Hallo Indonesië-gangers,
Ik ga voor het eerst naar indonesiën. Ben er inmiddels uit met welke reisorganisatie. Echter zijn er 2 mogelijkheden: java, bali, sumatra of java, bali, lombok. Wat zijn de grote verschillen tussen deze 2 laatste landen en wat is dan aan te raden? Of maakt het, als je nog nooit in deze landen/culturen geweest bent niets uit wat je doet?
Groetjes Bettine
Sumtra en Lombok zijn niet te vergelijken… Bovendien is Sumatra nogal groot, dus zelfs tussen delen van Sumatra zijn er veel verschillen.
Op Sumatra vind je orangutans en andere apen, dus heb je op Lombok niet.
Op Lombok is geen jungle
Sumatra kent vele volkeren als de Batak en de Karo, op Lombok vind je de Sasak.
De meeste reisorganisaties bieden op Lombok meer zon-zee-en-strand aan (heeft Sumatra beslist ook, maar niet tijdens groepsreizen)
Sumatra is soms primitiever, de wegen zijn slechter, de afstanden zijn groter.
1 like
Ben het voor grote delen met Jenny eens, maar op Lombok zijn zeker apen al zijn het geen Oerang Utangs en op Lombok is op zeker tegen de vulkaan Rinjani omhoog sprake van jungle. Wat je op Sumatra minder hebt zijn mooie stranden. Reisbureau op Sumatra gerund door een Nederlander :
www.trijaya-travel.com . Onderdak op Lombok www.balesolah.com
1 like
Ben op Lombok geweest en niet op Sumatra, maar ik vond Lombok tegenvallen. De tocht naar de Rinjani was gaaf, maar verder vond ik de sfeer op het eiland veel minder prettig dan op Bali bijvoorbeeld.
Het hangt ervan af waar je interesses liggen en hoe lang je waarvoor de tijd hebt denk ik. Persoonlijk vond ik Sumatra schitterend maar vond ik Lombok om te snorkelen (al kun je dat natuurlijk ook op andere plekken) en lekker een paar dagen bij te komen van een intensieve rondreis ook zeer de moeite waard …
Lombok en Sumatra zijn inderdaad niet te vergelijken. Ik vond Sumatra heel gaaf en ook mooier dan Lombok. Maar daarentegen zijn de Gili eilanden bij Lombok weer gaaf om te duiken en snorkelen. In het noorden van Sumatra heb je ook een eiland waar je goed kan duiken, Pulau Weh.
Het ligt eraan waar je intresses liggen.
Sumatra vind ik de sfeer veel relaxer dan op Lombok zelf.