Van Medan naar Bukit Lawang

Hallo allemaal,
Wij gaan over een half jaar naar Indonesië.
We beginnen op Sumatra, en willen daar graag naar Bukit Lawang om Oerang Oetangs te zien.
Nu heb ik al in de lonely planet gelezen dat je van medan met de bus in ongeveer 2,5 uur naar bukit lawang kunt.
Nu denken wij dat het verstandig is om de dag van aankomst (dag 1) eerst te akklimatiseren in medan.
En de volgende dag (dag 2) dan naar Bukit Lawang te reisen (vroeg in de ochtend). Is het dan haalbaar om die dag nog te beginnen met een trek (liefst 2 dagen) of is dat niet haalbaar?
Moet ik dan eerst weer 1 dag rusten in Bukit lawang en zeg maar pas op dag 3 de trek maken?
En moet je vooraf een gids zoeken? Of lopen er genoeg rond?
Weet iemand wat een tweedaagse jungletrek ongeveer kost?
En waar laat je je backpack?
Niet handig in de jungle toch?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Carola

Kijk eens hier Carola en er zijn dan al een aantal vragen beantwoord…

1. Medan overslaan is jammer, er is zoveel te zien en acclimatiseren is verstandig zeker na een lange zit in het vliegtuig. Het is heerlijk om een nacht door te brengen in een **** hotel zoals het Danau Tobamet een groot zwembad om lekker uit te rusten voordat je de jungle intrekt. Kost je ongeveer €30 voor een kamer.
  2. Zonder gids mag je het Gunung Leuser park niet in en je moet ook entree betalen.
  3. Ik zou niet meteen aan een trekking beginnen maar eerst met een gids de voederplaats bezoeken van de Orang Utans.
  4. Je backpack kun je bij een hotel of losmen waar je hebt gelogeerd in bewaring geven en anders weet je gids dat wel.
  5. Wat een trekking kost hangt meestal af van de gids en van je eigen wensen.

Veel plezier!

Hallo,

Ik ben zelf met prive vervoer naar Bukit Lawang geweest om de oerant oetans te zien.
Wij hebben hier voor 50 euro betaald heen en terug de hele dag.
Het is ongeveer 3 uur reizen. Dit omdat de weg soms erg slecht is.
Als je one way gaat en daar wil verblijven. Je zult niet moeilijk een gids en slaapplek vinden. De gidsen hangen ongeveer om je heen en spreken bijna allemaal Nederlands.
Ze bieden van alles aan en je kunt er flink voor onderhandelen.
Wij zijn met 3 gidsen de jungle ingegaan en hebben ze gespot. Ze doen ook trekkingen en dan slaap je 1 nacht in de jungle. De gidsen zorgen zeer goed voor je en regelen ook alles voor je. Vaak zijn het locals die dat als werk hebben.

Bedankt voor de snelle reacties.
Bedankt voor de goede informatie, en de fijne link.
Ik laat het even bezinken.
Ik denk dat ik dan toch op dag 1 in medan blijf. Daarna doorga naar bukit lawang. Daar een trekking doe en dan terug ga naar medan.

Nog trouwens een vraagje: ik las ergens dat je een waterdichte tas nodig heb voor de jungletrek, omdat je op het laatst gaat raften?
Ik heb een lowpro fototas is dat voldoende?
Of niet?
Wil natuurlijk niet dat mijn dure camera’s kapot gaan.
gr Carola

Als je gaat raften lijkt mij dat logisch…:slapen:

Ik las in de Lonely Planet dat je ongeveer 45 USD moet rekenen voor een trekking van 2 dagen met overnachting.
Klopt dit ook echt een beetje?
Want ik zie op internet ook bedragen van 100 tot 200 USD of zelfs in euro’s.

Dat zal dan per helikopter zijn… Gewoon onderhandelen ter plekke. :chin:

hi hi hi
Oke, nou ja, ik word hier een stuk wijzer!

Van welk jaar is die Lonely Planet? Meestal zijn die prijzen weer achterhaald… Zo’n Rp400.000 is een mooie prijs inclusief eten. :vak01:

Oh, dat is niks teveel voor zoiets unieks.
Bedankt voor de info
gr Caroel

Hoi Carola,
Zelf ben ik in mei in bukit lawang geweest en ik kan je wel wat tips geven.
Ik ben niet in medan gebleven, omdat ik het een stinkende drukke stad vond. Ik kwam rond 10 uur 's ochtents aan en ben meteen doorgereisd naar BL. De bus deed er 3,5 uur over plus een uur wachten in de bus tot hij vol zat. Ze vertrekken niet echt op vaste tijden, maar pas als de bus vol zit. De 2de keer nam ik een minibus die deed er 3 uur over. kosten tussen 13000 en 20000 rp. Laat in de middag wordt het lastiger om naar BL te komen, dus als je laat aankomt kun je beter een nacht in medan blijven. Vanaf het vliegveld kun je een taxi nemen naar pinang baris waarvandaan de bussen naar BL vertrekken. kosten 80000 rp. Ik heb een minibus daarnaartoe genomen voor 3000 rp. minder comfortabel, maar stukken goedkoper.
Na aankomst in BL moet je nog een stukje met becak.
In BL heb ik een 2daagse trek gedaan incl raften voor 60 euro. Het raften is niet heel wild. de kans dat je omslaat is super klein. De gidsen hebben waterdichte zakken voor je bagage. De trekkings beginnen meestal in de ochtend. Ik raad je af om op de dag van aankomst gelijk een trekking te doen. Het is warm en de reis van medan naar BL is vermoeiend en niet echt comfortabel.
Een gids vinden is helemaal niet moeilijk. let op dat ze een vergunning hebben. Ik heb Jojon daar leren kennen, een goede betrouwbare gids. Hij is te vinden bij Rainforest guesthouse (waar ik heb overnacht). BL is mij heel goed bevallen en in april ga ik weer heen.
Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.
Heleen

1 like

Dank je wel voor deze informatie.
Ik ga er even over nadenken, en dan denk ik dat je nog benader met wat vragen.
gr Carola

heb jij de jungletrek alleen gedaan?
Of met z’n tweeën?
Of in een groep?
Wij zouden graag met z’n tweeën gaan.

Hallo,

Ik ben alleen 1 dag de jungle ingeweest en wij hebben dit gedaan met z’n tweetjes. Dit is ook mogelijk alleen betaal je dan wat meer. Dus hoe groter de groep hoe goedkoper het word.

1 like

Ik was alleen en heb me aangesloten bij een groepje. met z’n 2en kan ook, maar dan betaal je inderdaad wat extra. Ik vond zelf de 2de dag niet echt wat toevoegen. Het was alleen maar terug raften naar het dorp en niet nog een trek door de jungle. Het slapen op de harde ondergrond was ook niet echt super, dus de volgende keer ga ik gewoon 1 dag.
Heleen

1 like

oke, goed om te weten.
Even vraagje, is er verder nog iets te doen in Bukit Lawang of eigenlijk alleen de oerang oetangs?
En jij zegt: harde ondergrond, waar slaap je dan precies?
Ik twijfel nu een beetje tussen een 1 en 2 daagse trek.
Maja, van de andere kant, als je al die moeite doet om daar te komen lijkt het haast zonde om maar 1 dag te gaan.
gr Carola

Carola kijk eens hier voor meer informatie. :thumbsup:

Tijdens de trek sliep ik in een grote tent met 6 personen. Wel een beetje krap en op een dun matje, daaronder leek het op steen. Er is alleen een ‘jungle toilet’. De nacht vond ik niet zo fijn, maar de avond daarvoor was wel erg gezellig. Er was een kampvuur gemaakt en je kon zelfs een biertje bestellen, die werd dan vanuit het dorp tegen een kleine vergoeding er heen gebracht.
In BL kan je naast de jungle trek nog naar een grot wandelen, de markt bezoeken, tubing en een kookcursus doen. Ik vond het daar gewoon heerlijk relaxed, beetje zwemmen en rondlopen en 'savonds kaarten of poolen. Het is gewoon een leuk jungle dorpje. Zeker de moeite waard!

Het klinkt inderdaad als een leuk klein dorpje.
Dat tubbing lijkt me ook wel leuk.
Ik denk nog steeds na over die jungle trek, 1 of 2 dagen.
Maar gelukkig heb ik nog een paar maanden
gr Caroel

Als je r toch heen gaat zou ik het gewoon daar beslissen. Je komt daar vast mensen tegen die het al gedaan hebben en er over kunnen vertellen. Als je daar aankomt moet je je niet meteen overlaten halen door een gids om een trek te doen. gewoon even rondkijken. Als je interesse hebt kan ik je ook een telefoonnummer geven van een goede gids. Veel plezier!
Heleen