Wij willen volgend jaar mei een rondreis maken in Indonesië. Ik ben zelf al eens op Java en Bali geweest, maar ik ga samen met mijn vriend en schoonouders die nog niet in Indonesië geweest zijn. We houden allemaal van natuur, maar willen voor de afwisseling ook wel eens een leuk dorpje, strand o.i.d. Daarnaast houden we van lekker eten (maar dat moet geen probleem zijn :)) en wordt af en toe een leuke/sfeervolle accommodatie met zwembad zeker gewaardeerd.
Het idee is om sowieso naar Sumatra te gaan, vanwege de jungle en orang oetans. Omdat Sumatra volgens mij meer te bieden heeft dan dat, was het eerste idee om daar verder te reizen naar het zuiden/westen (Tobameer, Bukittingi, Padang). Echter lijken de afstanden (in reistijd) lang en vraag ik me af of we hier wel gaan vinden wat we zoeken. Dus is het niet TE veel natuur / weinig afwisseling met weinig leuke accommodaties? Misschien zit ik er helemaal naast hoor, vandaar dit topic. Daarnaast konden we in de buurt van Padang zo gauw geen mooie strandbestemming met leuke accommodatie vinden (behalve het dure Cubadak), al zal dit er vast zijn?
Toen kwam het idee om Noord-Sumatra te combineren met Lombok. Ik lees dat het wat weg heeft van Bali, maar nog niet zo toeristisch is (pluspunt) en het ziet er ook erg mooi uit, en weer heel anders dan Sumatra. We zouden het dan kunnen combineren met de Gili’s voor een paar dagen strand op het eind. En eventueel met een paar dagen Bali, ivm terug vliegen en ook voor wat afwisseling.
Als jullie mijn verhaal zo lezen, wat zouden jullie ons dan aanraden? Iets heel anders mag uiteraard ook, alle tips zijn welkom!
We hebben ongeveer 3 weken de tijd.
Het Tobameer is in Noord-Sumatra, dus niet al te ver weg. Daar vind je ook zeker leuke accommodaties en lekker eten, al is het gedeeltelijk wel een beetje vergane glorie (het wat toeristischer in de jaren 90 ofzo dan dat het nu is), doordat hotels vaak half leeg staan. Het landschap is sowieso schitterend.
Van Bukittinggi naar het Tobameer heb ik een keer 15 uur over gedaan (met gecharterd busje). Ik denk dat het vaak wel iets korter is, zeker omdat je in de droge tijd reist, maar je moet wel op een hele dag of hele nacht reizen rekenen. Van Bukittinggi naar Padang vervolgens is niet erg ver, een paar uurtjes. Padang zelf vind ik niet zo’n mooie stad, maar Bukittinggi is wel leuk. Ik heb geen ervaring met stranden in die regio.
Met Lombok combineren is natuurlijk ook leuk. Er zijn echter geen vluchten van Sumatra naar Lombok, dus ook voor die trip moet je wel op een groot deel van de dag reizen rekenen (overstappen in Jakarta of Bali). Lombok is minder toeristisch dan Bali, maar zeker West-Lombok is toch voor Indonesische begrippen toeristisch (dat maakt het natuurlijk wel makkelijker omdat veel mensen Engels spreken en er veel voorzieningen zijn).
Je zou eventueel ook nog kunnen overwegen om van Medan naar Padang te vliegen, als je de lange reis van Noord- naar West-Sumatra wilt omzeilen.
Zo een prachtige reis voor jullie zeg geweldig.
Sumatra is inderdaad erg mooi maar de hotels zoals beschreven wel wat verouderd.
Ik zelf vind de strandbestemming niet zo is lombok een goede keuze. Ik zelf vind kuta in lombok geweldig mooie kleine hotels/villa.
Prachtige stranden nog rustig en je hebt het over de gillis die zijn echt overspoeld met toeristen.
Kijk eens naar gilli nangu. Ook vind ik sumbawa of sumba geweldig.
Voor natuur is natuurlijk de Molukken en onontdekt Sulawesi geweldig.
Hoop dat ik je heb geholpen en niet aan het twijfelen heb gebracht.
Ik kan je echt aanraden om ook naar Lombok te gaan! Echt een heerlijk eiland! Ik ben afgelopen zomer in Sumatra geweest: Bukit Lawang (voor de orang oetangs) en het Tobameer. De andere plekjes die jij noemt, daar ben ik niet geweest.
In Sumatra ligt inderdaad alles vrij ver uit elkaar. Houd er rekening mee dat je soms een hele dag aan het reizen bent. Van Medan naar TukTuk (samosir island / tobameer) is ruim 4 uur met de taxi, dan 30 minuten met de boot. Van Medan naar Bukit Lawang was een rit van 11 uur! Wel met tussenstops bij mooie viewpoints, een vulkaar, waterval en krokodillenfarm (laatste is geen aanrader!). Van Bukit Lawang naar Medan is dan weer 4 uur rijden.
Vanuit Medan kun je vliegen naar Lombok (volgens mij is er geen directe vlucht). Wij hebben daarom een tussenstop gemaakt op Java om de Bromo vulkaan te zien. Echt de moeite waard, maar een uitputtingsslag. Je zou ook vanuit Medan naar Yogyakarta kunnen vliegen. Gezien je vriend en ouders er niet geweest zijn, is dit misschien een leuke stad voor de afwisseling + natuurlijk de tempels!
In Lombok MOET je echt naar Tetebatu gaan! Heel leuk dorpje en de omgeving is ZO mooi. Rijstvelden, watervallen en natuur! Verder zijn op Lombok super mooie watervallen te vinden Tui Kelep en Sendang Gile! Echt de moeite waard om deze te bezoeken. Vanuit Tetebatu is het ongeveer 2,5 uur rijden naar Senaru / de watervallen. Op Lombok is natuurlijk ook de Rinjani vulkaan die je kan beklimmen Super vet!
Wij zijn inderdaad naar Gili air gegaan vanuit Lombok. Van Gili air naar Nusa Lembongan (eiland bij Bali). Nusa Lembongan vond ik ook echt heel mooi! Als je daar zelf nog niet geweest bent, dan kan ik je dit echt aanbevelen. Vanuit Nusa Lembongan zijn wij naar Sanur (Bali) gegaan en zijn toen inderdaad terug naar huis gevlogen.
Hallo Lisart, het hangt er een beetje vanaf hoelang je gaat, reizen op Sumatra is niet te vergelijken met Bali en Java afstanden en reistijden zijn groter.
Je zou ook kunnen overwegen om naar Pulau Weh te gaan een eilandje bij Banda Aceh ( het vroegere Kota Radja) hier kun je lekker snorkelen of duiken.
Wat ook een aanrader is de Harau Vallei en ook Bukittinggi en omgeving, persoonlijk boeide het Toba-meer mij niet. Als je Orang Utan wilt spotten ga dan een jungle tocht maken in Ketambe echt prachtig, hier moet je op zoek met gids naar Urang utans ipv dat ze naar een voederplek komen zoals in Bukit Lawang.
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!
Jullie maken het inderdaad niet makkelijker op, haha. We gaan er nog even goed over nadenken, maar ik denk dat we los van de eiland-keuze een mooie reis zullen maken!