Hallo allemaal,
Heb al veel zitten lezen op alle fora hier en een hoop tips opgedaan, maar toch maar even een topic gestart voor wat gerichte vragen.
Mijn man en ik gaan in de maand september 4 weken naar Indonesië. In de eerste instantie hadden we het plan om Sumatra, Java en Lombok te doen. Maar nu we ons wat meer zijn gaan verdiepen zijn we erachter gekomen dat het qua tijd misschien toch beter is om Java te skippen. Ik denk dat we anders te gehaast bezig zijn en heel veel onderweg zijn. En hoewel Java vast fantastisch is, heeft dit eiland voor ons wel de minste prioriteit.
Het enige wat tot nu toe vast staat is de vlucht via Kuala Lumpur naar Medan, en van Denpasar terug naar Kuala Lumpur. De 25 dagen daartussen zijn nog helemaal vrij.
Op Sumatra willen we in ieder geval naar Bukit Lawang om een jungle trekking te doen. Ook willen we naar Lake Toba. Het liefst zou ik ook nog naar Sibolga gaan. Mijn opa heeft van '46 tot '49 gediend op Sumatra. Hij is inmiddels helaas overleden, maar heeft in de jaren 90 een boek geschreven over zijn ervaringen daar. Mijn neef is al eens naar Sumatra gegaan om in zijn voetsporen te treden en alle plekken te bezoeken die hij heeft beschreven. We hebben niet zoveel tijd als mijn neef, maar ik zou in ieder geval graag Lake Toba willen zien. Ook is mijn opa vanaf daar naar Sibolga gereden. Ik vraag me af of het te doen is om naast Bukit Lawang (incl trekking) ook Lake Toba en Sibolga te bezoeken. En hoe we van Sibolga dan het beste naar Lombok zouden kunnen reizen. Mocht Sibolga niet lukken dan houden we het bij Lake Toba en gaan we dan terug naar Medan om vanaf daar naar Lombok te gaan.
Van Lombok weet ik eigenlijk heel weinig. Het trekt ons meer dan Bali omdat we over Bali een beetje vooroordelen hebben… Lombok is naar mijn idee iets minder toeristisch. Op Lombok zou ik graag gaan golfsurfen. Heb vorig jaar de beginselen geleerd dus kan me wel een paar dagen vermaken daarmee. Heb hier al gelezen dat het zuiden van Lombok mooie (surf) stranden heeft. Ook klinkt de Rinjani trekking erg cool. Heeft iemand ervaring hiermee? We hebben 2 jaar geleden een trekking in de Himalaya gedaan van 10 dagen naar 4130 mtr, dus we zijn op zich wel in voor een beetje lichamelijke inspanning :).
We vliegen dus vanaf Denpasar terug naar KL, dus we zouden misschien nog enkele dagen Bali kunnen doen, maar dat staat niet per se op de wishlist.
Waar ik momenteel een beetje mee zit, is de planning. Hoe lang zullen we besteden aan Sumatra en hoe lang aan Lombok? En vanuit welke stad vanaf Sumatra zullen we naar welke stad op Bali/Lombok vliegen?
Alvast bedankt!