Jungle trek Sumatra

Beste allemaal,

In juni willen mijn vriendin en ik een aantal dagen doorbrengen in de jungle van Sumatra.
We willen hier een meerdaagse jungle trek doen. Op internet kom ik echter zeer wisselende tarieven tegen. De LP geeft schappelijke tarieven weer van ongeveer $30/$35 per persoon per dag. Echter kom ik op internet tarieven tegen van soms wel een paar honderd euro voor enkele dagen.
Kan iemand ons vertellen wat de meest gangbare tarieven zijn in zowel Tangkahan als Bukit Lawang?

ik wil voorkomen dat we straks daar aankomen en dat dan blijkt dat de trekking niet in ons budget valt.

groetjes Daan en Nathalie

Hallo Daan en Nathalie,
In Ketambe betaalden wij ongeveer €40-45 per dag met z’n tweeen, echt prima tocht door de jungle met Jhon Kanedi als gids vanuit het friendship Guesthouse. zijn telefoonnr 081263352241 bijzonder aardige en kundige gids.

In Bukit lawang betaalde ik zo’n 60 euro voor een 2 daagse trekking ,met terug tuben naar het dorp. Zonder tuben was ongeveer 50 euro. Een dag was geloof ik rond de 20 euro. 2 jaar geleden was ik in Tangkahan en daar waren de prijzen net iets hoger dan Bukit lawang,maar de kans om wilde dieren in Tangkahan te zien is een stuk kleiner! In Ketembe betaalde ik voor een dagtrekking 16 euro.

Je ziet idd op internet ook heel veel veel hogere prijzen, maar als je daar ter plekke boekt is het een stuk goedkoper. Wel opletten bij wie je boekt! Er zijn veel slechte gidsen die meer op hebben met hun eigen portemonnee dan met de natuur. Zeker niet bij de eerste de beste boeken, want vaak wordt je in de bus al aangesproken door iemand. Een gids die zeer aan te raden is ,is:

Heeft veel ervaring en doet regelmatig ook langere trekkings, dieper de jungle in. Voor tel nr of email kun je me evt een berichtje sturen.

Voor foto’s van mijn reis naar Sumatra:

1 like

Daan en Nathalie,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen die jullie inmiddels hebben opgedaan. Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een trekking o.i.d. (In december of januari) dus horen het graag!

Hoi,
We zijn net terug uit Sumatra en hebben een jungletrekking in Ketambe gedaan via het Friendship guesthouse.
Een prachtige ervaring om ze echt in het wild te zien, echt super!! Nog niet zo toeristisch, prachtige jungle en goede gidsen, heel bijzonder!
Voor 3 dagen, 2 nachten betaalden wij ongeveer 85 euro pp, iets wat ze bij de andere paar guesthouses ook zo`n beetje vroegen.
Succes voor wie nog gaat!

Groetjes, Ellen

Hoi Ellen,

Was het een meerdaagse trekking of keerde je steeds terug in het guesthouse? Heb je deze van tevoren geboekt en kun je wat meer vertellen over deze accommodatie?
Alvast bedankt!

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

www.ketambe.com staat alle info over dit guesthouse zelf heb ik geen meerdaagse trekking gedaan maar wel mensen gesproken die daarmee bezig waren, ze sliepen onder een zeiltje in de natuur, een leuke ervaring ook omdat je het avond en nachtleven in het oerwoud op een bijzondere manier ervaart.

1 like

Hoi Chantal en Stefan,
Wij hebben wel van tevoren geboekt. We mailden via info@ketambe.com. Het is altijd wel handig omdat ze wel een gids en eten etc. moeten regelen, omdat je toch minimaal 2 dagen de jungle in bent. De accommodatie Friendship Guesthouse is erg mooi. Je hebt er leuke appartementjes met indonesische douche en toilet maar ook nieuwe appartementen met westerse badkamer (10000 RP).
De trekking wil je echt niet missen, het is echt een unieke en bijzondere ervaring!

Chantal en Stefan, ik zou even heeeeeel goed nadenken of jullie inderdaad een tweedaagse trekking willen doen. Jullie reizen in december/januari, en dat is net de piek van het regenseizoen. De jungle zal glad en modderig zijn, en je slaapt bij de trekking onder een zeiltje en verder niks. Daarnaast hebben de apen ook geen zin in teveel regen, en zullen zij ook gaan schuilen.

Ik zou zeker niet van te voren boeken, maar ter plekke kijken wat het weer op dat moment doet.

Klopt helemaal Jenny, tijdens onze trek kregen we een kort buitje en de omgeving veranderde van begaanbaar tot glibberig wat resulteerde in een paar schuifpartijen kan me helemaal voorstellen dat het op sommige plaatsen gevaarlijk kan worden als het echt uit de hemel losbarst.

Ik moet er niet aan denken, dat het gaat regen tijdens een trekking op Sumatra. Droog is het al behoorlijk moeilijk om je heuvel op en heuvel af te verplaatsen door het oerwoud.

En wat was het allermooiste wat mag niemand missen op sumatra???
Ik ga 20 september naar Maleisie en twijfel nog of ik vanaf daar naar Borneo of naar Sumatra zal vliegen, ik hou erg van dieren dus de oerangoetangs wil ik sowieso bewonderen…

Ik vond de wilde orangutans in Ketambe echt het mooiste. Maar ja, je weet dus niet 100% zeker of je die gaat zien…

Hmm…ik (Chantal) zag dat kamperen al niet zo zitten, maar nu ik dit zo lees lijkt me een trekking van een dag al uitdaging genoeg. Of raden jullie die überhaupt af in het regenseizoen? Jenny, je adviseert om ter plekke het weer af te wachten, maar we willen eigenlijk wel de accommodaties vastleggen (i.v.m. onze eigen rust en de beperkte reistijd en dus redelijk strakke planning). Als het te slecht weer is, is er dan wel wat anders te doen in die omgeving? Het idee nu was om naar Bukit Lawang of Ketambe te gaan om orang-oetans te spotten en naar Tangkahan om ‘iets’ met olifanten te doen… (En aansluitend naar Pulau Weh, of is dat ook al niets in het regenseizoen?)

Ketambe zelf is één straat. Je gaat er niet heen voor het dorp, maar voor de trekkings in de omgeving. Dus nee, er is verder weinig te doen daar.

Het regent zelden de hele dag. Neem een goed boek mee, mocht je geen zin hebben in een trekking vanwege het weer dan kun je lekker lezen. En zodra de zon schijnt wat wandelen of zwemmen in de rivier.

Wat Pulau Weh betreft: ik was er in het ‘droge’ seizoen, en heb heel veel regen gehad. Desalnietemin iedere dag gedoken. Snorkelen kan ook in de regen, nat word je toch :wink:

(En accommodatie vastleggen is niet nodig. Écht niet.)

1 like

Ps: wij kunnen helemaal niet duiken of snorkelen, niksen kunnen we echter wel goed (op Pulau Weh dus dan wel ff op zoek naar een fijne accomodatie). Wandelen en lezen klinkt ook goed. Maar even denken dan wat we nu doen…

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

Zwemmen in de rivier bij Friendship Guesthouse is een risicovolle onderneming wij waren er in oktober november 2012 toen was het een kolkende waterpartij, heb toen geen kabbelende riviertjes gezien waar ik mijn vege lijf aan toe wenste te vertrouwen.
Als je besluit naar Pulau Weh te gaan en relaxen op je programma hebt staan dan kan ik Casa Nemo (van een Italiaan) bijzonder gezellige en vriendelijke werknemers en Santai Sumurtiga (van Zuid-Afrikaan Freddy) zeker aanbevelen is ook, naar mijn mening, aan het mooiste stukje strand van Pulau Weh.
Ik had er toen spijt van dat ik niet geboekt had omdat ik na een paar dagen moest verkassen.
De stad Banda Aceh vind ik ook zeker de moeite waard mooie oude gebouwen uit de Nederlandse tijd, mooie moskee en veel indrukwekkende bezienswaardigheden ter nagedachtenis aan de tsunami.

1 like

waarschijnlijk is dit erg laat, maar ik vlieg morgen (vrijdag de 15e) naar medan.
Ik heb gehoord dat ik daar niet moet blijven maar meteen naar bukit lawang moet gaan. Iemand tips hierover?
Moet ik van te voren vervoer en accomodatie boeken? Ik ben een onervaren reiziger maar was wel van plan om alles open te laten en daar we te zien… (ookal vind ik dit doodeng)
Iemand tips!?
Dankje!
Groetjes

Medan is idd niet de moeite om te blijven dus ik zou ook meteen doorgaan naar BL. Neem op de airport de ALS bus naar Binjai. Deze vind je als je de airport uitloopt rechts. Wijst zichzelf en anders ff vragen bij de info. Tis een oranje bus staat groot ALS bus. Kost 30.000rp. In Binjai stap je over op een minvan naar BL. Daarvoor moet je even met de becak naar een ander busstation maar is niet ver. Betaal zeker niet meer dan 10.000rp hiervoor :wink: De minibus naar BL zou niet meer dan 20.000rp mogen kosten!! Ze proberen toch toeristen een hogere prijs te laten betalen maar de aanhouder wint :wink: in totaal duurt de reis zo’n 4,5 uur. Dit is de makkelijkste manier met openbaar vervoer. Je kan ook een privetaxi nemen, die kost je minimaal 600.000rp

Precies zoals sigrid het zegt, als je paar keer uitlegt naar welke plaats je wilt helpen ze je er wel bij!
Ik ben van medan eerst naar Tanghakan gegaan maar bleek iets minder handig met vervoer kan ok nog na BL, BL is echt super leuk, heb je al een verblijfplaats? Rainforest (Nora’s) Guesthouse is erg gezellig! Veel plezier, geniet ervan !!