Lombok

Hallo lieve mensen,

naast Java en Bali wil mijn vriend ook graag nog naar Lombok, maar volgens mij, hier en daar te lezen, zijn eigenlijk alleen de Gili-eilanden (althans Gili Trawangan) het interessantste om te zien. Of hebben jullie nog leuke suggesties voor de Westkant van Lombok ? Graag alle reacties welkom. Alvast bedankt; Indesco

Waarom zouden alleen de Gili eilanden interessant zijn? Toegegeven, dit is de plek waar de meeste touristen komen, maar daar is alles mee gezegd.

De Gili eilanden hebben niet veel dan zon, zee, strand en duiken. Er zijn ook wel verschillende barretjes, soms kan je er dansen, maar verwacht geen grote discotheken als op Bali. De Gili’s zijn leuk om een paar dagen te relaxen, maar behalve snorkelen en duiken kun je er weinig actief’s doen. (Wel kun je zelfs met snorkelen al schildpadden zien, dus dat is dan weer leuk.)

Aan de westkant van Lombok zijn verschillende steden met meer strand. Denk hierbij bv aan Sengigi.

Mataram ius de hoofdstad van Lombok, en hier zijn ook veel overheidsinstellingen gevestigd. Verder is Mataram een beetje een slapende stad, al is het wel the-place-to-be als je wilt winkelen op Lombok.

Veel interessanter is echter het binnenland, met de beroemde Gunung Rinajani, een van de hoogste bergen/vulkanen van Indonesie. Je kan een meerdaagse trekking maken naar de kratermeren, of gewoon een leuke wandeling door de sawa’s langs de voet van de berg.

Ten zuiden van de Rinjani liggen verschillende Sasak-dorpen, waarvan sommige te bezichtingen zijn. Hier zijn mooie weverijen en pottenbakkerijen te vinden, en kun je prachtig handwerk kopen.

Aan de zuidkust van Lombok zijn prachtige verlaten stranden, ondermeer bij Kuta (Kute). Ook hier zijn nauwelijks touristen te vinden, en net als de gelijknamige plaats op Bali kun je ook bij kuta Lombok goed surfen.

Her en der over het eiland verspreid liggen bovendien nog verschillende tempels die een bezoek waard zijn. De belangrijkste religie op Lombok is de Islam, maar met name langs de westkust is ook een aantal Hinduistische tempels te vinden. In sommige tempels worden elementen uit de Islam en het Hinduisme met elkaar verweven, wat een interessant mengelmoes oplevert. Zorg voor een goede gids die je hier het een en ander over kan vertellen.

Veel plezier!

Ik heb niet van ieder bezoek aan Lombok een reisverhaal bijgehouden, maar hier is iig een deel: Out of Asia.nl - Zuid Bali en Lombok
Out of Asia.nl - Lombok

Lieve Jenny,

bedankt voor de info; heb ook je verhalen gelezen op OutofAsia. Er is idd meer te doen dan dat je aan info over Lombok tegenkomt (meestal alleen over de Gili-eilanden namelijk).

Hartstikke bedankt. Ik heb trouwens ook gelezen over het feit dat je direct van Padangbai (Bali) naar Gili Trawangan met bijv. Gili-Cat kan in 80 minuten; raad je mij dit aan of af ? Als je er natuurlijk iets over weet. Misschien gaan we anders eerst naar Lombok en vandaaruit naar Gili-eilanden. Maar heb geen zin om uren in een boot te zitten, althans mijn vriend heeft daar een hele nare ervaring mee en dat wil ik hem besparen.

Thx, Indesco

Er zijn verschillende boten vanuit Bali naar de Gili’s:

• per public ferry vanuit Padangbai naar Lembar in het zuiden van Lombok, dan met een busje naar Bangsal en dan met een klein houten bootje verder
    *op de ferry zitten veel touristen, maar vooral veel locals. *

• met de Perama boot van Padangbai naar Sengigi, en dan met een klein bootje naar de Gili’s
    op deze boot krijg je een hapje en een drankje, er zitten alleen touristen

• charter/speedboot
    snel, prive en duur

De overtocht van Bali naar Lombok is niet zo ver, en de zee id redelijk beschut. Je hoeft niet bang te zijn om zeeziek te worden, althans, ik heb nog nooit verhalen gehoord van zeeziekte op dit traject.

Gezien de prijs/kwaliteitsverhouding kan ik de Perama boot aanraden, met name omdat de overtocht met Perama een stuk sneller is dan met de ferry (minder omwegen en wachten). Op de ferry zie je echter meer dan alleen touristen, en eigenlijk is dat gezelliger.