om alleen maar naar de voederplaats op en neer te lopen. Bij ons was het volop ‘fruit seizoen’ en hebben we helaas bij de voederplaats niet een orang-oetan gezien. Onderweg tijdens de jungletocht echter wel: een moeder met haar 3 jarige kind - echt geweldig.

groetjes,
Anita

1 like

Hoi,
Bedankt voor jullie info.
We hebben de tickets van en naar Medan al geboekt, we gaan 2 nachten naar Bukit Lawang en 2 naar Tangkahan. Dus wat relaxter dan maar 2 nachten gaan…

Hoe is jullie " van Verre" bevallen?
En was het vervoer rechtstreeks van Medan naar Bukit L. en van Tangkahan naar Medan terug of hebben jullie tussendoor nog gestopt bij leuke plekken of b.v. ergens in een dorpje?
Wij hebben al met ze gemaild maar ik vind het jammer dat ze het hotel Deli River niet aanbieden, vanwege te ver buiten het centrum. En overnachting voor en na moeten we bij hun boeken wanneer we via hun het vervoer gaan boeken… Er is een minimaal aantal dagen voor een bouwsteen… Wij wilden juist graag voor en na de tour naar dat hotel ( Deli River) en niet middenin Medan zelf. ( zij , van Deliriverhebben ook een reisbureau, maar dit komt weer duurder uit… dus we gaan het nog even allemaal goed bekijken)

Is het erg de moeite waard om voor en na de tour in Medan zelf te zitten
( veel bezienswaardigheden?) of valt dit tegen en kunnen we beter naar Deli River gaan om te overnachten?

Een aantal jaren geleden heb ik in Deli River gelogeerd, niets mis mee en de Nederlandse eigenaar en zijn echtgenote zijn heel vriendelijk en hij heeft als geschiedkundige een boekje geschreven over Medan in de koloniale tijd.
Nu is er ook een zwembad aangelegd. De kamers zijn prima en de prijs is ca €50. Het nadeel is dat de afstand tot het centrum van Medan ongeveer 3 kwartier rijden is. Veel taxichauffeurs weten het niet te vinden dus ben je aangewezen op hun vervoer, dat kost voor een stadstour ook €50. Het restaurant heeft voortreffelijke maaltijden. Als je van rust houdt: doen!
Medan heeft genoeg bezienswaardigheden om er een hele dag aan te besteden. Veel plezier in deze drukke en warme stad met een groots koloniaal verleden.:zon02:

Hoi, wat was de prijs van dit alles ? wij hebben net dit alles ook geboekt en hebben er erg veel zin in ? Hoe valt het mee met de toeristische graad ? We waren vorig jaar ook naar het oudste oerwoud van maleisië gegaan, taman negara en dat was één van de dieptepunten van onze reis, zoveel toeristen, zo gemaakt, zo fake in zo een pracht omgeving, jammer ! x

Hoi,
wanneer viel dat fruit seizoen ?

x

Hoi,

Wij hebben alvast een aantal zaken op voorhand geboekt en konden tot nu toe voor 60 euro voor 2 personen samen 2 nachten in Bukit Lawang en 2 nachten in Tangkahan verblijven, en dit in steeds de net wat betere kamers. Zit dus wel goed denk ik ? Al vrees ik wel dat de uitstappen daar wel nog wat kunnen kosten.

mvg

Het fruit seizoen was in Januari, voldoende fruit overal zo voor het plukken ook voor de apen dus!

Wij hebben het andersom gedaan. Wij kwamen vanuit Lake tobe met een taxi naar Bukit lawang (150.000IDR). Daar zijn we 2 nachten gebleven in de Jungle lodge en 2 nachten bij Jungle inn. Er is voldoende keuze …van 30.000 idr per nacht bij Nora’s tot 400.000 idr per nacht voor de bruidssuite bij de Jungle inn. (wel erg de moeite!!) We hebben oa een 2 daagse trekking gedaan (ong 60 euro/pers) Erg leuk alleen vond ik het heeel jammer dat de gidsen de orang oetans gaan voeren. Ze doen het natuurlijk om de toeristen wat te paaien ,met als gevolg dat Mina nu levensgevaarlijk is. Ze valt regelmatig mensen aan,omdat ze weet dat ze fruit bij hebben. Wij moesten ook voor dr op de vlucht!! Wij hebben later een heel interressant gesprek gehad met een gids die werkte bij het informatie centrum en als ik ooit terug ga,neem ik hem als gids!! Mocht je geinterresseerd zijn…ik heb zn mailadres. Via hem is het wel wat duurder maar hij heeft respect voor de dieren en de natuur.

Na 6 dgn hebben we een jeep gehuurd van BL naar Tangkahan (400.000 IDR) Tangkahan was echt veel minder toeristisch ,er zijn ook maar 3 (mss nu 4) accomedaties. Eerst hebben we een nacht in de Mega inn gezeten (75.000 per nacht) Daarna naar de Jungle lodge gegaan (100.000 per nacht) Tangkahan is echt prachtig!!! We hebben weer een trekking gedaan (35 euro/dag) en een olifantentrekking incl wassen (=300.000/pers). Helemaal niet toeristisch ofzo. Vanuit Tangkahan hebben we via Mega van de Mega inn een auto gehuurd voor 600.000 idr. erg prijzig maar omdat ik ontzettend snel wagenziek ben,had ik geen zin in een ritje met de lokale bus,wat natuurlijk ontzettend veel scheelt in de prijs :wink: Er gaan er volgens mij 2 of 3 per dag.

Helaas konden wij niet meer naar Ketembe,maar volgens mij is dit de beste en minst toeristische plaats om het Gungung Leuser park in te gaan.

Ik ben naar Ketambe geweest. Zeer zeker de moeite waard! Ik heb daar een trekking gemaakt van een dag, welke 200.000 rp per persoon kost.

De orangutans in Ketambe zijn absoluut niet gewend aan mensen, en ze worden ook niet gevoerd. Je kan pech hebben en er geen zien (dat heb je met beesten die vrij leven), maar de gidsen zijn heel goed en vinden vaak wel een of meerdere orangutans. Zelf heb ik vorig jaar in juli binnen een uur een vrouwtje met een jong gezien.

We waren met zijn drietjes, een reisgenoot, de gids en ik. We hebben onder de boom gezeten en gelegen en gewoon twee uur lang naar boven gestaard. Adembenemend.

Ik ben daarna ook nog naar Bukit Lawang geweest, maar dat vond ik erg nep. Ik heb daar bewust geen trekking gedaan. Inderdaad, de apen worden er gevoerd, en dat Mina-beest is helemaal verpest.

Hier mijn reisverslag: IkReis - Doen in Bukit Lawang Sumatra: orang-oetans en jungle trekkings

1 like

Ik zou het liefste de trekking van Bukit lawang naar Ketembe doen (of andersom) Deze duurt 6 dagen. Hoop dat het er ooit nog van komt. Eerst gaan we begin volgend jaar oa naar Kalimantan :slight_smile:

Sigrid, jullie zijn in Tangkahan naar jungle lodge en mega inn geweest las ik…
Hebben jullie bewust voor 2 verschillende accomodaties gekozen of was de een vol?
Wij zijn onze reis naar BL en Tangkahan nog aan het plannen, evenals te kijken voor accomodatie. In Tangkahan is ook niet veel keus. We dachten er eerst over om naar jungle inn te gaan, maar ik heb reviews gelezen dat het daar niet zo schoon zou zijn, dus ons leek mega inn een betere optie.

Ketambe leek ons ook wel mooi, maar hier hebben we vast te weinig tijd voor.
( we hebben maar 2 nachten in Tangkahan), lijkt me voor een middagje niet de moeite toch? Geen idee hoe ver het is. In Tangkahan willen we i.i.g. olifantentocht doen en het wassen van de olifanten.

Bij BL zou je dus jungle inn meer aanraden dan Nora’ s homestay?