Is Bali veiliger dan Lombok?

Wij zijn 4 jaar geleden op Bali geweest en vonden het geweldig, zo geweldig dat we nu weer gaan, maar nu in combinatie met Lombok.
Nu vertelde iemand mij dat die 2 eilanden absoluut niet te vergelijken zijn, op Bali zouden de mensen veel vriendelijker zijn en op Lombok zou je goed op je hoede moeten zijn voor overvallen.
Ik kan me er niets bij voorstellen, maar zou van jullie, ervaren Indonesie gangers, er graag meer over horen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hallo,
Inderdaad zijn de mensen op Bali wat opener en vriendelijker dan op Lombok.
Hoewel het als overal geld, ook in Nederland and everywhere on the world…Je hebt goede en minder goede onder ons.
Lombok moet je soms inderdaad iets meer opletten.

Het zijn inderdaad 2 compleet verschillende eilanden. Voor mijn gevoel hoort Bali eigenlijk niet helemaal bij Indonesie. zo anders is het.
Wanneer je naar Lombok gaat omdat je verliefd bent op Bali dan zal je waarschijnlijk teleurgesteld zijn. Niet omdat Lombok niet prachtig is maar omdat je met verkeerde verwachtingen gaat.
Lombok is islamitisch dus heel anders dan Bali. De mensen hebben het daar veel zwaarder dan op het florerende Bali. Vooral de toeristenindustrie in Lombok heeft een zware klap opgelopen door de bomaanslagen op Bali. Veel toeristenaccomodatie staat dan ook leeg wat betekend dat er meer mensen je zullen lastig vallen in de hoop dat je komt eten in hun restaurantje of komt slapen in hun guesthouse.
dit is even wennen maar zolang je vriendelijk tegen ze blijft is er niet veel aan de hand. zodra je gaat negeren worden ze vervelend. Echt vervelend! ze volgen je net zo lang tot je boos bent. En om eerlijk te zijn geef ik ze geen ongelijk! Wanneer je niet met respect wordt behandelt hoef je die dienst ook niet terug te bewijzen.
Een simpel “nee, dank je” doet wonderen!

Ik vind Lombol prachtig. De gili eilanden een beetje overrated maar nog steeds prachtig. Bezoek ook eens een dorpje in het noorden of een eilandje voor de oostkust

Lombok is prachtig, maar inderdaad anders dan Bali. Minder cultuur, maar wel een prachtige natuur met o.a. de Rinjani. Stranden zijn rustiger, en met name Kute (Kuta Lombok) in het zuiden is erg mooi.

Overvallen? Nooit iets van meegekregen.

Bedankt voor jullie reacties en de goede tips. Wij gaan vooral naar Lombok omdat volgens velen de natuur daar mooier is dan op Bali. Wat betreft het respect tonen voor de inwoners ben ik het helemaal met je eens, je moet nooit vergeten dat je een bezoeker bent van het land waar jij op vakantie bent.

Op Lombok moet je oppassen dat je niet verzeild raakt in afgelegen streken. Daar worden wel eens roofovervallen gepleegd.
Bali is een gecreeerd paradijs.
Daarover is ook een boek geschreven door Adrian Vickers.

X

Balinezen zijn nog steeds proud op hun afkomst:het Javaanse Hindoe-rijk Majapahit van Gaja Mada.De oorspronkelijke Balinezen vind je o.a. in Trunyan. Kmet de boot bereiken. Daar worden de doden nog in het open veld gelegd of een berghelling. De belangrijkste personen krijgen een afdakje.
De Bali Aga worden ze genoemd.
http://amazingindonesia.net/trunyan-bali-a-mysterious-thomb-village/

Je kan de eilanden niet met elkaar vergelijken zijn echt verschillend Bali is prachtig maar daar doet Lombok zeker niet voor onder. Lombok is nog een stukje authentiek indonesie.
Ik vind zelf de bevolking op bali veel vriendelijker dan op lombok ze zijn veel behulpzamer en dat heb ik op lombok erg gemist, ze hebben het op lombok erg hoog in de bol vinden zichzelf helemaal geweldig. Op bali gaat het er heel gemoedelijk aan toe.
Maar ontzettend veel plezier op beide eilanden.

Bedankt allemaal voor jullie reacties, wij zijn inmiddels terug in Nederland en hebben genoten van beide eilanden. Lombok is ons 100% meegevallen, mooi eiland. We zijn met een gids naar het noorden geweest en naar het zuiden, veel gezien. Ook het duiken was mooi.
We hebben ons geen moment onveilig gevoeld op Lombok.
Bali was ook weer geweldig, nu maar weer sparen voor de volgende keer.