Bali, klein in verhouding met bv Sumatra en de opgesplitste Provincie Papua; bestaande nu uit drie Provincieen: Papua Barat, Papua Tengah en Papua Timor. West, Midden en Oost.
Wat hier de reden van is… ik weet het wel maar laat ik mijn politieke visie maar niet geven, ben per slot van rekening woonachtig in Indonesie (Papua) en heb mijn Papuavolk lief. Als ik mij ga uitlaten over binnenlandse politiek dan kan dat nadelig voor mij zijn. Men houdt zo wie zo niet buitenlanders (vooral Nederlanders houden ze goed in de gaten vooral die hier al veel te lang zitten (langer dan een half jaar: visa B421 Social Budaya Visa).
Maar goed ik deel jou mening, er is zo veel meer moois in Indonesie, Lombok is de moeite waard. Een goed alternatief voor de mensen die wat anders willen dan het geijkte Bali.
Voor mij is het persoonlijk een shock als ik weer bij het lokale agentschap van de reisorganisatie kom op Bali, gebeurd een paar keer per jaar. Van het gewone Papua naar het massatoerisme in het toeristen walhalla van Indonesie.
Papua in vergelijking met Bali is een Wereld van verschil! Ik ben er niet om dit gebied te promoten; misschien komt dit zo over…maar ik kan zeggen dat vwb Papua er qua cultuur een vermenigvuldiging is met Bali van 100. Sla een willekeurig Antropologisch boek open en je kunt lezen dat Papua een divers verspreide uiteenlopende cultuur heeft die tot Australie, en tot aan Polynesie zijn sporen nalaat; Papua negroiden, zijn meer verwant aan hun “Austronesische” broeders de Aboriginals en hun ‘onetalks’ in buurland Papua New Guinea, Salomon Islands, Vanuatu, en Fiji dan in vergelijking met de Aziaat, zeg maar de Javaan, Buginees, Ambonees, Timorees etc, etc. Het is een van oorsprong Negroide volk wat een woongebied bestrijkt vanaf de Raja Ampat bij Sorong tot achter Fiji.
Bali, is een veredelde Cultuur met wat sporen maar die sporen zijn leuk vervaagt, weinig meer puur als ik bv vergelijk met de cultuur/volkeren<stammen> die leven in de binnenanden van Papua met hun unieke eigen ontwikkelde culturen en meer dan twee honderd talen; ga dan eens kijken naar de verhouding die staat ten opzichtte van de Zuidelijke broeders in het Noorden van Australie de Aboriginals daar hebben een soortgelijke cultuur/taal en de Negroide ‘onetalks’ naar het Oosten dan praat je over een cultuuroverenskomst die zichtbaar aanwezig is en die een groot gebied bestrijkt. Interessant voor mensen die zich verder verdiepen op een cultuur, op Papua is (nog!) een cultuur te vinden die ver van de toerisme cultuur staat van bv Bali.
Bali is aardig maar daar blijft het bij voor mij, ieder zijn eigen mening, en ieder zijn eigen vakantie. Of dat nou op Bali is, Flores, Kalimantan, Sumatra, Java, Ambon of die andere ruim 13.000 andere eilanden.