Hallo allemaal!
Ik ben van plan om 4 weken rond te gaan reizen.
Ik wil graag beginnen op sumatra en eindigen op Bali.
De vliegticket ga ik zo regelen dat ik van AMS- Medan ga en terug van Denpasar-AMS.
Omdat het de eerste keer is dat ik echt alleen wil gaan rondreizen zonder bouwstenen en dergelijke(ben me een hoedje geschrokken van de prijzen) wil ik graag gebruik maken van jullie expertise
Stel ik kom aan op Medan en ik wil door naar Bukit Lawang om daar de oerang oetans te bekijken. Hoe kom ik daar? is het het beste om dan een taxi te nemen? of is er ook een andere vervoers optie, en wat zijn ongeveer de kosten voor zo’n rit.
Vanuit daar zou ik dan naar het toba meer af willen reizen, en komt bij mij weer dezelfde vraag op, hoe kom ik daar!
Ik ben nog niet op Sumatra geweest, maar ik ken Indonesie wel enigszins Gelukkig zijn er aardig wat vragen over Orang Utans en Toba, dus je kan het antwoord zeker elders op het forum vinden.
Het is niet mogelijk om in 4 weken van Medan naar Bali te reizen zonder te vliegen. Dat is echt veel te ver, de wegen zijn niet goed in Indonesie. Alleen naar Java en Bali gaan is een veel reeelere planning.
Als je perse de Orang Utans wilt zien, en naar Toba wilt, dan zul je daarna toch echt een stukje moeten vliegen. Als ik jou was, zou ik naar dan naar Bali vliegen en Java over slaan. Niet omdat Java niet mooi is, maar omdat je anders echt alleen maar aan het reizen bent en geen tijd hebt om te genieten. Vandaar mijn advies: beperk je in de korte tijd die je hebt tot 2 eilanden.
Mijn eerste keer Indonesië was een 4 weken reis Sumatra, Java en Bali. Alles georganiseerd en per bus. Hollen, dagen in de bus en soms 2 dagen op dezelfde plek. Veel gezien en toen weinig onthouden van de vele indrukken die op je afkomen.
Je zou je, zoals Jennie reeds opmerkte, kunnen beperken tot 2 eilanden. maar ik zou dan liever kiezen voor Sumatra, een gedeelte Java en de laatste week op Bali.
Medan naar Bukit Lawang per bus is goed te doen en vandaar uit naar Parapat ook, de prijzen zijn laag maar de reistijd is lang. Vanuit Parapat kun je met een veerpont naar Samosir. Vanaf Parapat kun je de nachtbus naar Bukittinggi nemen. Trek daar een dag of vier uit voor de omgeving, is de moeite waard. Dan naar Java per vliegtuig vanaf Padang naar Yogjakarta via Jakarta. Bezoek daar de beroemde tempels en vlieg dan naar Bali voor de laatste week. Dit is al een druk programma maar wel te doen. Overigens ben je op deze manier niet goedkoop uit. Als je niet bekend bent met tawar menawar (afdingen) betaal je vaak de hoofdprijs. Ik zou aan de hand van gidsen van diverse reisorganisaties een route uitstippelen en dan krijg je ook een indruk van de gigantische afstanden in Indonesië. Bijvoorbeeld Medan Padang is 1000 kilometer en 2 dagen reizen. :wereld:
Wij hebben in 2008 ook Sumatra, Java en Bali bezocht en dit in drie weken. Het is ons gelukt omdat we van tevoren al een route hadden gepland en bij Air Asia de vluchten in Indonesie tevoren hadden geboekt. Ze hebben vaak aanbiedingen. Regelmatig kijken. Omdat wij aankwamen op Jakarta, hebben we eerst Java gedaan, daarna Bali en van daaruit naar Sumatra. Vanuit Sumatra naar KL in Maleisie, waar onze vlucht terug naar Dusseldorf ging. Wel een beetje vreemde trip maar ja. We hadden de vlucht van Bali naar Medan al geboekt, en dat ging erg goed. Ook de vlucht van Medan naar KL was al geboekt. Drie vluchten voor twee personen, samen E.135,–. Dus waar praat je dan over.
Hoi Ik ben net terug gekomen uit Indonesie. Ben ook twee weken op sumatra geweest en de dingen gedaan die jij net noemt. Bukit lawang en Danau Toba. Van Medan naar Bukit Lawang kun je met prive chauffeur doen, maar dat kost je al gauw 400.000 rp (30 euro ofzo) en taxi is rond de 65.000 rp en het openbaar vervoer is ook mogelijk. eenmaal daar is de keuze voor guesthouses groot. Een tip loop eens wat verder de rivier op. De tip van hierboven over Jungle Inn is goed, je kunt ook bij Jungle tribe (zit ervoor) of The Garden Inn gaan. Maar ga niet naar Nora’s. Daar ben ik geweest en niet geheel een positieve ervaring. Probeerde bij mijn reisgenoten twee nachten extra te rekenen, gaf meerdere malen verkeerde informatie waardoor het duurder werd. En aantal stukken wasgoed kwijt geraakt.
Vanaf daar naar Danau Toba hebben we in twee stappen gedaan. Eerst nog gestopt in Berastagi om vulkaan te beklimmen (aanrader) en vanuit daar met openbaarvervoer naar Parapat en Danau Toba. Dit gaat heel goed en kost geen drol en is een geweldige ervaring!!! Op Samosir ben ik geweest bij Samosir cottages. erg gezellig en mooie lokatie. Neem vooral de tijd om te kijken naar accomodatie en laat je neit te snel verleiden door de verkopers op de boot en in de haven! Op het eiland moet je zeker een motor huren echt een aanrader!!!
Hoop dat je iets aan de informatie hebt.
Oh en ik ben het met Jenny eens. vergeet niet dat de afstanden in Indonesie groot zijn. Als je naar Bukit Lawang, Berastagi en Danau Toba zou gaan kost je dit al gauw een dikke week. En vanuit daar weer terug naar Medan om te vliegen is ook weer een vijf uur. Andere optie is naar Pandang, maar dat kost je 17 uur in de bus… Vliegen is de beste optie.
Voor foto’s en reisverhalen kun je kijken op jorritcasper.reismee.nl (mijnblogje van de afgelopen vier weken.
Geniet van de vakantie!!
Ik denk niet dat je voor die prijs per taxi in Bukit Lawang komt… Binnen de stad Medan was de prijs voor een niet al te lang ritje, april dit jaar, Rp 35.000. Rp 400.000 (een dagprijs voor auto met chauffeur inclusief brandstof) is een redelijke prijs voor een trip van 3 uur, de chauffeur moet ook nog terug.
Klopt Jenny. Ik heb het verkeerd beschreven. De 65.000rp is idd voor een minibusje wat dan heen en weer rijdt. en de prijs klopt dan echt, want ben afgelopen maandan van Parapat (Danau Toba) naar vliegveld Medan gereden voor 75.000rp. En meerdere mensen die ik in Bukit Lawang gesproken heb zijn met zo’n minibus gekomen.
Succes
Hoi allemaal!
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, dit geeft me alweer een beetje inzicht.
Erg fijn dat jullie met me meedenken.
Nu heb ik ook een beetje een prijsindicatie voor het vervoer.
En ook hoe ik er kom en hoe veel tijd erongeveer mee gemoeid is.
Jorritcasper, ik zal vandaag eens op je reislog kijken.
Wellicht kan ik je mailen voor wat meer vragen?
Ik zit nog te overdenken of ik de drie eilanden zal aandoen of dat ik er twee zal gaan zien.
Het is wel spannend voor mij, heb nog ruim de tijd om te plannen, maar tis de eerste keer dat ik ongeorganiseerd ga.
Dus nogmaals alle tips zijn welkom, en ik ben al aan het speuren en zoeken op het forum.
Bedankt!:wereld:
Daar ga ik op mijn volgende reis toch eens beter naar kijken, meestal reis ik alleen en dan is zo’n manier van vervoer erg gunstig qua prijs. :vak01:
Dag sumbar,
ik heb hetzelfde gehad twee weken geleden. Ik reisde ook alleen en dan betaal je vaak de hoofdprijs, maar zo’n minibus is gewoon veel geoedkoper en vaak heel makkelijk te regelen. Scheelt toch weer een paar overnachtingen zeg maar!
Maar ik heb idd 400.000 rp betaald voor de reis naar Bukit Lawang, kon mezelf wel voor mijn hoofd slaan toen ik hoorde van de minibusjes…ach ja you live you learn
Uiteraard ben ik niet op Sumatra geweest, maar op alle andere eilanden kon men me in het hotel helpen aan een telefoonnummer van een travel. Soms staat dit nummer ook in de periplusboeken of LP.
Voor mensen die geen Indonesisch spreken: laat iemand voor je bellen! Je zult geen Engelstalige telefoniste aantreffen
Eigenlijk ben ik een beetje 'n luxe reiziger. Als ik een reispartner heb delen we alle kosten en dan preveleer ik een taxi voor twee personen of een huurauto met chauffeur boven het openbaar vervoer. De volgende keer hoop ik weer een medereiziger te vinden zoniet ga ik eens kijken naar dit (travelbusje) voor mij nieuwe vervoer. Hopelijk is dat een beetje comfortabele manier van reizen. :vak01:
Meestal zijn de busjes best comfortabel. Het enige nadeel is dat het soms een tijdje duurt voordat je de stad uit bent en iedereen opgepikt is. Op zich geen bemo-achtige taferelen, iedereen heeft vantevoren gereserveerd, maar desalniettemin kost het tijd.
Aan de andere kant is het soms best grappig om allerlei wijken van een stad te zien. Althans, voor even.
Hi, we hebben vorig jaar een rondreis door Sumatra gemaakt met onze dochter van 11. Wij zelf wonen al enige jaren in Indonesië, op Bali. We hebben erg goede ervaring met Iwan Pasaribu [wpsumatravels@hotmail.com]. Gewoon dus een auto regelen en eventueel ook je reis aanpassen. Zie voor een compleet verslag van de reis met foto’s http://www.zoevandebeek.waarbenjij.nu