Hallo allemaal!
Met veel plezier las ik de verschillende forums over Indonesie de afgelopen maanden.
In september is het dan zover: eindelijk naar Indonesie!
Wij gaan de combinatie Bali, Lombok & Gilli eilanden maken.
Nu heb ik op het Bali forum al het eea aan tips kunnen lezen, maar helaas kan ik heel weinig vinden over Lombok, behalve de vulkaan dan.
Hebben jullie nog leuke tips?
Nee niet zoveel tips omdat wij korter op Lombok zijn gebleven dan vooraf gedacht. Kuta Lombok is wel een aanrader, de zee en strand is daar supermooi. Het is wel een uitgestorven plaats dus er is weinig te doen. Misschien wel in de omgeving maar dat hebben wij niet gedaan.
Als je een beetje sportief bent moet je zeker mt Rinjani beklimmen. Erg mooi kratermeer met een kleine vulkaan in het midden en van de top prachtig uitzicht over Lombok en de andere eilanden.
Kuta is ook een leuk plaatsje in het zuiden en op een paar km daarvandaan is er nog een klein surfdorpje (ben de naam vergeten). Verder kan ik het ook zeker aanraden om een scooter te huren en gewoon rond het eiland te rijden. Het is erg mooi en er zijn een aantal watervalletjes.
Een meerdaagse trekking naar Mount Rinjani is inderdaad aan te bevelen!! Daarnaast zijn er nog een aantal leuke bezienswaardigheden op Lombok die een bezoek waar zijn zoals Narmada, Ampenan Museum, Lingsar tempel, vele traditionele dorpjes en natuurlijk de watervallen Sendang Gile en Tiu Kelep.
De Gili eilanden, Gili Trawangan is het party-eiland, dus voor rustzoekers niet zo geschikt. Gili Meno is rustiger, er staat daar ook geen moskee als op Trawangan, dus je kunt daar lekker uitslapen :slapen:. Het koraal rond de eilanden is niet zo mooi als op andere plekken, maar ga zeker snorkelen in de noord, noordoosthoek en zorg ervoor dit aan de rand van het rif te doen op ongeveer 100 meter uit de kust (daar waar het rif de diepte in gaat, geheid dat je zeeschildpadden gaat zien. Ik heb er twee weken geleden elke keer minstens drie gezien!!
Senaru: Beginpunt van de meerdaagse Rinjanitrek. Maar ook als je die trek niet gaat doen kun je fantastisch in de buurt wandelen, onder andere naar de waterval van Sendang Gile (zonder gids is dat goed te doen), een van de mooiste watervallen van het land
Tetebatu: Wandeling de waterval is door betonnen pad niet meer aantrekkelijk, maar je kunt prachtioge wandelingen door de rijstvelden rond de plaats maken. In de buurt ook veel interessante ambachtsdorpjes
Niet leuk op Lombok:
Kuta Beach: Rommelige badplaats maakt armoedige indruk. De baaien van Zuid-Lombok, zoals die van Kuta Beach zien er schitterend uit door wijdsheid en mooi strand, maar zand is te zacht voor strandwandeling en zee te ondiep om in te zwemmen, je moet eerst een paar honderd meter waden om bij de branding te komen die ideaal voor surfers is. Het achterland is kaal en weinig interessant.
Criminaliteit:
Hou er rekening mee dat de criminaliteit in vooral Zuid-Lombok on-Indonesisch hoog is en de politie niets voor je doet of in het complot zit. Lees de LP erop na. Mijn huurauto was aan het strand bij Pantai Ekas binnen 5 minuten opengebroken, terwijl er op het oog niemand in de wijde omgeving in de buurt was. Let dus op, er zijn brommerjongens in de buurt die nauwlettend in de gaten houden of je even een korte strandwandeling gaat maken zodat ze vliegensvlug je auto kunnen openbreken. Ook huurbrommers schijnen daar veelvuldig gestolen te worden, naar zeggen soms door de verhuurders zelf.
Moskeen:
Er is vooral in het zuiden geen acco te vinden zonder moskee in de buurt, dus je hoeft daar geen wekker te zetten.
Echt een super tip! kijk eens op de website van deze Nederlands sprekende gids op Lombok (Boordevol info) www.gids-lombok.nl en voor Bali op www.tika-excursie.com Veel plezier op jullie vakantie. :dag: