Na vorig jaar een aantal weken op Bali geweest te zijn, willen we komende winter wat meer tijd op Lombok en de Gili´s doorbrengen. Wat moeten we daar perse zien/doen? Afgezien van duiken natuurlijk, want dat doen we toch wel. We hebben geen haast, willen gewoon lekker rondkijken en rondhangen. Ons zoontje van 4 is er ook bij, dus we willen niet van hot naar her reizen.
Iemand leuke tips voor Lombok?
De vulkaan de Rinjani is wss de bekenste attractie van Lombok. Deze kan je met een meerdaagse trekking beklimmen (moet ik ook nog steeds een keer doen), maar met een 4-jarig kindje is dit eigenlijk niet te doen. Je kan wel een leuke tocht maken langs de voet van de vulkaan (per auto, en evt af en toe een stukje lopen).
De mensen van Lombok zijn overwegend moslim. Aan de strook langs de westkust van het eiland is echter een klein aantal (Hindu) tempels te vinden, welke zeker interessant zijn wanneer je iets meer van de cultuur en het geloof van het eiland weet. De bouwwerken zelf stellen wellicht niet veel voor, maar zo kun je bv in een aantal tempels structuren terugvinden die de heilige berg de Rinjani voorstellen/
Meer naar het zuiden zijn verschillende Sasak dorpen welke interessant zijn om te bezoeken. Nijverheid als pottenbakken en weven wordt hier veel vuldig beoefend. In veel winkeltjes waar potten verkocht worden is een werkplaats, waar op verzoek een demonstratie kan worden gegeven. Ik mocht (moest!) na afloop zelf een pot maken, en ik kan me voorstellen dat dit voor jullie kindje ook leuk is om te doen.
Aan de zuidkust van Lombok ligt Kuta (zelfde naam als op Bali :)), een heel mooi strand. Niet touristisch, ruige zee. Niet echt geschikt om te zwemmen (zeker niet voor een kind!), maar wel leuk om gewoon te bezoeken, desnoods als dagtrip. Hier wordt ook veel gesurfd.
Op de Gili eilanden is behalve duiken en snorkelen niet veel te doen ![]()