Backpacken Sumatra, Java en Lombok

Goedemiddag enthousiaste Indonesië-gangers,

Ik heb al erg veel gelezen op dit forum en inmiddels ook al heel wat wijzer geworden!
Op mijn vraag kan ik helaas het antwoord nog niet helemaal vinden, vandaar ik het eens aankaart.

Wij gaan 21 juli tot 14 augustus (inclusief reistijd vlucht) naar Indonesië. We hebben alleen een retourticket naar Jakarta geboekt en zijn ons nu aan her oriënteren op een juiste invulling van de reis. Met de backpack op de rug hopen we heel veel mooie momenten mee te mogen maken!

We willen graag naar Sumatra om de Oerang Oetans te bekijken en naar het Tobameer.
Op Java willen we graag de natuur in om vulkanen te bekijken en trekkings te maken.
Daarna willen we naar Lombok om te relaxen en lijkt het ons leuk met een motor rond te touren.
We houden van het in contact komen met locals en in bijzondere guesthouses te verblijven.
We zien het liefst de onbekende plekken.
Kan iemand van jullie ons verder adviseren wat wél en wat niet te doen?

Ik ben ook benieuwd of het bezoek aan deze drie eilanden haalbaar is in 3.5 week.

Alvast heel erg bedankt, ik kijk uit naar jullie reactie!

Groetjes Ellen

Hoi Ellen,

Ik vind het een erg ambitieus plan, want Java en Sumatra zijn groot. Lombok iets kleiner, maar ook de reisafstanden zijn groot. Dus het maakt ook uit hoe jullie willen reizen? Over land red je het echt niet. Als je gaat vliegen heb je meer mogelijkheden. Weeg evengoed af wat je wilt zien en hoeveel tijd je kwijt bent (of je nu niet aan het haasten bent!). Ik heb ruim 4 weken gespendeerd in Java (en dan begon ik halverwege in Yogjakarta), Bali en Lombok. Verder is het een superbestemming!

Groetjes Merel

Hoi Ellen,

Ik ben het met Merel eens; een erg ambitieus plan. Je moet ook niet vergeten dat je vanuit Lombok de laatste dag voor je internationale vlucht ook nog tijd moet inbouwen om op tijd in Jakarta aan te komen.

Zelf gaan wij van 6 tot en met 31 juli. We komen aan op Medan en vertrekken vanuit Denpasar. Daar tussen in zijn we flexibel.

Ik zou je in ieder geval adviseren om veel tijd uit te trekken voor Sumatra; erg mooi eiland, qua natuur nog mooier en ongerepter dan Java. Zelf gaan wij niet naar het Toba meer, omdat we daar al eens bij een eerdere reis naar toe gegaan zijn.
Wij kiezen voor Bukit Lawang (de orangoetans) en Tangkahan (de olifanten). Vanaf Medan vliegen we dan naar Midden Java (Yogyakarta) en gaan meteen naar de Borobudur. Het is erg leuk om in de buurt van dit complex te overnachten en daar enige tijd tussen de locals te zitten: zie ook de Lonely Planet!
Daarna hebben wij voor een treinreis gekozen naar Surabaya en vanaf daar naar de Bromo vlukaan (niet te missen, wel erg toeristisch). Op Oost Java schijnt ook veel te zien te zijn; wij gaan dit jaar naar Sukamade (het schildpaddenstrand). Is een onbekende plek waar je bijna geen toeristen tegen komt.

Lombok kan ik niet over oordelen, ben daar nog nooit geweest. Wellicht zou je ook Noord Bali kunnen bekijken; wij hebben voor Pemuteran gekozen, waar je fantastisch kunt duiken en snorkelen.

Slotsom: je wilt vaak te veel en de tijd is te kort. Ik zou Lombok laten vallen en met concentreren op Sumatra en Java en wellicht nog Noord Bali.

Succes met jullie verdere planning!

Hoi allemaal!
Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik wel wat mee.
We willen ons inderdaad vooral focussen op Sumatra en wellicht wat van Java meepakken.
Om te relaxen zag ik ook al een heel leuk eilandje Pulau Weh, boven Sumatra. Kennen jullie dit?
Je gaat zelf nu niet naar het Toba meer maar vond je het destijds de moeite waard?
Hebben jullie verder nog tips of goede guesthouses die jullie kunnen aanbevelen?

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Groetjes,

Ellen

Hoi Ellen,

Pulau Weh ken ik niet, kan ik dus niet over oordelen.
Het Tobameer slaan we deze keer over, simpelweg omdat we daar al eens geweest zijn. Als jullie je willen richten op Sumatra, zou ik het niet overslaan. Het is zeker de moeite waard! Houd er rekening mee dat je dan wel veel langere reisdagen hebt. Als je toch over Sumatra gaat, ga dan ook naar Bukittingi. Wij hebben daar in het verleden ook veel rondgetrokken. Vooral de meren bij deze stad zijn erg mooi en de cultuur (Minangkabau) is erg bijzonder. Vanuit Padang kun je dan doorvliegen naar Java.
Tips:

• in Indonesie kun je bijna alles zelf regelen; vantevoren dingen via een touroperator regelen hoeft niet. Wellicht hooguit tijdens de Ramadan, maar daar blijven jullie buiten.
  • Inspiratie kun je opdoen via bijvoorbeeld www.expeditionjungle.com en www.sumatra-ecotravel.com
  • in Medan verblijven wij bij Hotel Deli River. Dit ligt een flink stuk uit de stad en geeft je de mogelijkheid om eerst lekker te wennen aan de warmte. De eigenaar is een Nederlander, die ook zelf een reisburo heeft (Trijaya travel). Wij hebben ook met hem gemaild om wat dingen voor ons te regelen, maar vonden hem wat aan de dure kant en hebben het uiteindelijk zelf gedaan.
  • in Tangkahan hebben wij gekozen voor Mega Inn. Als je vantevoren met Megadepari (de eigenaar) mailt, kun je zonder problemen zelf dingen vastleggen. Zie de LP voor contactgegevens. Omdat wij in Juli gaan, is het wellicht wat drukker. Je zou zelfs kunnen overwegen om helemaal op de bonnefooi te gaan, maar dat ligt ook aan jezelf of je dat leuk vindt. Olifantensafari kost ongeveer 650.000 Rp per persoon, de kamer ongeveer 160.000 Rp.
  • Je kunt zonder problemen zelf met het openbaar vervoer naar Tangkahan, althans, dat is ons verteld. Omdat wij met z’n vieren zijn, hebben we gekozen om zelf transport te organiseren. Ook weer via Megadepari. Kost ongeveer 700.000 Rp (transport vanuit Medan naar Tangkahan) per auto.
  • vanuit Tangkahan gaan we met een 4x4 naar Bukit Lawang dwars door de jungle. Kost ongeveer 600.000 Rp. Je zult op internet ook aanbieders vinden die het duurder doen, maar wij hebben het via Mega Inn geregeld.
  • In BL heb je veel meer aanbieders. Wij hebben gekozen voor Green Hill. Zie hun website. Dit guesthouse wordt gerund door Mbra en Andrea. Zij is Engelse en getrouwd met een Sumatraan. Hun website (zie vooral hun Facebooksite voor fantastische foto’s!) geeft ook weer veel info. Door vantevoren met haar te mailen kun je heel veel dingen al regelen.
    Belangrijk: als je met het openbaar vervoer gaat, lees nauwkeurig de waarschuwingen in de LP! Voor je het weet, wordt je door vreemden in de bus aangesproken die zich graag als jouw gids opwerpen. Op het moment dat je met zo’n iemand aan komt zetten, wordt door de officiele gidsen niet meer benaderd! Kortom: iedereen die zich op je stort, kun je afweren door simpel uit te leggen dat je alles al hebt geboekt. Daarmee verliezen ze hun interesse in jou en kun jij je rustig in BL orienteren wie je wilt hebben. Een goede gids is van groot belang om een mooie Jungletrek te kunnen maken.
  • Voor een goede plattegrond van BL met daarop alle guesthouses: zie www.sumatraecotourism.com. Daar vindt je ook een goede plattegrond van Tangkahan (deze is al wel iets achterhaald, omdat er o.a. inmiddels al een brug over de rivier is gebouwd).

Succes met jullie voorbereidingen!

1 like

Hoi Joljan,

Wat een informatie zeg, daar hebben we wat aan. Ik wil volgend jaar Indonesie gaan bezoek en ook Sumatra.
Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad in Sumatra…

Ik heb twee dagen uitgetrokken voor Tangkahan en twee dagen voor Bukit Lawang. Zal dit voldoende zijn?
Wij willen olifanten rit maken en naar de voederplaats van de Oerang Utangs. Voor de rest lekker relaxen en de genieten van de Jungle.

Nu heb ik gelezen dat je vanaf Tangkahan naar Bukit Lawang achter op een motorfiets kan. Is dit te doen met je backpack tas?
Ook wil ik weten of je vanaf Bukit Lawang met het ‘openbaar vervoer’ terug naar Medan kan reizen.

Heb je voor de rest nog tips over bepaalde slaapplekken of dingen in de jungle die je gezien of gedaan moet hebben?

Groetjes, Melanie

Tangkahan heb ik niet bezocht, dus daar kan ik niks over zeggen.

Ik ben wel met het OV van Bukit Lawang gereisd. Dat is geen probleem. Het bustation ligt een stukje uit het dorpje, maar er zijn voldoende ojeks (motortaxis) die je kunnen brengen.

Als je backpack mee moet op de ojek hoef je deze niet op je rug te houden, de chauffeur neemt deze meestal tussen zijn benen/in zijn schoot. Jij hoeft alleen je dagrugzak op je rug te houden.

1 like

Bedankt voor je reactie. En hoe zit dat precies met de bussen die daar gaan? Gaan ze één keer op de dag of is dat verschillend?
En wat is de reistijd en prijs van Bukit Lawang naar Medan?

Groetjes

De precieze prijs weet ik niet, maar de reisduur van Bukit Lawang naar Medan is 3-4 uur. Er gaan meerdere minibussen per uur.

Op andere trajecten gaan bussen minder frequent. Ik informeer meestal de dag voor vertrek even naar globale tijden, dat is meer accuraat dan een reisgids of -forum.

1 like

Oke top! Bedankt voor je reactie. Groetjes!