Jungle trekking Bukit Lawang, ervaringen?

In september ga ik voor de allereerste keer naar Indonesië, onwijs veel zin in! maar tegelijk ook erg spannend, omdat dit mijn eerste “grote” en “verre” reis wordt. De reis begint op Sumatra, via Medan wil ik eigenlijk meteen door naar Bukit Lawang om daar een jungle trekking te gaan doen.

Nu zijn er zoveel aanbieders die zo’n tocht aanbieden: goede en slechte natuurlijk, aanbieders die bijvoorbeeld de dieren daar voeren om ze zichtbaar te maken voor het publiek, en dus duidelijk meer aan hun eigen portemonnee denken dan aan de natuur , dus ik ben erg benieuwd wat jullie verhalen en reacties zijn. Zijn er bepaalde reisleiders/organisaties/guesthouses waar jullie goede ervaringen mee hebben? En hoeveel dagen jungle trekking adviseren jullie?
En is het bijvoorbeeld verstandig om zoiets alvast van tevoren in Nederland te regelen, (de reis van Medan naar Bukit Lawang en de jungle trekking) of ben ik dan duurder uit?

Tweede puntje:
Daarna zou ik ook nog naar Tangkahan willen gaan om de olifanten te zien. Ik lees dat je daar de olifanten kan wassen en ook een ritje kan maken. Dat laatste ben ik geen fan van, en staat ook niet op mijn lijstje om te gaan doen. Maar ben benieuwd wie dit gedaan heeft, en hoe zo’n excursie in Tangkahan eruit ziet.

1 like

De orangutans in BL worden gevoerd door iemand, die daar blijft staan zolang de tours lopen. Ik denk niet, dat er veel verschil zal zijn in tour per aanbieder.
Tangkahan is veel huislijker en het beviel ons daar best. Wij zijn de olifanten ook niet gaan wassen, wij hebben wel de hike in de middag gedaan.

Hoi KevinPar,

Leuk dat je voor Sumatra hebt gekozen om je eerste verre reis te starten. Ik vond het geweldig. Ik weet niet wat je plannen daarna nog zijn, maar ik vond Tangkahan een van de hoogtepunten, dus sla dat zeker niet over. De accommodatie is eenvoudig maar hier zit je nog meer echt in de jungle. Olifanten worden elke dag (uitgezonderd vrijdag en zondag even uit mijn hoofd) in de ochtend gewassen. Voor meer informatie en nog excursies: http://tangkahanecotourism.com

Bukit Lawang zou ik niet aanraden in het weekend. De bevolking uit Medan komt graag naar Bukit Lawang om te tuben en naar karaoke muziek te luisteren. Sommige gidsen geven inderdaad de dieren eten zodat de toeristen ze gemakkelijk kunnen zien, maar als je een trekking doet van minimaal twee dagen ga je verder het woud in en heb je dit soort praktijken niet. Je slaapt heel eenvoudig onder een zeil, maar het is wel een geweldige ervaring. In Bukit Lawang is de ecolodge een aanrader.

Ik vond ook Samosir / Lake Toba een erg leuke, relaxte plek aan het meer. Hier zou ik Tabo cottages willen aanraden.

Volgens mij kan je alles zelf ter plaatse regelen. Tangahan is best afgelegen, dus transport kan best moeilijk/duur zijn. September is een goeie periode om te reizen en kan alles sneller volgeboekt zijn. Dan ben je natuurlijker beter af door het vooraf te boeken. Denk er rustig over na, maar je mag me altijd contacteren om te zien wat we voor je kunnen doen.

In ieder geval heel veel plezier gewenst!

Goed om te weten: In Tangkahan is Eco toerism opgezet, omdat een alternatief te bieden voor stropen en illegale houtkap. Er was weinig werkgelegenheid, dus weinig mogelijkheden. Door ecotoerisme is dat nu anders.
De eerste trekker zijn de olifanten. Dit zijn werkolifanten. Mooiste is ntauurlijk een dier vrij in de natuur. Maar het zijn gelukkig geen praktijken a la Thailand tegenwoordig, waar olifanten speciaal worden geroofd voor toeristenritjes. Olifantenritjes sowieso niet doen, ook heel slecht voor de rug van de olifant.
De olifanten in de rivier wassen, is sowieso onderdeel van hun dagelijkse verzorging. Als je graag olifanten wilt zien, is dit de beste optie.
Ja heel soms komen de wilde olifanten de jungle uit, maar dat gebeurt zelden.

Maar verder kun je hier nog meer leuke dingen doen. Maak bijvoorbeeld s ochtends een jungle wandeling (voor de meesten zal 3 uur genoeg zijn, maar je kunt ook een hele dag gaan.)
Met wat geluk zie je hoog in de boom een schuwe orang-oetan of een gibbon. Moeilijk te fotograferen, want geen voederplatforms zoals in Bukit Lawang. Maar wel authentiek! Dus als je niet voor het perfecte plaatje komt, maar voor de ervaring is dit leuk.
Ga vervolgens lekker de rivier aftuben. Stop halverwege voor de meegebrachte lunch.

Zo verdienen aardig wat mensen hun inkomen:
-Engelssprekende gids
-Jungle gids
-Tube gids
-Brommertaxi rijder die tubes verplaatst

• lunch mevrouw
  • daarnaast in je accommodatie kok, serveerster, schoonmaker.

Bukit Lawang
Er is een voederplatform, die telkens wordt verplaatst. Daar is niets mis mee, daar voert een ranger bij, bananen etc. Meestal komen hier zwangere orang-oetan vrouwtjes of met een kleine baby naar toe. Zijn er veel vruchten te vinden in het bos, dan komen hier minder dieren naar toe.
Bij het platform kun je dieren goed zien en rustig fotograferen. Dus dat is veel beter, dan dat iedereen zelf de dieren gaat lopen lokken.
Of het hier druk is, hangt af van het seizoen. Ik reis vaak in de wintermaanden, dus dan zijn er een handvol mensen.
Houd je verder aan de aanwijzingen van de ranger en gids. De orang-oetans zijn een stuk minder schuw, maar het blijven wilde dieren.

Wat je niet moet doen, is tijdens de trekking de dieren zelf eten geven. We dragen allemaal ziekten en bacterien bij ons. Vraag van te voren je gids dit ook niet te doen. Leg uit waarom niet. Verplaats je ook even in de gids, die wil graag iedereen gelukkig maken, dat is logisch.
Komt er toch een orang-oetan naar beneden op zoek naar voedsel, houdt dan in ieder geval afstand. Raak nooit een orang-oetan aan, of voeren, zodat je geen ziektekiemen overdraagt. En per ongeluk de hele orang-oetan populatie ten gronde richt met een Europees virusje.
Er staan bij de Ecolodge uitgebreide informatie borden met meer uitleg hierover, zodat je je goed kunt informeren.

Beide plaatsen zijn geweldig! Heel veel plezier!

Alles is heel makkelijk ter plekke te regelen. Vervoer, accommodatie en jungletrekkingen. Een goede gids voert geen orang oetans. Onzin om te zeggen dat dit standaard gebeurd. (Dit is zoals Pauline al zei alleen bij het voederplatform) goed dat je je van te voren voorbereidt op je bezoek. Rinto van http://www.orangutanexpedition.com is een goede, ervaren en verantwoordelijke gids. Voor meer info over BL check m’n blog:

http://www.mytravelsecret.nl/tag/sumatra/